• Mittilvet

Korkad sambo

Oftast är min sambo smart.

Ibland är han det inte, exempelvis i eftermiddags när jag kom hem ifrån jobbet efter uppfriskande 14-timmarspass i 29 graders värme *ironi*

Jag hade talat med honom i telefon flera gånger men hursomhelst, det han inte hade kläckt var att han hade bestämt med sitt barn sedan innan att de skulle packa ihop badgrejer, ta med sig mitt barn och hunden för att åka till sjön och ta ett kvällsdopp utan jag mötte dem på parkeringen och en snabb fråga slängdes ut "du kanske vill följa med oss och bada förresten från "bonus"barnet och sambon nickade instämmande.

Gulligt tycker säkert många att de frågade ifall jag vill "följa med" något som de bestämt och mitt spontana svar blev "nej"

Konstigt må tyckas, jag tycker jättemycket om kvällsdopp, bada överhuvudtaget är jätteskönt och särskilt efter idag men ändå sa jag nej.

Det känns som min smabo låter det barnet ta min plats.
    Jag är uppfostrad med att det är vuxna som bestämmer, kommer överens och det är barnen som följer med, inte tvärtom.

Vet inte hur jag ska få fram det till min sambo, att prata om det barnet är minerad mark.
    Jag tror mig veta att min sambo inte alls lägger samma värdering i det här som jag gör och jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att jag känner mig åsidosatt det som är min familj, han "tar" vårat barn och gör saker vi inte kommit överens om och jag släpps inte in i min familj utan han lallar runt i sin familj, en a foten i våran och ena foten i sin förra.

Jag stack iväg och badade själv och det var skönt, men vart de tog vägen vet jag inte för de är iaf fortfarande inte hemma.

Jag känner mig utanför och jag kanske har mig själv att skylla men jag mår skit av att "förlja med" jag har provat många gånger och det känns alltid lika konstigt.
    De har sin symbios och jag känner mig inte det minsta delaktig, dels för att jag känner sådan avsky mot barnets existens och sätt att vara, delvis att min sambo inte är mer lyhörd och delvis...
    Ja, det finns säkert hur många aspekter som helst.

Hursomhelst så tycker jag inte om att min sambo bestämmer med det barnet vad vi andra ska anpassa oss efter.
    Barn anpassas efter vuxna, är jag den enda som känner så?

Och kom inte med era jävla påhopp, jag är så trött på er så jag spyr utan nu vänder jag mig till de som har kreativa förslag som kan leda till något positivt gällande min och sambons relation och kommunikation.

Att "säga det rätt ut" kommer inte hjälpa tror jag, har gjort det gällande så mycket annat och jag har bara fått honom i någon form av försvar och ilska att jag är dum som känner som jag känner.

• Svar på tråden Korkad sambo
  • Anonym (oxå bonus)

Jag har bara läst TS men förstår dig helt och fullt.
    Sedan hade jag nog inte sagt nej utan snällt följt med och badat och försökt skapa bra stämning osv .men jag blir lika arg som du när sambon glömmer att informera mig om planer ,stora som små!

Vi har haft många och långa diskussioner om det oc hhan gick verklige ni försvarställning från början men jag tycker att det blivit bättre så mitt råd till dig är att kämpa på.ta upp varje situation direkt och förklara hur du känner ,vänta inte.Tills slut verkar det som även den trögaste sambo förstår att man det är bra att informera också om sådana bagateller som ett kvällsdopp!

• Anonym (förvånad)

Anonym (#195 forts) skrev 2009-07-02 02:23:51 följande:
    [citat]
    Jamen låt mig då också svara på punkt B. Min man kan omöjligtvis veta om jag under 14-timmars arbetsdagen har fått värst mensmagen och att det sista jag vill är att gå och bada. Tänk om JAG drömmer om att få komma hem, sätta upp fötterna på bordet och få en kopp te samt massage av min älskling? Är det då inte befängt att ta ungarna och ställa mig inför det faktum att de ska gå och bada?.."ja du ville kanske också hänga med?"

Fan vad arg jag skulle bli om jag bodde ihop med dig och du kom hem och hade bestämt att du skulle få en kopp te och fotmassage av mig. Du får väl också förhandla om vad du vill i så fall. Väx upp och inse att sambon är vuxen och fullt kapabel att fatta beslut även om de råkar påverka dig. du fick ju välja om du skulle följa med honom hans barn och ditt barn (å bara den formuleringen säger att du förmodligen aldrig lärt dig ta hänsyn till andra utan mest tänker JAG JAG JAG vil, behöverm tycker, anser!) Hade du varit mindre egoistiskt kanske du hade fått te och massage när de kom tillbaka. De är bara du som förlorar på din inställning.

• Mittilvet
    Nellee skrev 2009-07-02 11:51:21 följande:
    Först måste jag fråga om ts haft ett annat nick förut? Min första reaktion var att svara ganska ilsket, men sedan kände jag igen vissa saker i dina inlägg. Den "bonus"mamman missförstod jag oerhört mycket och bad om ursäkt för det. Om det är samma medlem tycker jag att det är jobbigt för dig att din situation inte blivit bättre.
    Dessvärre har du rätt, precis som Niah, jag har bytt nick.

