• LuPeRo

Pergopinglorna del 18

Nu har vi nått del 18 av denna trevliga tråd

Denna tråd vänder sig till alla som äter Pergotime eller som har frågor om det.

Vi har även vår egna LIST TRÅD med alla plus som blivit här
    och där vi som kämpar just nu lägger upp vårt BIM.

Dessutom så har vi vår egna TEMP TRÅD där vi som tempar kan länka våra kurvor.

~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~

List tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m42917264.html

Temp tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m43096126.html

Statistik över Pergotime
    www.familjeliv.se/Forum-7-130/m37749906.html

Plus tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m43441842.html

När vi fått våra älskade barn träffas vi här;
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m42790391.html

PLÖTSLIGT HÄNDER DET!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 15:32
    NY TEMPTRÅD

www.familjeliv.se/Forum-11-261/m45623908.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-01 17:11
    NY LIST-TRÅD

www.familjeliv.se/Forum-11-235/m46026242.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-25 16:11
    NY PLUS-TRÅD

www.familjeliv.se/Forum-11-237/m46668087.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-16 11:59
    NY TRÅD -> DEL 19

www.familjeliv.se/Forum-7-125/m47301399.html

• Svar på tråden Pergopinglorna del 18
  • SÖ05

Behöver lite hjälp av er pergoexperter! HJÄLP!!! Ätit min första pergokur och igår (dag 17 i menscykeln) började jag blöda! Vad händer. Nästan som en vanlig mens, lite mindre kanske. Absolut mer än spottings. Blöder fortfarande om än brunt! Vad tusan är det som händer?? Hade äl dag 12-13. Alltså blödningen kom 4-5 dagar efter äl!

Snälla någon! VAD HÄNDER??

• Vårflickan84
    SÖ05 skrev 2009-09-03 13:09:07 följande:
    Behöver lite hjälp av er pergoexperter! HJÄLP!!! Ätit min första pergokur och igår (dag 17 i menscykeln) började jag blöda! Vad händer. Nästan som en vanlig mens, lite mindre kanske. Absolut mer än spottings. Blöder fortfarande om än brunt! Vad tusan är det som händer?? Hade äl dag 12-13. Alltså blödningen kom 4-5 dagar efter äl! Snälla någon! VAD HÄNDER??
    ring och fråga läkaren.
    men det kanske är spottings?
  • Pirripirri

Kan det vara en nid-blödning?

• 789

Hej,

hoppar in i denna tråd för att få lite åsikter. Har ätit min första (enkel)kur pergo och var på VUL idag, cykeldag 11. Fanns en blåsa på 9 mm. Gyn sat att det var för tidigt att säga, så ska börja äl-testa på månsag och på återbesök om en vecka. Är 9 mm "kört" eller kan den växa till si`? Erfarenheter? (Enligt gyn fanns det chans men inte alls säkert. Lite ledsen nu men man får väl ta nya tag.

• challis777
    789 skrev 2009-09-03 14:46:19 följande:
    Hej, hoppar in i denna tråd för att få lite åsikter. Har ätit min första (enkel)kur pergo och var på VUL idag, cykeldag 11. Fanns en blåsa på 9 mm. Gyn sat att det var för tidigt att säga, så ska börja äl-testa på månsag och på återbesök om en vecka. Är 9 mm "kört" eller kan den växa till si`? Erfarenheter? (Enligt gyn fanns det chans men inte alls säkert. Lite ledsen nu men man får väl ta nya tag.
    Jag fick äl dag 31 en gång av pergo. När jag var inne och kollade hade jag flera som var 6-7 mm dag 13. Läkaren sa att han trodde att jag inte skulle få äl den gången, men det fick jag!
  • 789
    tredjejuli skrev 2009-09-03 15:58:08 följande:
    Jag fick äl dag 31 en gång av pergo. När jag var inne och kollade hade jag flera som var 6-7 mm dag 13. Läkaren sa att han trodde att jag inte skulle få äl den gången, men det fick jag!
    Åh det ger mig lite hopp. Jag är fullt medveten om att ingen av er kan svara bättre än gyn men roligt att få lite rapporter från verkligheten.

