Lilloscar skrev 2009-07-29 21:50:57 följande:
Fantasy har en STOR publik. Den är visst "acceptabel" hos både vuxna och barn. Det finns klassiska verk inom denna genre som hör till den litterära kanon. Såna verk går inte att glömma. Å andra sidan kan det skilja mellan fantasybok och en annan fantasybok
Jo, visst har den det, och är acceptabel på så sätt att ingen skäms att säga att de läser det, men vad jag menar är att så mycket fantasy som skulle passa vuxna lika bra gärna delas in i "ungdomsböcker"-kategorin eller barn-böcker. Det kan man tex se på hur det blir när de filmatiserar fantasy som Eragon tex, väldigt barnanpassat, vilket jag ser som ett tecken på att filmproducenter tror att det är mest barn som läser fantasy.
Jag läser mest fantasy, annars är det väldigt random. Blir allt från jean m auel till da vinci koden. Jag har väldigt svårt för kriminalromaner och klassiska deckare så det läser jag nästan aldrig. Blir på sin höjd dean r koontz isf, närmast sånt jag kommer och där är det ju ofta ockulta inslag ändå ^^
Jag tycker att inom fantasy-genren så är Eddings överlägsen på att få till bra dialoger. Annars är ju sagan om ringen mest beskrivna, mest betyder iofs inte bäst, jag tröttnar lätt när det är 40 sidor om hobbitarnas förkärlek för tobak och hur den odlas... Det som gör att jag gillar fantasy så mycket är nog ändå att jag tycker karaktärerna där är såna som man verkligen fastnar för, itne ofta jag läser "vanliga" böcker och fastnar så mycket för en karaktär. Många författare är nog för "snälla" med sina karaktärsbeskrivningar tycker jag, då blir de lätt en i mängden, eller så är de tvärt om och då tycker man bara det blir jobbigt att läsa om en huvudperson som man bara stör sig på ^^
Men det finns ju såklart många bra överallt.