• Sofies värld

Någon som skriver???

Hej!

Finns det någon annan som liksom jag håller på och skriver?

Jag har precis skrivit färdigt min första roman och håller nu på att skriva på en andra och tredje samtidigt, även om det är en av dem som jag brinner mest för just nu.

Hade varit kul att höra från nån annan!/Sofie

Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • Svar på tråden Någon som skriver???
  • Erkegris
    WZZ skrev 2009-07-29 01:20:26 följande:
    Det där är tyvärr en gammal "svensklärare på högstadiet försöker få igång eleverna". Att använda alla sinnen blir ofta krystat. Använd de som behövs för att fånga det du vill beskriva. Det finns dem som gillar sådana beskrivningar men själv föredrar jag miljöbeskrivningar som inte pressar fram en viss mall. Läs början på Röda rummet så förstår ni vad jag menar. Eller början på många av de stora verken. Camus gör en snygg sak i Främligen, han fångar miljöns känslor hos en person som inte alls kan uppleva dem för att han sitter inlåst.
    Ja, fast jag menar såklart inte alla fem sinnena på en gång då blir det väldigt uppstyltat. Men kör man fast så tycker jag det alltid funkar att tänka på de 5 sinnena och sen välja ut vad jag vill framhäva mest.

Helt klart är det också snyggare om det är en person som upplever det än om bara författaren beskriver det också.
  • Erkegris

Sofies värld skrev 2009-07-29 00:23:05 följande:

Jag är verkligen för romantisk för mitt eget bästa. Idag har jag haft ett sånt flyt och skrivit 20 sidor och fått med en dialog som jag har väntat länge på. kan inte låta bli att gripa tag i min man och skrika: det är SÅ romantiskt! med jämna mellanrum. Mitt liv är så långt ifrån romantiskt det kan bli, så jag lever ut mina drömmar i boken istället =) Kul att många här verkar skriva fantasy. Själv tycker jag nästan det är pinsamt att säga vad det är jag skriver på när någon frågar. Dumt, eller hur?
    Ja, det blir lätt att folk tycker man bara skriver töntiga "sagor" om man säger att man skriver fantasy. Känns inte som fantasy-genren fått någon "acceptabel vuxen-status" eller vad man ska säga.
  • WZZ
    Lilloscar skrev 2009-07-29 10:51:05 följande:
    Snacka om god smak vad gäller skönlitteratur! Hatten av för Strindberg! Camus "Pesten" är också fantastisk vad gäller miljöbeskrivning, tycker jag..
    Vad sägs om beskrivningen av huset i Pappa Goriot?
  • Sofies värld

Vad läser ni andra för något själva förresten?

här blir det mycket fantasy, en del deckare, kärleksromaner och liknande. Gillar även att läsa på engelska. Så mycket "fin-litteratur" blir det väl inte, men man ahr väl läst en och annan klassiker, fastb jag kan inte påstå att de har varit särskilt bra. =)

Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • WZZ

Sofies värld skrev 2009-07-29 21:30:51 följande:

Vad läser ni andra för något själva förresten? här blir det mycket fantasy, en del deckare, kärleksromaner och liknande. Gillar även att läsa på engelska. Så mycket "fin-litteratur" blir det väl inte, men man ahr väl läst en och annan klassiker, fastb jag kan inte påstå att de har varit särskilt bra. =)
    De kräver ofta lite mer av historisk förståelse och insikt i den tiden för att förstå.

Men sedan ställer den klassiska kanon en helt annan typ av frågeställning än exempel Sagan om ringen. Just fantasy, science fiction och deckare bygger på att ställa frågor som är besvarade i slutet. Det gör sällan mästerverken.
  • Mochride

