• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • Anonym (Emma)

Det känns som om man sparar ihop till ett bröllop så känns dagen mer speciell iallafall skulle jag tycka det.
    Annars går du runt och betalar en summa med ränta varje månad för en dag ni haft. Ni kanske skulle satsa på att vänta med bröllop?
    Ni har ju redan barn och är en familj! Mina föräldrar är inte gifta men varit tillsammans i 27år! Jag ser fortfarande dom som min familj!
    Eller så tar ni bara två vittnen gifter er inför en präst bara och har en lite middagsbuffé senare för släkt och vänner som inte blir för dyr, och istället för presenter låter dom betala egen dricka?!?
    Sen kan ni lägga pengarna på tex bröllopsresa?

• Issa79

Jag tycker det är mer hemskt att folk orkar bry sig så jädra mkt om vad andra människor gör med sitt liv. Så länge som man kan ta hand om sig själv så kan man väl som en vuxen människa få fatta sina egna beslut utan att bli bedömd av folk som sitter där på sina höga hästar med sina åsikter.

Så länge som du har möjlighet att betala tillbaka lånet och det känns rätt för er så KÖR på det. STRUNTA i vad andra tycker. Det finns alltid folk som tycker att man gör fel o livet är för kort för att bry sig om såna småsaker.

• Jessica1

Om ni vill fira ert förhållande med alla era vänner, så gör det! På det sätt Ni vill! Den dagen kommer inte tillbaka! och du tänker väl inte göra det en gång till?

Eftersom du får låna så har du möjlighet att betala tillbaka det. Du tänker ju ej heller på någon fantasisumma (typ 200 000) till ett fantasibröllop.

Hoppas att Ni får en Underbar dag tillsammans med dem ni vill dela ER stora dag!

~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • Anonym (my)

Resan är väl isf ett bättre ställe att lägga pengarna!

• amasonas

Jag & maken väntade tills vi hade råd men så var vårt bröllop inte i 100.000kronorsklassen så det gick rätt snabbt.

TS: Låna till vad ni vill du & maken! 

jag te.x tycker det är puckat att ha ett blilån  på 400.000 bara för att man ska ha en ny & flashig bil som många har,
     ett lån på 50.000 till ett bröllop betalar man ganska snabbt av, jag menar allt är väl relativt...vad man själv värdesätter, ni vill ha ett bröllop & vissa vill ha en bil, en drömresa eller annat, många lånar till allt möjligt, mycket som jag anser helt onödigt men det är inte mitt lån eller mitt beslut, alla får göra som de vill som tur är{#lang_emotions_smile}

Lycka till Ts, hoppas ni får ert drömbröllop på ett eller annat sätt!

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Anonym
    Anonym (my) skrev 2009-06-15 13:36:19 följande:
    Resan är väl isf ett bättre ställe att lägga pengarna!
    varför det? TS ville ju ha en heldag med sina nära & kära......svårt att göra det när man är på resande fot....

Och föresten man kan ha ett stort dyrt bröllop OCH ett lyckligt äktenskap....verkar inte som alla tror det! man väljer liksom inte....."-jaha..om vi tar ett stort bröllop så kommer garanterat skilja oss..... billigt, då håller man ihop för evigt står det här i bröllopsbroschyrerna.."
  • Anonym (januaribrud)

Ni kommer att inse EFTER bröllopet att det inte var det som egentligen var viktigt. När ni månad efter månad efter månad ska betala tillbaka pengarna. Man får hoppas att ALLT blir perfekt då så inte det minsta lilla blir fel... det vore ju synd med tanke på att bröllopet är viktigare än livet efter...

Man undrar om din kommande mannen tycker likadant?

Underligt också att man undrar vad folk tycker och sedan blir sur när man säger sin åsikt!

• Anonym (Emma)

om man nu inte vill ha kommentarer skriv inte nått inlägg då!

• Alfonsina

TS frågar ju om det är hemskt att låna till bröllop och en del av oss svarar JA på den frågan. Vad är problemet? Är det ett problem att vi som svarar ja på den frågan har sparat ihop eller redan hade sparade pengar till våra bröllop?

Har ni något sparande överhuvudtaget att ta pengarna av? Om inte, varför?

• Piali

Så som jag ser det så kan det väl vara mer värt att ta ett lån för att gifta sig och få en underbar dag att se tillbaka på tillsammans i 70 år. Kanske vettigare att ta lån till det än tex en bil faktiskt.

Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???