• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • Alfonsina
    iolanthe skrev 2009-06-15 16:34:57 följande:
    Orkar inte läsa hela tråden, men nej, jag tycker inte det är hemskt att låna till ett bröllop. Det är väl inte värre än att låna till möbler eller hemelektronik, och sånt är ju rätt vanligt att köpa på avbetalning.
    Så bara för att det är vanligt så ska TS göra samma misstag?
  • iolanthe
    Alfonsina skrev 2009-06-15 17:02:13 följande:
    Så bara för att det är vanligt så ska TS göra samma misstag?
    Misstag, hur menar du då?
  • valkyrian

Men måste ni ha så påkostat bröllop då?
    Jag tycker att det är en helt knäpp grej att låna till...
    Gå och betala på ett bröllop i flera år.. nää... Och ja, de flesta sparar till sådant, (eller borde) eller så rättar man mun efter matsäck, kyrkan kostar inget, bjud bara de närmaste, kläder kan hyras eller köpas på second hand , mat kan laga själv....

• Algoth

Skulle aldrig personligen ta lån till ett bröllop men då är jag inte så intresserad av att gifta mig heller för den delen.
    Men det där är ngt som är ens egen dag och hur man nu vill finansiera det är ju självklart upp till en själv!
    Tycker inte det är fel att ta lån till det om det verkligen är ngt som betyder mkt för en!
    Sen kanske man inte ska ta ett extremt stort lån. :)
    Och ni ju få in pengar på t.ex. kuvertavgifter och då kanske kunna betala tillbaka en större summa lånet!
    Lycka till, hoppas erat bröllop blir allt ni tänkt er och att ni lever lyckliga resten av livet :)

• Alfonsina
    iolanthe skrev 2009-06-15 17:04:47 följande:
    Misstag, hur menar du då?
    Är det inte ett misstag att låna till konsumtion och betala ränta för något du själv kunnat spara till? "Bara för att alla andra gör det?"
  • iolanthe
    Alfonsina skrev 2009-06-15 17:15:23 följande:
    Är det inte ett misstag att låna till konsumtion och betala ränta för något du själv kunnat spara till? "Bara för att alla andra gör det?"
    Nej, jag skulle inte låna till konsumtion, har inte ens lånat till en bil, enda lånet jag nånsin tagit och förhoppningsvis kommer att ta är till vårt boende.

Men alla prioriterar inte som du och jag, så länge ts tycker det är värt att låna till och klarar avbetalningarna ser jag inte problemet.
  • Alfonsina
    iolanthe skrev 2009-06-15 17:19:45 följande:
    Nej, jag skulle inte låna till konsumtion, har inte ens lånat till en bil, enda lånet jag nånsin tagit och förhoppningsvis kommer att ta är till vårt boende.Men alla prioriterar inte som du och jag, så länge ts tycker det är värt att låna till och klarar avbetalningarna ser jag inte problemet.
    Men hon frågade ju och då måste man väl få svara?
  • Anonym (vill också)

Klarar er ekonomi ett lån så ska ni såklart låna. Varför inte? Bry dig inte om vad moraltomtarna på FL säger. Prata igenom det med banken och gör som ni själva vill. Vi kommer också låna till vårt bröllop. Vi har goda marginaler på huset och kommer därför utöka huslånet för att finansera vårt drömbröllop.

• Anonym (CN)

Det är klart att om man vill gifta sig snart och inte har pengar så kan man låna... Men man kan ju räkna ut att priset för kalaset blir mkt högre med ränta och om man inte har råd att spara nån tusing i månaden till det så har man ju inte råd att betala av nån tusing i månaden på ett lån heller...

• Anonym (mmm)

Den enda nackdelen egentligen med att låna till ett bröllop är väl att om man skiljs efter några år och då har lån kvar på bröllopet så skulle det väl inte kännas så kul.

Vi sparade till vårt bröllop, men det kostade inte mer 25000-30000. Det kunde vi enkelt spara till under 1 års tid eftersom att vi båda hade inkomst (dock inga höga inkomster) och inga barn. Personligen skulle jag inte vilja låna till en sådan sak som ett bröllop, men alla är väl olika och man kan väl inte säga att det är något fel med att låna heller.

Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???