• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • Piali

Hm, mitt inlägg blev inte riktigt rätt...ordet "mer" i första meningen ska bort....

• Trollet Ludenben

Jag tycker inte det är hemskt att ANDRA lånar pengar till ett bröllop men JAG skulle inte göra det. Fattar inte grejen, den som vill låna gör det och den som vill spara gör det. Varför ha värderingar om hur andra gör??

JA77 skrev 2009-06-15 13:25:36 följande:
    TS, varför hoppar du på folk när de bara säger sin åsikt? De som tycker att lån till bröllop är idiotiska; de är tydligen bittra och avundsjuka? Jag skulle snarare kalla det sunt förnuft! Anonym (januaribrud) skrev 2009-06-15 13:23:22 följande: Precis så! Önskar att fler kunde inse det!
    JAG hoppar inte på folk ja välkomnar allt men man behöver inte skriva dumma kommentarer när man bara vill ha lite tips sånt kan ja leva utan.

Ni vet ju själva hur FL funkar, folk som inte har bättre för sig skriver dumma saker när nån bara undrar nåt.

Om du läser så är de inte mycke positivt(tack till er som gör de,kul o läsa) som folk skriver utan att man e "dum" som tar lån till sitt bröllop.
    Och skriver massa skit.

Så ser ja de. Orkar inte läsa allt. Man behöver inte va dryg o otrevlig när man svara på ett inlägg!

Eller måste man? Kanke på FL då...
    Vissa inlägg är rena påhopp tycker ja. Ser inte va de är för mening o förstöra nåns lycka för att man själv anser att man är "top of the world"-typ..........

Hm! ;)

Anonym (Emma) skrev 2009-06-15 13:42:30 följande:

om man nu inte vill ha kommentarer skriv inte nått inlägg då!
    Men läs innan.... suck.

Ska folk få skriva va de vill men ja inte svara tillbaka menar du?

De säger va de tycker OCH jag... that´s it!
    Man behöver inte va dryg bara menar jag!
  • Anonym

Klart det är ok att låna till ett bröllop. Folk lånar ju faktiskt till både tv, resor, möbler o. dyl idag så varför inte låna till ett bröllop.

Sen är det ju faktiskt så att förhoppningsvis gör man det bara en gång o då vill man ju ha det där speciella bröllopet utan att snåla o som du skriver kunna njuta av dagen o slippa stå i köket för att hålla nere kostnaderna.

Så lycka till o hoppas att du får ditt drömbröllop.

Sen håller jag med dig om att folk inte behöver vara så otrevliga i sina svar.

• Anonym (NEJ)

Har bara läst TS.
    sorry men jag tycker inte att man lånar till ett bröllop!
    Har man inte råd till ett bröllop med pompa å stått får man väl gifta sig efter egen plånbok! borgerligt eller en enkel cermoni för dom närmsta, typ mamma, pappa och syskon!

• MiZZMaGiKa

Jag personligen skulle inte låna till ett bröllop. Men det är ju jag det! Tycker varochen för göra som dom vill. Vill man betala av på ett bröllop så fine! Det gör inte mig nått, men jag skulle inte vilja detta. har precis gift mig och vi fick ha det efter vår plånbok. Men det blev en kanon dag med fest och grejor.
    /Monica

• Tessa

Det spelar väl ingen roll om pengarna till bröllopet kommer från banken, mamma och pappa eller en själv.
    Det viktigaste är väl att dagen blir helt underbar.
    Anser jag.

Alla lånar till allt. Ska man inte få köpa hus heller nu utan att låna kanske?
    Jag fattar inte varför folk hakar upp sig.
    Avundsjuka för att dom inte får lån??
    Det är ju TS med makes lån, inte erat.
    Vill dom betala av det i åratal så låt dom göra det.
    Det är såkert inget impulsbeslut detta.
    Det är ju deras ensak.

Om man lånar till en större bil för utökad familj, är det med skam?
    Ska man skylla sig själv för man inte har råd att byta upp sig?
    Alla har en massa pengar sparade, och det som är sparat är kanske öronmärkta till annat.
    Barnens framtid, husbuffert osv..

Lycka till iallafall och hoppas ni får en underbar dag oavsett hur den finansierades.
    Kramar Tessa

• Anonym

Det är inte dummare att låna till ett bröllop än att låna till en dyr bil, till en resa eller en stor platt-tv som står i varje svenssons vardagsrum
    Alla argument om att man äger sin BR/hus går faktiskt bort då man i stockholmsområdet inte lär ha betalt av sitt boende före år 3877

Kör på TS! Det är ingen fantasisumma ni pratar om heller. Så länge ni har råd med avbetalningen ser jag inga hinder i det.

• Alfonsina

Boendet är ju fortfarande VÄRT någonting, det är också en bil, båt, husvagn till en viss del. Ett bröllop är ju inget mer värt än minnen och inget banken kan ta i pant den dagen man inte kan betala lånen (om det skulle hända). Det är SKILLNADEN!

Tror någon att vi som kan betala bröllop med egna pengar är avundsjuka? På vaddå? Vi är mer kreditvärdiga än den som inga tillgångar har...

Rätta munnen efter matsäcken är jag uppfostrad till, skulle aldrig låna till konsumtion oavsett vad "alla andra" gör. Avbetalning finns inte i min värld.

Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???