Jag blev avstängd för mina känslor och mitt behov att ventilerade pappar inte vissa men fick komma tillbaka efter någon månad eller om det var fler.

Precis som att allt blir frid och fröjd bara för att jag inte skriver i forumet.
    Jag är inte elak av naturen men de påhopp som kommer i forum av vissa får mig att se rött
  • Mittilvet

Passar, inte pappar men det förstod nog de flesta.

• Mittilvet

Anonym (förvånad) skrev 2009-07-02 13:28:34 följande:

Anonym (#195 forts) skrev 2009-07-02 02:23:51 följande:[citat]Jamen låt mig då också svara på punkt B. Min man kan omöjligtvis veta om jag under 14-timmars arbetsdagen har fått värst mensmagen och att det sista jag vill är att gå och bada. Tänk om JAG drömmer om att få komma hem, sätta upp fötterna på bordet och få en kopp te samt massage av min älskling? Är det då inte befängt att ta ungarna och ställa mig inför det faktum att de ska gå och bada?.."ja du ville kanske också hänga med?" Fan vad arg jag skulle bli om jag bodde ihop med dig och du kom hem och hade bestämt att du skulle få en kopp te och fotmassage av mig. Du får väl också förhandla om vad du vill i så fall. Väx upp och inse att sambon är vuxen och fullt kapabel att fatta beslut även om de råkar påverka dig. du fick ju välja om du skulle följa med honom hans barn och ditt barn (å bara den formuleringen säger att du förmodligen aldrig lärt dig ta hänsyn till andra utan mest tänker JAG JAG JAG vil, behöverm tycker, anser!) Hade du varit mindre egoistiskt kanske du hade fått te och massage när de kom tillbaka. De är bara du som förlorar på din inställning.
    Varför skulle DU ha rätt att bli arg ifall någon bestämmer över dig?
    Är inte det liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite konstigt?

Argumentet håller inte.
  • Anonym

Ja du.
    Tyvärr kan man inte ändra så mycket på andra människor, man kan bara jobba på sin egen inställning och fundera över sina egna reaktioner.
    Jag har också haft lätt i mitt liv för att känna mig utanför, och bortvald. Även i situationer när det inte är motiverat! Hade jättemycket gräl med min första kille som ofta gick ut på att han gjorde nåt som han inte hade låtit mig vara med och planera innan. Nån gång var det kanske motiverat, men såhär i efterhand kan jag se att det mest var överspänt. Jag betedde mig som om han skulle vara tankeläsare! Vissa människor är kanske det, men de fleta är det inte. (Och män ofta mindre än kvinnor, enligt min erfarenhet)
    I mitt nuvarande förhållande försöker jag vara jätterak med allting för att det inte ska växa till en sån "varför ser han inte att jag inte vill vara på den här festen mer, buhu buhu". Hellre en programförklaring för mycket! Typ "Vad säger du om att åka hem till mina föräldrar i veckan? Eller tycker du vi är där för ofta"?
    Etc.

• Anonym

Bara för att mån låter barnen vara med och bestämma om en del saker betyder det inte att man curlar dem. Skall man absolut fara till stranden eller lekparken om barnen absolut inte vill det bara för att man som förälder har bestämt att nu gör vi det. Jag ser inget fel i att barnen får föreslå vad man skall göra under dagen och sedan bestämma det tillsammans med dem.
    Det finns viktiga beslut som bara föräldrar kan besluta, men stranden är inte ett sådant beslut- snarare en petitess.

• Nellee
    Dessvärre har du rätt, precis som Niah, jag har bytt nick.Jag blev avstängd för mina känslor och mitt behov att ventilerade pappar inte vissa men fick komma tillbaka efter någon månad eller om det var fler.Precis som att allt blir frid och fröjd bara för att jag inte skriver i forumet.Jag är inte elak av naturen men de påhopp som kommer i forum av vissa får mig att se rött
    Vad jobbigt att din situation inte har ändrats. Hoppas du får en skön semester och kan vila upp dig lite, det behövs.
  • Anonym (herregud)

jag är uppvuxen med en "styvmamma" som var så svartsjuk på oss barn så vi tillslut tappade kontakten med vår pappa pga henne!
    eller ja nu e det väl inte bara hennes fel utan hans oxå som inte hade stake nog att säga ifrån

men d ja ville komma till var att ja inte förstår mig på vuxna människor som är svartsjuka på deras sambos barn, barn är bara barn, vad finns det att vara sotis på?

TS är uppebarligen en sån person, och frågan är ju om man ens ska ha ett förhållande med en person som har barn sen innan om man inte fixar att "dela" sin kärlek med barnen!

för fan skärp dig människa!!

• Mittilvet
    Nellee skrev 2009-07-02 14:09:05 följande:
    Vad jobbigt att din situation inte har ändrats. Hoppas du får en skön semester och kan vila upp dig lite, det behövs.
    Tack
Svar på tråden Korkad sambo