Vad läser ni andra för något själva förresten?här blir det mycket fantasy, en del deckare, kärleksromaner och liknande. Gillar även att läsa på engelska. Så mycket "fin-litteratur" blir det väl inte, men man ahr väl läst en och annan klassiker, fastb jag kan inte påstå att de har varit särskilt bra. =)
    Jag läser väldigt mycket kärleksromaner, men det blir också en del thrillers och spänningsromaner. Jag läste ganska mycket fantasy när jag var yngre, men nu var det väldigt länge sen.
    Jag är inte heller så förtjust i de där klassikerna, de är nog lite för tunga för min smak.
  • Lilloscar
    WZZ skrev 2009-07-29 21:28:08 följande:
    Vad sägs om beskrivningen av huset i Pappa Goriot?
    Balzac är en till mästare och "Pappa Goriot" är fantastisk vad gäller miljöbeskrivningar. Många kan tycka att den är tråkig just av den anledningen. Men detta verk är en av mina favoriter!
    Vad gäller dialoger, tycker jag att Hjalmar Söderberg är nästan oslagbar. Hans debutroman "förvillelser" är bevis på hans talang, anser jag.
  • Lilloscar

Vad läser ni andra för något själva förresten? här blir det mycket fantasy, en del deckare, kärleksromaner och liknande. Gillar även att läsa på engelska. Så mycket "fin-litteratur" blir det väl inte, men man ahr väl läst en och annan klassiker, fastb jag kan inte påstå att de har varit särskilt bra. =)
    Jag läser gärna "klassisk litteratur". Mycket rysk. Självklart läser jag av det som finns idag, men det är inte samma sak, känner jag. Jag har många favoriter som inte går att räkna upp. Har dock stor respekt för andra genrer även om jag inte gärna läser dem. Att läsa "finlitteratur" är inte detsamma som att vara "fin", det är bara fråga om smak och tycke. Alla genrer behövs
  • Lilloscar
    Erkegris skrev 2009-07-29 15:39:07 följande:
    Sofies värld skrev 2009-07-29 00:23:05 följande: Ja, det blir lätt att folk tycker man bara skriver töntiga "sagor" om man säger att man skriver fantasy. Känns inte som fantasy-genren fått någon "acceptabel vuxen-status" eller vad man ska säga.
    Fantasy har en STOR publik. Den är visst "acceptabel" hos både vuxna och barn. Det finns klassiska verk inom denna genre som hör till den litterära kanon. Såna verk går inte att glömma. Å andra sidan kan det skilja mellan fantasybok och en annan fantasybok
  • Erkegris
    Lilloscar skrev 2009-07-29 21:50:57 följande:
    Fantasy har en STOR publik. Den är visst "acceptabel" hos både vuxna och barn. Det finns klassiska verk inom denna genre som hör till den litterära kanon. Såna verk går inte att glömma. Å andra sidan kan det skilja mellan fantasybok och en annan fantasybok
    Jo, visst har den det, och är acceptabel på så sätt att ingen skäms att säga att de läser det, men vad jag menar är att så mycket fantasy som skulle passa vuxna lika bra gärna delas in i "ungdomsböcker"-kategorin eller barn-böcker. Det kan man tex se på hur det blir när de filmatiserar fantasy som Eragon tex, väldigt barnanpassat, vilket jag ser som ett tecken på att filmproducenter tror att det är mest barn som läser fantasy.

Jag läser mest fantasy, annars är det väldigt random. Blir allt från jean m auel till da vinci koden. Jag har väldigt svårt för kriminalromaner och klassiska deckare så det läser jag nästan aldrig. Blir på sin höjd dean r koontz isf, närmast sånt jag kommer och där är det ju ofta ockulta inslag ändå ^^

Jag tycker att inom fantasy-genren så är Eddings överlägsen på att få till bra dialoger. Annars är ju sagan om ringen mest beskrivna, mest betyder iofs inte bäst, jag tröttnar lätt när det är 40 sidor om hobbitarnas förkärlek för tobak och hur den odlas... Det som gör att jag gillar fantasy så mycket är nog ändå att jag tycker karaktärerna där är såna som man verkligen fastnar för, itne ofta jag läser "vanliga" böcker och fastnar så mycket för en karaktär. Många författare är nog för "snälla" med sina karaktärsbeskrivningar tycker jag, då blir de lätt en i mängden, eller så är de tvärt om och då tycker man bara det blir jobbigt att läsa om en huvudperson som man bara stör sig på ^^

Men det finns ju såklart många bra överallt.
Svar på tråden Någon som skriver???