• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8
  • Vilda Tiger

Jag tycker också det skiljer sig mycket. Nu har Lyckeli ett par sommarskor i storlek 19, ett par gympaskor i 21 och ett par stövlar i 22, som hon kan ha om hon har raggsockar i också. De i 21 är lite stora men sitter ju på bra då det är kardborreband att knäppa med.

• jeng

skor är så himla olika!! inte bara för att det vderkar skilja från storlek till storlek, trots att det klart och tydligt ska vara ett visst antal cm per storlek... dessutom så har ted tex jättesvårt att få i sina fötter i vissa skor även om de är för stora på längden. han kniper lixom ihop tårna och då blri ju foten så bred att vi omöjligen får i den. han har ett par jättemjuka inneskor frn max&maya (ica maxi bla) som är strl 21. de är ju för långa men sitter ändpå bra fast på foten. sedan har vi sandaler som jag köpte i strl 20 tror jag, de är ju precis lagom. större så hade de inte suttit fast på foten. men sandalerna räknar jag ju ändå bara med att han har nu i sommar, så det var ju onödigt att köpa för stora. sedan har han ett par gympadojjor från ica maxi (troligtvi max&maya) i strl 19 blå/silver med stjärnor som han fick i vintras för att ha ute i snön och lite mer till fint då vi åkte bort. ´de är ju för små nu. han har ett par adidas eller nåt i strl 20, som är skiiitsvåra att få på fötterna trots att de är lagom, för de är så stela. helt nya ju... ingen bra idé med så stela skor... mockisar har vi nu bytt upp till 22/23 för storleken innan är för tajta. men då tvättas de ju och krymper säkert lite. och sedan i förra vecka så köpte vi gúmmistövlar 2 par i strl 21 (som han har nu med lite rum i ) 23 och 25 tror jag. eller om det var 21 22 och 24... iaf det paret som är lite större räknar vi med att han har på dagis sen i höst/vinter, och när han behöver ha varmare sockar i så får han gå upp ett par till. det skiljer ju så lite på storlekarna, 0.5 cm per storlek är det va?

ja så ted som inte skulle ha skor alls innan han lärde sig gå, har en hel hög. men vi använder inte skor så ofta ändå. men det är himla smidigt att ha nu när han är ute och kryper omkring,m särskilt om det är lite vått. sen tror jag man måste prova sig fram lite i början för att hitta en typ av sko som går lätt på foten och som barnet gillar att ha pås gi. det måste ju vara olika för olika barn. sedan när man hittar rätt så räcker det ju att ha en sko i varje storlek än så länge. ja plus en gummistävel eller så då kanske...

• luzorsus

ja de 22:or Myra har är för stora.
    Och självklart är storlkear olika från märken etc...samma storlek kan ju skilja i passform från märke till märke. Var bara nyfiken på vilken storlek era har nu?

• Melva

luzorsus: A har ett par i stl 20, men dom är precis. Kommer köpa ett par lättare kängor i stl 21 eller 22 (beroende på hur dom sitter) om ett litet tag. Det får bli hans riktiga första skor. Dom han har nu köpte jag mest för att ha som skydd när han kryper ute/sitter i sele då det är kallt och blött.

Tänkte få L att hjälpa mig med att ta av sängbenen ikväll. A har velat sova på min arm dom senaste nätterna och jag är orolig för att hancska rulla ner (han ligger ju inte direkt still och är inte van att sova i vår säng så). Då blir det iallafall ett mjukare fall om han ramlar ner .

När dom här tänderna är igenom ska jag flytta in honom till dom andra barnens rum. Men det blir nog efter vi varit iväg och campat. Men nu är det inte säkert vi åker, ingen av oss har lust att åka iväg och tälta om det ska regna så här. Då kan vi lika gärna vara hemma och åka på dagsturer. L jobbar iallafall fram till torsdag, sen är han hemma tom söndag nästa vecka. Ska bli gott.

jucea: här får man också ha barnen i barnomsorg det man behöver när man är sjukskriven.

• Vilda Tiger

Melva
    Nä - att tälta i just det här vädret är väl inte det mest optimala... dagsutflykter kan vara nog så roligt då.

Själv ägnar jag dagen åt att tvätta. Gott att få det gjort. Och handla mat, men det gillar jag ju att göra så det är nästan ett nöje.

• jeng

jaha... det tog mig 2 timmar att städa iordning köket och vardagsrummet. och nu har det tagit ted 15 minuter att vända till allt igen... eller ja inte diskbänken då såklart, men det är ju lik förbannat grejer överallt igen! man får lära sig vissa no-no. Tex så bör inte pappersåtervinningen stå inne i vardagsrummet, utan kanske ute i hallen dit det ändå är stängt. Likaså så räcker det att ta ut typ 5-10 av tygklossarna ifån påsen, man måste inte ha ut alla 40 typ... för ted är lika glad med 10!

• jeng

Är det verkligen så här dött här ikväll? Eller är det nåt fel hos mig?

• lille08

Jucea: Nä, lite dött är det här allt... men annars verkar det funka (förutom att vårt internet har varit segt som kola hela dagen *suck*).

William håller just nu på att terrorisera sin storebror... fast det kommer glada skratt från båda så de har nog rätt kul trots allt!

• Hallonsocka

Happ. Jag o A var på K-rauta idag och bestämde oss för att köpa klinker till hallen. Sagt och gjort. nöjda var vi. Men så lämna A mig hos mamma med My och själv for han hem för att dra upp golvet som då var i hallen. Då jag kom hem hade han dragit up också köksgolvet. Vi ska ju lägga nytt där också så småningom då vi bestämt kök och så... så nu ska man alltså leva med betonggolv en längre tid om jag förstått saken rätt

• Vilda Tiger

Hallon
    Ooooops! Det hade INTE jag varit så glad över. Små bebisknän skrapas så på betong, kan jag tänka mig. :-/

Jucea
    Ja, det är dött här vissa dagar. Undrar var mOe håller hus? Många bortfall känns det som.

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8