• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8
  • sthlmstjejen

jucea: hihi visst är det? Jag har iofs pottränat mina barn tidigt och båda har varit torra vid 2 års åldern, helt torra både natt och dag alltså. Men på dagis är det vanligare att barnen slutar med blöja i 3 års åldern vilket jag faktiskt inte förstår. Barnen är mogna långt tidigare och det är ju jätteskönt när de klarar sig utan blöja. Undrar om F kommer att slå rekord i familjen nu då?

• tessiej

VT och Heidi : Lycka till imorgon :)

VT: Lät inge skoj med cancer :( men tur att det är goda prognoser!

• luzorsus
    sthlmstjejen skrev 2009-08-15 14:04:59 följande:
    jucea: hihi visst är det? Jag har iofs pottränat mina barn tidigt och båda har varit torra vid 2 års åldern, helt torra både natt och dag alltså. Men på dagis är det vanligare att barnen slutar med blöja i 3 års åldern vilket jag faktiskt inte förstår. Barnen är mogna långt tidigare och det är ju jätteskönt när de klarar sig utan blöja. Undrar om F kommer att slå rekord i familjen nu då?
    tova blev torr på dagen vid 3 år, hon fyller 5 i vinter och har fortfarande nattblöja...
    tips för avvänjning?
  • sthlmstjejen

luzor: Vi har helt enkelt bara tagit bort blöjan på natten och i början tagit upp dem 2 ggr under natten ( en tidigt på kvällen och en kanske vid kl 1) så har de klarat sig faktiskt. Se till att hon inte dricker så mkt under kvällen så ska det gå jättebra ska du se. Mina barn har kissat på sig 1-2 ggr de första veckorna sen inget mer.

• luzorsus
    sthlmstjejen skrev 2009-08-15 14:09:45 följande:
    luzor: Vi har helt enkelt bara tagit bort blöjan på natten och i början tagit upp dem 2 ggr under natten ( en tidigt på kvällen och en kanske vid kl 1) så har de klarat sig faktiskt. Se till att hon inte dricker så mkt under kvällen så ska det gå jättebra ska du se. Mina barn har kissat på sig 1-2 ggr de första veckorna sen inget mer.
    vi har provat...tagit upp henen vid 12 när vi lagt oss men oftast händer en olycka, kanske ska prova att ta upp henne en gr senare oxå...
    Hur länge höll ni på så?
  • jeng

vi är ju med avsikt försiktiga att låta ted gå utan blöja också, eftersom vi har obehandlade trägolv i hela huset! stora golvspringor där uppe i gamla golv utan spån under också, så det går lixom inte att göra rent om en olycka händer. här nere skulle det ju suga upp direkt i golvet, och det är mjukt trä så det skulle ju inte gå att slipa bort heller... så tyvärr så gör det ju att man är mer försiktig. däremot nu framåt vintern när ted börjar ha lite mer koll så ska jag köpa såna potty-training-blöjor. de byter ju färg när barnet har kissat och på så vis så kan man ju lättare känan igen tecknen eller iaf ta dom till pottan direkt, så de börjar se ertt samband. jag är glad om jag lyckas få blöjfria stunder till nästa sommar tror jag! det blir som det blir. däremot hoppas jag kunna bli bättre på att upptäcka och spåra bajset innan dess, för när det bara rör sig om kiss ska vi försöka oss på flergångsblöjor också.

• sockertopp84

Min store son blev blöjfri nu i början av sommaren o han är 2 1/2 år.Men vi tog den både på dagen o natten o de har hänt 2 olyckor dagtid sen dess.

Idag har jag varit duktig,bakat kladdmuffins,blåbärspaj,hallon paj,pollykaka,negerbollar o chokladrutor o även kört 3 maskiner tvätt o allt detta innan klockan blev 10.

• lille08
    sockertopp: Hihi, tycker att jag låg i här i morse och fixade i köket... men det var inget mot dig! Gjorde ett par pajer tills ikväll + kladdkaka + tvättade.

Luzor: Det där med att bli torr på natten går inte lika lätt att träna som att bli torr på dagen eftersom det har nåt att göra med nån enzym i kroppen. Fast det man kan tänka på är att inte ge så mycket att dricka innan kvällen och att man tar upp barnet och låter det kissa innan man själv går och lägger sig. Men som sagt, det är ju så olika det där. Min store kille blev torr både på dagen och natten samtidigt när han var ca 2½ år. Då klämde han ändå alltid i sig 250 ml välling innan han somnade. Sen har vi min sambos 5½-åring där det fortfarande blir olyckor ibland om nätterna.

Jucea: Jo, vi vad med på budgivningen men priset landade på 2,3 miljoner och vi tyckte det var för mycket. Typiskt nog dök det ju upp ytterligare en budgivare mitt i budgivningen och det var de som sedan köpte huset!
  • Hallonsocka

Lille: M äter burkmat och hemmagjord. Vi försöker mer och mer se till att hon äter samma som oss fast inte kryddat på samma sätt. Hon älskar mat och verkar då äta allt Hon sitter med mackor och lax potatis, köttfärs och köttgrytor pasta, ris, ja, U name it! Till maten dricker hon alltid vatten. Dagen ser väl ut ungefär

fukost- Gröt + ev en bit husman

mellis- banan/frukt av ngt slag

Lunch- burkmat lr. ex en stor potatis och en burk med hemmagjort tillbehör

mellanmål- frukt/gröt lr macka

middag- två potatisar + burk med tillbehör, köttfärs lr gryta lr fisk

kväll- gröt

sedan ammar hon lik förbannat under natten minst två ggr! Fast hör och häpna, inatt blev den första ggn först klockan halv fem! Hon sov i egen säng i vardagsrummet tills dess! WOOOHO, rekord!

• jeng

lille,
    ja tyvärr så kan det ju ofta funka så. att man vill känna av budgivningen innan man blandar sig i. ibland får man ju inte lägga bud om budgivningen startat innan man lämnat intresseanmälan, men det verkar ändå rätt sällsynt. alltså mäklaren gör ju ändå allt de kan för att få upp priset!

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8