• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • hellohanna
    Förväntansfull0406 skrev 2009-06-15 21:11:24 följande:
    Jag kan känna såhär....nu har INTE läst alla svar och bryr mig inte om det, vet inte om ts e kvar i tråden.... Men...Vad e skillanden mellan att ta lån till typ, en ny bil? körkort? ta en kredit till en resa (som många även med mycket pengar gör) ja även skönhetsoperationer, vill man såvill man WHY NOT! en bra del e att spara så mycket det bara går o sen låna resten... Det ENDA neg e att om ni skiljer er, får ni gå o betala på ett bröllop som....ja e borta (svårt att förklara) I min familj får vi knega till ALLT, får inte låna ett öre av mina päron, min pappa skänker gärna en slant då o då men min mamma har det knapert sj, och mannens mamma har inga pengar alls och vi har inte så mkt kontakt, o min mans pappa skiter typ i oss, han har as mycket pengar men...ja skiter som sagt i oss. Och jag bryr mig inte, jag har inte skaffat barn för att andra ska bidra med pengar (men jag jämnförde med andra i min vänskapskrets)Så vill vi gifta oss, resa, köpa hus, lägenhet eller göra något annat som kostar skjortan så får vi slita oss till allt, ja vill så jävla gärna gifta mig i kyrkan med min man, och om vi inte vinner pengar eller nått så kommer vi nog att få låna en summa... Så jag säger detsamma till dig ts, låna om du vill, men det finns jätte mycket billiga alternativ till ett bröllop, måste inte var 100,000 kr varianten.
    Nu kanske det var banklån det handlade om?

Tar man "onödiga" lån så är det svårare att få tex ett bolån senare..
  • Förväntansfull0406
    Milliemolly skrev 2009-06-15 20:52:30 följande:
    Det är väl lätt att fårstå att det är dyrt............ Kläder till familjen Ringar Morgongåva Fest/ catering Jag tycker 50.000 kr låter billigt! Vi gifter oss själva utan bröll0psklder (dvs vanlig klänning osv) och ska ha en fest för ca 30 pers.................vi är redan uppe i 70.000 kr. Men då gillar jag ju diamanter också
    haha, man kan grilla krov på standen och äta mjukglass till efterrätt, och klänningen kan man hyra, eller bara gifta sig i bikini! 70,000 jävla summa
  • Förväntansfull0406
    Anonym ( ) skrev 2009-06-15 21:13:05 följande:
    Visst det kan man men ett gyllene tillfälle dök upp att ha bröllopet på min 30 års fest och då blev festen dyrare och bröllopet snabbare än vad vi hade räknat med och istället för att ha två stora fester med vår skrala ekonomi så valde vi att höja upp vårat lån och spara pengar på att bara ha en fest!!
    så gjorde min bror för tre år sedan....skit ball! vi visste inget så vi kom til en 30 års fest, men då dök min bror och hans tjej upp i frack och en vacker vit klänning...och en präst, ALLA blev rätt paffa!! och fan vad kul vi hade
  • Pirog

vissa lånar till bil andra till resor eller platt-tv, klart du ska låna till ditt bröllop om du har samma kriterier och klarar att betala av lånet. Lycka till

• hellohanna
    Förväntansfull0406 skrev 2009-06-15 21:14:41 följande:
    haha, man kan grilla krov på standen och äta mjukglass till efterrätt, och klänningen kan man hyra, eller bara gifta sig i bikini! 70,000 jävla summa
    WTvarning
  • Förväntansfull0406
    hellohanna skrev 2009-06-15 21:14:36 följande:
    Nu kanske det var banklån det handlade om? Tar man "onödiga" lån så är det svårare att få tex ett bolån senare..
    ja men det var det jag mena!...man kan ta lån genom facket, på banken, till resa, kläder, hus eller vad man vill....eller hur mena du??
  • Förväntansfull0406
    Pirog skrev 2009-06-15 21:16:45 följande:
    vissa lånar till bil andra till resor eller platt-tv, klart du ska låna till ditt bröllop om du har samma kriterier och klarar att betala av lånet. Lycka till
    exakt min tanke
  • Anonym (förstår dig)

jag kan tycka så här, man lever en gång och den gången ska man kunna leva fullt ut och göra det man vill. och då är inte frågan om man ska ellerinte ta ett lån till bröllop utan gör det och då är frågan om ni kan betala sen? Kan ni det så ser jag inga probelm i det. Vi är 4 stycken i vår familj och ha krediter också. utan dem hade vi inte kunnat resa och göra det vi gjort under dessa år. men sen har vi några tusen extra i utgifter också. men då har vi rest utomlands 1-2 ggr per år. och det måste vi unna oss för vi är så dåliga på att spara. nu som först har vi börjat spara 1000 kr i månaden.

Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???