• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • Anonym
    Alfonsina skrev 2009-06-15 15:04:09 följande:
    Boendet är ju fortfarande VÄRT någonting, det är också en bil, båt, husvagn till en viss del. Ett bröllop är ju inget mer värt än minnen och inget banken kan ta i pant den dagen man inte kan betala lånen (om det skulle hända). Det är SKILLNADEN!Tror någon att vi som kan betala bröllop med egna pengar är avundsjuka? På vaddå? Vi är mer kreditvärdiga än den som inga tillgångar har...Rätta munnen efter matsäcken är jag uppfostrad till, skulle aldrig låna till konsumtion oavsett vad "alla andra" gör. Avbetalning finns inte i min värld.
    Fast seriöst, om du bor i stockholmsområdet och köper en villa idag för 4-5 miljoner så är det ju inte som att du någonsin kommer att betala av den! Eftersom bostadspriserna är så höga är det inte troligt att man gör världens vinst om man säljer den efter 2 år för att det skiter sig.

Jag är inte avundsjuk på de som betalar bröllop med egna pengar, det gjorde även jag för 5 år sen. Vi hade sparat ihop till det för övrigt, men gjorde det ganska litet eftersom vi ville gifta oss snabbt och inte ville spara i 10 år.Det viktigaste för oss var att gifta oss, inte att ha en stor fest med massor av folk.
  • Vroooooom
    Anonym skrev 2009-06-15 16:15:09 följande:
    Fast seriöst, om du bor i stockholmsområdet och köper en villa idag för 4-5 miljoner så är det ju inte som att du någonsin kommer att betala av den! Eftersom bostadspriserna är så höga är det inte troligt att man gör världens vinst om man säljer den efter 2 år för att det skiter sig. Jag är inte avundsjuk på de som betalar bröllop med egna pengar, det gjorde även jag för 5 år sen. Vi hade sparat ihop till det för övrigt, men gjorde det ganska litet eftersom vi ville gifta oss snabbt och inte ville spara i 10 år.Det viktigaste för oss var att gifta oss, inte att ha en stor fest med massor av folk.
    Fast det spelar ju egentligen ingen roll om man kommer betala av hela bolånet eller inte. Huset finns ju kvar och därmed pengarna, även om det finns en risk för en värdeminskning. Man har alltså inte förlorat pengarna på samma sätt som man gör när man betalar ett bröllop, eller köper lösgodis för alla pengarna.
    Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it
  • FruLiniz

Jag personligen lånade inte till vårt bröllop, det blev inte heller så dyrt, tror hela kalaset gick på 48tusen, å det hade vi redan sparat ihop.

Men seriöst vill ni låna till ett bröllop så gör de, läs då vidare här på FL så ser du hur rent av idiotiska saker folk har på avbetalning!!! 
    *Stolt mamma till Isa född 2005-08-13 och stolt fru till Daniel 2005-10-29
  • Anonym (inlägg178)

Jag skrev inlägg 178 vill bara specificera mig då andra skriver inte så dyrt och sedan en summa över 10 000:- osv när jag skrev billigt så menade jag att vårt bröllop gick på 5000:- med mat och allt. Tycker ett bröllop som kostar 20 000:- är dyrt och helt meningslöst man kan gifta sig sen kan man använda de 15 000:- till annat roligt.

• iolanthe

Orkar inte läsa hela tråden, men nej, jag tycker inte det är hemskt att låna till ett bröllop. Det är väl inte värre än att låna till möbler eller hemelektronik, och sånt är ju rätt vanligt att köpa på avbetalning.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-06-15 15:05:18 följande:
    Tycker inte det är dumt att låna till bröllop. Visserligen skulle jag inte göra det själv, då skulle jag nog hellre välja att ta ut en kuvert avgift och spara till allt annat och inte göra det allt för "stort". Tycker verkligen att det är tråkigt att så många är negativa och ansre att det ska vara "fel" att låna till ett bröllop. jag bara undrar, vad är skillnaden att låna till tex ett bröllop eller som vissa gör en HELT ny bil som tappar kanske 50-100 tusen i värde rätt fort? DÅ om nån gång kan man väl ha ångest. att gifta sig är en dag att minnas en av dem bästa dagarna för dem flesta, alla är inte lyckligt lottade att spara ihop till allt, men dagen behöver väl inte för den skull bli sämre? VÄLDIGT knepiga människor det finns...Låna ni om ni gärna vill gifta er =) Jag hoppas dagen blir fin!
    Tror att de flesta som tycker att det är dumt att låna till ett bröllop även tycker att det är ganska korkat att låna för att köpa en ny bil som man inte har råd med heller.
  • marsiana

Det är definitivt inte upp till någon annan än ni och banken att avgöra det. Hoppas ni får en härlig bröllopsdag!

• Anonym
    Anonym skrev 2009-06-15 16:36:45 följande:
    Tror att de flesta som tycker att det är dumt att låna till ett bröllop även tycker att det är ganska korkat att låna för att köpa en ny bil som man inte har råd med heller.
    Det är möjligt men dock är det mer vanligt att låna till bil, ny som gammal. oavsett vilket tappar den i värde...
  • Alfonsina
    Anonym skrev 2009-06-15 15:27:13 följande:
    tur att du är så jväla lyckligt lottad då SYND bara att människor som du är trångsynta och inte kan se att alla inte föddes med samma privilegier...och TUR att det finns folk som fortfarande lånar
    Jag är inte ett dugg trångsynt. Jag anser helt enkelt inte att man ska låna till konsumtion. Kan man betala av något så kan man också istället spara till det. Roligt? Nej, antagligen inte, men väldigt mycket bättre affär.

Jag har arbetat mig till den ekonomi jag har. Finns inga arvspengar eller dyligt, studier och sedan arbete för att kunna spara pengar till buffert. Så inte föddes jag med det.
  • Alfonsina
    Anonym skrev 2009-06-15 16:15:09 följande:
    Fast seriöst, om du bor i stockholmsområdet och köper en villa idag för 4-5 miljoner så är det ju inte som att du någonsin kommer att betala av den! Eftersom bostadspriserna är så höga är det inte troligt att man gör världens vinst om man säljer den efter 2 år för att det skiter sig. Jag är inte avundsjuk på de som betalar bröllop med egna pengar, det gjorde även jag för 5 år sen. Vi hade sparat ihop till det för övrigt, men gjorde det ganska litet eftersom vi ville gifta oss snabbt och inte ville spara i 10 år.Det viktigaste för oss var att gifta oss, inte att ha en stor fest med massor av folk.
    Vad spelar det för roll om du kan betala av den?! Oavsett om du måste sälja så är chansen bra mycket större att du kan betala av din skuld och bli skuldfri. Hur du än vrider och vänder på det är det inte alls samma sak att låna till konsumtion! Inte alls svårt att förstå...

Jag hade inte heller stor fest med massor av folk. Men jag tycker det är roligt att gå på såna bröllop om det är vad brudparet vill ha. Jag bryr mig inte ett dugg om upplägget som bröllopet har, bara brudparet har råd med det.
Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???