En annan fråga - det är ju inte säkert att man blir gravid bara för att man får ÄL - har man större chans vid pergokäkande än vid "vanlig" ÄL? Tycker det verkar som många lyckas på första-tredje kuren. Är det för att man vet mer när ÄL sker än annars? *funderar*
  • Linakinn
    789 skrev 2009-09-03 14:46:19 följande:
    Hej,hoppar in i denna tråd för att få lite åsikter. Har ätit min första (enkel)kur pergo och var på VUL idag, cykeldag 11. Fanns en blåsa på 9 mm. Gyn sat att det var för tidigt att säga, så ska börja äl-testa på månsag och på återbesök om en vecka. Är 9 mm "kört" eller kan den växa till si`? Erfarenheter? (Enligt gyn fanns det chans men inte alls säkert. Lite ledsen nu men man får väl ta nya tag.
    Första gången jag åt pergo var jag på UL dag 16. Jag hade då inga äggblåsor som växt till sig men fick tid på dag 21. Då hade jag en stor och fin äggblåsa på 21 mm som lossnade dagen efter... Så det finns gott hopp!!
  • Linakinn

Måste få höra hur ni andra har haft det. Jag har nu ätit pergotime 3 gånger, fått ÄL varje gång men inte blivit gravid. Nu skriver de inte ut fler kurer utan nu ska vi gå vidare med ytterligare utredning, spolning av äggledare osv. Det är väl ok. Men det jag blir lite sur på är att det är flera månaders väntetid innan man får komma igång med det och då tycker jag att jag kunde fått äta Pergo under tiden. Utan det får jag ju ingen ägglossning och då är ju chansen att bli gravid =0. Hur har det varit för er? Har det varit 3 kurer och sen stopp?

• 789
    Linakinn skrev 2009-09-03 16:14:34 följande:
    Första gången jag åt pergo var jag på UL dag 16. Jag hade då inga äggblåsor som växt till sig men fick tid på dag 21. Då hade jag en stor och fin äggblåsa på 21 mm som lossnade dagen efter... Så det finns gott hopp!!
    Känner mig redan gladare Hoppas det blir så för mig med. Läste att de växer max 2 mm per dygn och i så fall kan den max vara 17 mm på måndag och max 23 på torsdag. Hur gödslar man en äggblåsa tros ???
  • challis777
    789 skrev 2009-09-03 16:13:55 följande:
    Åh det ger mig lite hopp. Jag är fullt medveten om att ingen av er kan svara bättre än gyn men roligt att få lite rapporter från verkligheten. En annan fråga - det är ju inte säkert att man blir gravid bara för att man får ÄL - har man större chans vid pergokäkande än vid "vanlig" ÄL? Tycker det verkar som många lyckas på första-tredje kuren. Är det för att man vet mer när ÄL sker än annars? *funderar*
    Bra fråga, för det där har jag också undrat över...
    Jag brukar ha två olika läkare.
    Den första sa att man brukar bara ge tre kurer pergo, för har det inte funkat på tre kurer så är sannolikheten att det någonsin ska funka så liten att det är bättre att överväga andra alternativ. (Ivf).

Min andra läkare sa att chansen för mig var 25-30% vid VARJE behandling.
    Och om man ser hur det är för de som har äl varje månad, så tar det ju i genomsnitt ändå 7 månader att bli gravid...
    Så jag tyckte att det lät mer troligt.

Ska tillägga att jag efter lite tjat fick utskrivet en 4:e kur pergotime som jag åt under sommaren, och jag är gravid i v. 7 nu. Trots att min förste läkare sa att det var så liten chans. Så ge inte upp ni som inte lyckats på de första 3!
Svar på tråden Pergopinglorna del 18