• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • Anonym

Tycker inte det är dumt att låna till bröllop. Visserligen skulle jag inte göra det själv, då skulle jag nog hellre välja att ta ut en kuvert avgift och spara till allt annat och inte göra det allt för "stort". Tycker verkligen att det är tråkigt att så många är negativa och ansre att det ska vara "fel" att låna till ett bröllop. jag bara undrar, vad är skillnaden att låna till tex ett bröllop eller som vissa gör en HELT ny bil som tappar kanske 50-100 tusen i värde rätt fort? DÅ om nån gång kan man väl ha ångest. att gifta sig är en dag att minnas en av dem bästa dagarna för dem flesta, alla är inte lyckligt lottade att spara ihop till allt, men dagen behöver väl inte för den skull bli sämre? VÄLDIGT knepiga människor det finns...

Låna ni om ni gärna vill gifta er =) Jag hoppas dagen blir fin!

• lillan e

hej TS

jag lânade till mitt bröllop och just nu kämpar vi verkligen för att betala av det, jag vill inget hellre än att det ska vara över. Det känns sâ trâkigt att betala av en massa pengar pâ nâgot jag inte ser varenda dag, men när det är avbetalt kommer jag kunna minnas den bästa dagen i mitt liv o njuta. Vill man sâ gâr det! och det är klart att det är lättare att lâna summan än att spara ihop till den.. var bara säker pâ att du kommer kunna betala tillbaka även de mânaderna ni har det lite tajt. Jag tycker absolut inte att det är nâgot fel att lâna pengar man ska bara veta vad man ger sig in pâ

• Tessa

Tyvärr har inte alla samma ekonomiska förutsättingar.
    Skrev om avundsjuka om lån.
    Står klart och tydligt "dom som inte får lån"

Nu har inte TS tydligen den lyxen att kunna betala sitt eget bröllop och är det viktigt för henne att låna för att kunna betala, så låt henne göra det.
    Det är ju hennes avbetalning sen.
    Inte min och inte din..

• Butterscotch

Hemskt och hemskt... jag hade personligen inte gjort det. Om jag ville gifta mig av juridiska anledningar hade jag gjort det borgerligt och sen förnyat löftena och haft bröllopsfesten när jag hunnit spara ihop till den fest jag ville ha.

• Anonym

Hur dum får man vara? Har du hört talas om att rätta mun efter matsäcken? Om ni inte HAR 50 000 kr så betyder det att ni INTE HAR RÅD med ett så stort bröllop. Varför är det en sådan hysteri runt bröllop att man tar lån som man ska betala av i många många år framåt (om du betalar 200 kr per månad, vilket låter helt orimligt, lär du ju få en ränta som inte är av denna världen). Dumkonsumtion säger jag bara.

• Anonym
    Alfonsina skrev 2009-06-15 15:04:09 följande:
    Boendet är ju fortfarande VÄRT någonting, det är också en bil, båt, husvagn till en viss del. Ett bröllop är ju inget mer värt än minnen och inget banken kan ta i pant den dagen man inte kan betala lånen (om det skulle hända). Det är SKILLNADEN!Tror någon att vi som kan betala bröllop med egna pengar är avundsjuka? På vaddå? Vi är mer kreditvärdiga än den som inga tillgångar har...Rätta munnen efter matsäcken är jag uppfostrad till, skulle aldrig låna till konsumtion oavsett vad "alla andra" gör. Avbetalning finns inte i min värld.
    tur att du är så jväla lyckligt lottad då SYND bara att människor som du är trångsynta och inte kan se att alla inte föddes med samma privilegier...

och TUR att det finns folk som fortfarande lånar
  • Anonym (Lisa)

Vi lånade till vårat bröllop. Gick hur bra som helst TS!!
    Vi fick det bröllop som vi alltid hade drömt om o dagen blev superlyckad OCH det var värt varenda krona
    Sen fick man gneta lite efteråt, men som sagt dte var sååååå värt det

Lycka till!!

• Anonym

ta lån för att gifta sig är ju bara korkat.. antingen sparar man eller så har man ett budget bröllop. Alltså tycker personligen inte att man ska ruinera sig för att visa andra hur mycket man älskar någon.. borde det inte räcka för den du älskar att du vill gifta dig och dela ditt liv med personen. Själv hade jag ett billigt bröllop och är super nöjd. för det är inte kostnaden som är det viktiga.

• Anonym (Gift innan barn)

Vi passade på att gifta oss INNAN alla vuxenpoäng. Bodde i lgh, dubbla inkomster, inga barn, en bil, all frihet, stöd från föräldrar och svälföräldrar. Stor fest (100 gäster), bjöd på allt - fast vi hittade billig catering-mat: Kallskuret! (Sparade 40000 kronor på det jämfört med att ta mat på plats!)
    Fri bar och stor tårta... Mest kostade ringen, närmare 20 000, men den ska jag titta på när jag är 70 och fortfarande le åt. Totalt slutade vi räkna när vi passerade 100000...
    Vi hade aldrig kunnat gifta oss på det sättet vi ville om vi hade väntat tills idag.
    Vi har alla vuxenpoäng nu, villa, ett par barn, dubbla bilar... hade jag gift mig idag hade vi sparat till det vi kunnat, sen hade det blivit kuvertavgift till gästerna. :)

• Legolina

Visst kan man väl låna till ett bröllop - men då måste man nog ha stenkoll på att man kan betala tillbaka hela summan på en bestämd tid. Mer än 2 år skulle jag aldrig tycka vore OK.

Så ett sparutrymme som kan ge en bröllopet efter 2 år går ju att "ta ut i förskott". Men man får mindre att spendera eftersom man får betala räntan oxå - om man inte har snäll familj/vän som lånar ut utan ränta.

Det är ju som att ta bröllopet på avbetalning - och då måste tiden vara bestämd oxå.

Själv skulle jag dock aldrig låna till ett bröllop - vi får vänta tills vi har råd - och anpassa munnen efter matsäcken. Det blir troligtvis borgerligt med bara närmsta familjen.

Vi lånar inte till annat än boende har vi bestämt.

Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???