• Sofies värld

Någon som skriver???

Hej!

Finns det någon annan som liksom jag håller på och skriver?

Jag har precis skrivit färdigt min första roman och håller nu på att skriva på en andra och tredje samtidigt, även om det är en av dem som jag brinner mest för just nu.

Hade varit kul att höra från nån annan!/Sofie

Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • Svar på tråden Någon som skriver???
  • JennyL29

jag har heller aldrig tykt om deckare och sådana böcker...

Gillar det romantiska historiska och spänning

• Sofies värld

erkegris: bara lite nyfiken, vad menar du med för snälla i sina karaktärsbeskrivningar? kan vara kul att veta efetrsom jag själv skriver fantasy.

• Erkegris

Sofies värld skrev 2009-07-30 23:29:11 följande:

erkegris: bara lite nyfiken, vad menar du med för snälla i sina karaktärsbeskrivningar? kan vara kul att veta efetrsom jag själv skriver fantasy.
    hehe, svårt att förklara, men det känns oftast som om författare kan vara mesiga med sina karaktärer så att de blir någon vanlig medelsvensson. De har inga större brister eller problem till exempel, eller så är de förutsägbara. Många fantasyförfattare vågar ta ut svängarna mer med sina karaktärer och ger de tydligare personligheter än den klassiska tråkiga personen i populär skönlitteratur. Jag minns nog inte en enda karaktär från böcker som legat på topplistan som jag läst, de mer annorlunda karaktärerna talar mer till mig eller vad man ska säga.
  • Emmy K

Hej allihop

Jag började läsa från början i tråden men efter sju sidor ger jag upp, jag hinner ju inte med att skriva på min bok om jag skall läsa hela kvällen. Jag tycker dock att det är jätteintressant att få läsa om ert skrivande. Jag får läsa mer någon annan dag.

Jag skriver på min första bok och är i stort sett klar. Jag skriver inte så proffsigt som ni gör på A4 och med Times 1½ radavstånd eller vad det var. Men jag har skäl till det. Jag har en önskan om att min bok skall ha en särskild vikt och jag har vägt en bok som jag gillar att hålla i med samma vikt. Därför skriver jag i A5 med precis det upplägg jag vill ha för att se när jag når sidantalet jag har som mål. Målet är 270 sidor och det har jag redan uppnått. Nu står jag med problemet att jag vill få med mer hellre än att ha en uppföljare men jag vill inte skrota något.

Tyvärr är kapitel1 inget för mig med den här boken då min bok är en självbiografi men efter den här boken är jag helt klart sugen på en påhittad bok. Jag har redan en idé men jag tränger undan den för börjar jag fundera på historien så kan jag inte sluta tänka. Jag har inte tid att skriva ned mina idéer som det är nu. Jag har bara lite i huvudet.

Det känns som om många av er har mycket mer erfarenheter bakom er. Jag önskar att jag hade börjat i rätt ända och kanske skrivit noveller för tidningar och få en mjukstart. Nu skall jag ut med det första jag har gjort och jag är lite skraj för det där med att skicka till förlag.

Mitt största problem är en hel del medicinska inslag jag har. Jag antar att jag borde ha någon medicinskt ansvarig för sådana faktauppgifter. Jag är för blyg för att be vår doktor om hjälp men jag skall fatta mod någon dag. Nästa gång jag träffar honom så skall jag fråga...

Vet någon om förlaget kommer slänga mitt manuskript om det inte kommer i A4. Jag anser att hela boken faller i bitar om jag ändrar. Jag vill ha exakt det här upplägget. Bilderna skall komma där de är och kapitlen skall börja på ny sida osv. Jag har otroligt många kapitel, över 200 eftersom jag har skrivit i dagboksform. Jag antar att de som gör faktaböcker med en massa bilder och mycket grafiskt upplägg inte lämnar in i A4??

Jo förresten, jag har redan "gett ut" en bok..... Det är en fylla-i-bok ungefär som "babyns första år". Jag skriver däremot ut den på egen skrivare och binder den själv med stålspiral och sidenband med text på som platshållare fastbunden i spiralen. Jag är otroligt stolt över den. Men jag har något som tynger mig med den. Jag antar att jag borde skicka in pliktexemplar.... Har någon av er gjort det? Hur skall jag göra? Är det brottsligt att inte göra det? Får man ISBN-nummer då?

