• LuPeRo

Pergopinglorna del 18

Nu har vi nått del 18 av denna trevliga tråd

Denna tråd vänder sig till alla som äter Pergotime eller som har frågor om det.

Vi har även vår egna LIST TRÅD med alla plus som blivit här
    och där vi som kämpar just nu lägger upp vårt BIM.

Dessutom så har vi vår egna TEMP TRÅD där vi som tempar kan länka våra kurvor.

~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~

List tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m42917264.html

Temp tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m43096126.html

Statistik över Pergotime
    www.familjeliv.se/Forum-7-130/m37749906.html

Plus tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m43441842.html

När vi fått våra älskade barn träffas vi här;
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m42790391.html

PLÖTSLIGT HÄNDER DET!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 15:32
    NY TEMPTRÅD

www.familjeliv.se/Forum-11-261/m45623908.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-01 17:11
    NY LIST-TRÅD

www.familjeliv.se/Forum-11-235/m46026242.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-25 16:11
    NY PLUS-TRÅD

www.familjeliv.se/Forum-11-237/m46668087.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-16 11:59
    NY TRÅD -> DEL 19

www.familjeliv.se/Forum-7-125/m47301399.html

• Svar på tråden Pergopinglorna del 18
  • 789
    tredjejuli skrev 2009-09-03 16:44:33 följande:
    Bra fråga, för det där har jag också undrat över... Jag brukar ha två olika läkare.Den första sa att man brukar bara ge tre kurer pergo, för har det inte funkat på tre kurer så är sannolikheten att det någonsin ska funka så liten att det är bättre att överväga andra alternativ. (Ivf).Min andra läkare sa att chansen för mig var 25-30% vid VARJE behandling. Och om man ser hur det är för de som har äl varje månad, så tar det ju i genomsnitt ändå 7 månader att bli gravid...Så jag tyckte att det lät mer troligt. Ska tillägga att jag efter lite tjat fick utskrivet en 4:e kur pergotime som jag åt under sommaren, och jag är gravid i v. 7 nu. Trots att min förste läkare sa att det var så liten chans. Så ge inte upp ni som inte lyckats på de första 3!
    25-30% - hmmm...låter ju bättre än den procentsats man hör för "vanliga" människor. Ska fråga nästa gynbesökom det inte blir nån bebis denna gången. Grattis till graviditeten!!!!!
  • challis777

Tack!

Så här står det på www.niomanader.se

"Hur stor chans är det att bli gravid om man träffar ägglossningen?
    Ungefärliga siffror (ingen absolut sanning):
    - 15 år, 40%
    - 20 år, 40%
    - 25 år, 30%
    - 30 år, 25%
    - 35 år, 20%
    - 38 år, 10%
    - 40 år, 5%
    - 43 år, 1% "

• Mermaid78
    LillanM skrev 2009-09-03 12:03:00 följande:
    Mermaid: vilken cykeldag ar du pa? AL kan bli lite sen med pergo (jag tror min kommer att komma kring CD 20 denna gangen).
    Dag 19. Brukar ha äl den första...
  • Mermaid78
    tredjejuli skrev 2009-09-03 17:05:54 följande:
    Tack!Så här står det på www.niomanader.se"Hur stor chans är det att bli gravid om man träffar ägglossningen?Ungefärliga siffror (ingen absolut sanning):- 15 år, 40%- 20 år, 40%- 25 år, 30%- 30 år, 25%- 35 år, 20%- 38 år, 10%- 40 år, 5%- 43 år, 1% "
    Intressant...Kommer ju ha 2 äl så borde vara 50% om jag är 31år
  • challis777

www.niomanader.se/content.asp

Ni kan ju kolla här, jag tycker att den här sidan är informativ och bra. Det är information för alla som vill bli gravida.
    Andra sidor tycker jag mest har riktat sig till de som redan är gravida, och det kan ju vara jobbigt att läsa när man är en av alla de som inte lyckas...

• 789
    tredjejuli skrev 2009-09-03 17:31:59 följande:
    www.niomanader.se/content.asp kan ju kolla här, jag tycker att den här sidan är informativ och bra. Det är information för alla som vill bli gravida. Andra sidor tycker jag mest har riktat sig till de som redan är gravida, och det kan ju vara jobbigt att läsa när man är en av alla de som inte lyckas...
    Tack för tipset, ska genast kolla in den. Sant, sant att man inte alltid orkar läsa om de som redan är gravida när man kämpar själv.
  • katizi

Hej har en fråga, för en vecka sedan var jag på vul (dag 12) o hade en äggblåsa på 10mm, på måndag dag 23 ska jag ta blodprov för att se om jag haft ÄL, men om jag tex har ÄL idag (dag 19) kan dom ändå se om jag haft ÄL?

En annan fråga, kanske lite äcklig, idag när jag var på toa kom en geleklumpflytning, ganska stor (alltså inte en liten ÄL flytning), någon som vart med om det o vet vad det kan vara? Hatar detta med att inte kunna tyda sin kropp

• CattiM

Hej på er :)
    Jag är på dag 33 i min menscykel och har bruna flytningar och mensvärk, som jag brukar innan mens. Men ska äta min andra kur Pergotime och behöver ju därför ha koll på dagarna. OM mensen sätter igång ikväll/ under natten, kan jag då räkna den här dagen som första mensdag eller ska jag räkna från det att det blöder "på riktigt".

Har ätit en enkelkur innan och undrar hur det gått för er som fått dubbelkur? :) Läste nåt här om att det skulle ta sig på 1-3 försöket...Brukar det vara så? :)

Tack!!

• Linakinn
    CattiM skrev 2009-09-03 18:21:02 följande:
    Hej på er :)Jag är på dag 33 i min menscykel och har bruna flytningar och mensvärk, som jag brukar innan mens. Men ska äta min andra kur Pergotime och behöver ju därför ha koll på dagarna. OM mensen sätter igång ikväll/ under natten, kan jag då räkna den här dagen som första mensdag eller ska jag räkna från det att det blöder "på riktigt".Har ätit en enkelkur innan och undrar hur det gått för er som fått dubbelkur? :) Läste nåt här om att det skulle ta sig på 1-3 försöket...Brukar det vara så? :)Tack!!
    Jag brukar räkna den dag som jag börjar blöda ordentligt som dag 1.
  • FallenMadonnaWithTheBigBoobies
    Linakinn skrev 2009-09-03 16:22:42 följande:
    Måste få höra hur ni andra har haft det. Jag har nu ätit pergotime 3 gånger, fått ÄL varje gång men inte blivit gravid. Nu skriver de inte ut fler kurer utan nu ska vi gå vidare med ytterligare utredning, spolning av äggledare osv. Det är väl ok. Men det jag blir lite sur på är att det är flera månaders väntetid innan man får komma igång med det och då tycker jag att jag kunde fått äta Pergo under tiden. Utan det får jag ju ingen ägglossning och då är ju chansen att bli gravid =0. Hur har det varit för er? Har det varit 3 kurer och sen stopp?
    Jag är nog ett dåligt exempel men jag är inne på min nionde kur. Fast den här månaden står jag i kö för ivf och kör på egen hand eftersom jag hade recept kvar bara för att jag inte kunde stå ut med att vänta bara.

Jag började med att äta enkelkurer och dubbelkurer utan att ägglossa. Sen fick jag Ovitrelle-spruta utskriven och tack vare den ägglossar jag. Den här gången (som jag inte ens pratat med läkarna om) är det femta gången jag tar den sprutan och jag räknar med att hinna med en gång till innan det är dags för ivf.
Svar på tråden Pergopinglorna del 18