Hoppas jag med. Tyvärr är det synd att det måste hända något sånt här först...
Det kommer vara som det alltid är; det blir en förändring ett tag, och sedan har folk glömt igen. Men hoppas ändå att folk lär sig och kommer ihåg och att läkare som skriver ut läkemedel till höger och vänster blir åtalade och dömda.
Han var nog kanske inte helt beredd att jobba med sitt missbruk. Jag är medberoende till min mamma, plastpappa och nu även lillasyster som alla är alkoholister... Man får ett liknande beteende själv, trots att jag inte missbrukar alkohol eller någon annan substans. Jag missbrukade på mitt sätt istället, genom att bete mig väldigt destruktivt och inte låta någon komma mig inpå livet eftersom jag bar på så mycket skam, självhat, ömkan, besvikenhet, frustration, sorgsenhet och mycket mer.
Det jag har lärt mig är att man måste jobba hårt med sig själv. Och det krävs för det första insikt, sedan vilja. Man lär sig så mycket om sig själv. Alla dåliga sidor kommer fram. Den allra jobbigaste delen för mig, var det att inse hur lik jag faktiskt var min mamma, trots att jag aldrig, aldrig vill bli som henne. Man känner enormt mycket skam och dåligt samvete. Det är den allra jobbigaste delen, rent helvetiskt och man vill inte existera för det är så smärtsamt. När man kommit en bit in i arbetet med sig själv så börjar man även kunna se sina goda egenskaper och man får mer vilja att fortsätta.
Michael som var nog pressad, fick mer än tillräckligt av skitsnack om sig själv spritt över hela världen, hade förmodligen inte orken att ta itu med det OCKSÅ. Det var nog språngbrädan till att han använde sig av dessa medel.
Som Jamie Lee Curtis sa, att den fysiska smärtan kan man medicinera för att lindra, och den försvinner tillslut (hon syftade på brännskadan han fick under Pepsi-reklamen), men den emotionella och psykiska smärtan måste man arbeta med. Den kommer förmodligen finnas ändå men man måste lära sig att leva med och hantera den utan diverse droger.
Jag kan aldrig föreställa mig vilken smärta MJ fick gå igenom. Jag rättfärdigar det absolut inte, men jag klandrar honom faktiskt inte även om jag självklart önskat att han lyssnat på sin kropp och alla som bad honom att sluta.