Förlåt mig för mitt långa inlägg.

• Lilloscar

Välkommen Emmy K till denna tråd. Va härligt att du känner att du är klar med din bok, grattis och lycka till med den.
    Jag tror inte att något förlag kommer att "slänga" ditt manus, men jag vet däremot att de är ganska hårda vad gäller hur manus bör se ut. I ditt fall är det givetvis helt annorlunda eftersom du har med bilder. Tycker att du ska samla mod och ringa upp/ mejla det förlag dit du vill sända ditt manus och fråga.

Välkommen än en gång!

• Sofies värld

hej emmy K!

du ska ju alltid bara skicka in en kopia och inte original till förlagen, så då gör det väl ingenting om du ändrar med radavstånd och liknande? de vill ju ha det så för att lättare kunna göra anteckningar och så, och vad jag har hört så kladdar dom ibland en del i manuset. boken kommer ju inte att se ut så när den kommer ut ändå.

jag har en ny idé på en bok när jag är klar med denna! jag jobbar ju som personlig tränare med inriktning på nyblivna mammor. så jag funderar på en bok om träning från förlossningen och framåt med kosttips och liknande. alltså träning redan från början, hur man kommer igång efter 6-8 veckor och sedan gradvis gör träningen tyngre allt eftersom månaderna går. vad tror ni???

• Erkegris

Sofies värld skrev 2009-08-01 12:26:27 följande:

hej emmy K! du ska ju alltid bara skicka in en kopia och inte original till förlagen, så då gör det väl ingenting om du ändrar med radavstånd och liknande? de vill ju ha det så för att lättare kunna göra anteckningar och så, och vad jag har hört så kladdar dom ibland en del i manuset. boken kommer ju inte att se ut så när den kommer ut ändå. jag har en ny idé på en bok när jag är klar med denna! jag jobbar ju som personlig tränare med inriktning på nyblivna mammor. så jag funderar på en bok om träning från förlossningen och framåt med kosttips och liknande. alltså träning redan från början, hur man kommer igång efter 6-8 veckor och sedan gradvis gör träningen tyngre allt eftersom månaderna går. vad tror ni???
    En sån bok hade i alla fall intresserat mig! Låter jättebra, och finns nog många som skulle vilja se en sån bok.
  • Sofies värld

erkegris: ja, jag tycker att det saknas en bok som tar allt från början. men just nu tar den här boken all tid,så det får bli när jag är klar med den. fast då vill jag ju säkert börja med fortsättningen direkt... =)

• Lilloscar

Sofies värld skrev 2009-08-01 12:26:27 följande:

hej emmy K! du ska ju alltid bara skicka in en kopia och inte original till förlagen, så då gör det väl ingenting om du ändrar med radavstånd och liknande? de vill ju ha det så för att lättare kunna göra anteckningar och så, och vad jag har hört så kladdar dom ibland en del i manuset. boken kommer ju inte att se ut så när den kommer ut ändå. jag har en ny idé på en bok när jag är klar med denna! jag jobbar ju som personlig tränare med inriktning på nyblivna mammor. så jag funderar på en bok om träning från förlossningen och framåt med kosttips och liknande. alltså träning redan från början, hur man kommer igång efter 6-8 veckor och sedan gradvis gör träningen tyngre allt eftersom månaderna går. vad tror ni???
    En sån bok hade inte intresserat mig, MEN jag vet att finns de som älskar liknande böcker och tips. Jag tycker definitivt att du ska ge din idé en chans. Det viktiga är att dina tips konkurrerar ut allt som redan finns ute på marknaden, som i tidningar, nätet, även på gym och annat. Så kör på och lycka till!
  • Lilloscar

Jag kanske borde skriva varför en sån bok inte intresserar mig, så att du inte missförstår mig Jag har för vana att ta dagliga promenader, minst en timme, och är väldigt noga med min kost. Om disciplinen riktar sig någonstans så är det väl hälsan. Det är något som har hjälpt mig att må toppen innan, under och efter graviditeten. Även under denna graviditet. Därför är jag säker på att det finns andra som skulle behöva en liten "knuff"

Svar på tråden Någon som skriver???