• Jencie

Ord vi säger i olika delar av Sverige

Det är intressant det här med språk och dialekter, det finns ett gäng sköna ord där ute som vi använder oss av där vi kommer ifrån med när vi åker till någon anna del av Sverige blir folk mycket förvirrade.

Har ni några såda typiska ord, där ni bort som gör folk förvirrade?

Vet att här i västsverige säger vi bl a :

TYKA / TYKEN = Bråka, eggla
    KNÖ = Flytta dig

som folk som ha svårt att först vad det betyder.

• Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige
  • MymlanMy
    delifi2 skrev 2009-07-03 00:10:39 följande:
    knutor=potatisgrina= skratta i skåne, gråta i sthlm-traktenpantofflor=potatis i skånerullebär= skottkärrarabbemos= rotmospirra= sex i skåne, i sthlm en drgakärra/lastkärra. vet inte vad jag ska skriva vad det är för mig är pirra en pirra som man lastar saker på.det jag har skrivt är de ord jag fått lära mig sen jag flytta ner till skåne från sthlm
    skånerullebär= skottkärra

ursäkta om jag rättar dig men jag tror det heter rullebör (är skånska själv) men i och för sig kan det finnas dialektala skillnader.

kass(e)= påse i norrland
    hurven = frusen i norrland

hialös/hied = om man saknar tålamod i skåne
    sylten = hungrig i skåne
    förveden = nyfiken i skåne

Rätta mig gärna om jag har fel
  • Minifer

Hotta: Kasta, slänga (skånska)

Hurves (?) som i jag hurves: Frysa (norrländska)

Lide: "lite" på skånska, används dock som mycket. "Det där vad lide kul!" = Det där var jättekul

Ballen:röven (skånska igen)

Jag är Lundensare men talar inte skånska, använder dock uttrycken eftersom jag är uppväxt med dem, det förvirrar många när man är norröver, hehe

• delifi2

säger man skånerullebär menar du då??
    har bara hört rullebär

du får gärna rätta mig

• Felicia6

"chillit"= Rätt åt dig... (det var "chilligt" åt dig som fick böter då du faktiskt körde för fort)

"gruvar"= ser INTE fram emot något, man mår lite dåligt inför nåt.. (Jag gruvar mig inför onsdag, för då ska jag få svar på känsliga prover jag tog förra veckan)

Har gått ner halva migsjälv i vikt nu || felicia6.blogspot.com
  • limmelime
    MymlanMy skrev 2009-07-03 00:22:01 följande:
    skånerullebär= skottkärraursäkta om jag rättar dig men jag tror det heter rullebör (är skånska själv) men i och för sig kan det finnas dialektala skillnader.kass(e)= påse i norrlandhurven = frusen i norrlandhialös/hied = om man saknar tålamod i skånesylten = hungrig i skåneförveden = nyfiken i skåneRätta mig gärna om jag har fel
    aaah nu kom jag att tänka på "hia dig" (lugna dig/vänta)!
  • Apipoulai

Speta/Sticka/Flisa/...

Gräddbulle/Gräddboll/Gräddmums/Munk/...

Ballar/Skinkor/...

Jings/Smurf/... (en "lek")

Hårtotte/Hårsnodd/...

Ja, så kom jag inte på fler denna sena timme.

Fyll gärna på om ni har ytterligare dialektala ord för samma sak. :)

? Do what you like. Like what you do. ?
  • Mitt hjärta är hemma

Bamba = skolmatsal i Göteborg.
    Bambatant serverar maten till skolbarnen.

Bulle = taxi i Stockholm

• limmelime
    delifi2 skrev 2009-07-03 00:24:00 följande:
    säger man skånerullebär menar du då??har bara hört rullebärdu får gärna rätta mig
    inte rulleBÄR, rulleBÖR. det var nog det singletta menade.
  • Felicia6
    Ballen är antingen typ pungkulorna eller balkongen om man säger det här i Skellefteå

(vi ska sola på ballen idag... , han stoppa ballen i iskallt vatten, att den inte krympte o försvann ) Alltså då är det inte "inklusive" snoppen då man säger ballen, men vissa inkluderar det säkert
    Har gått ner halva migsjälv i vikt nu || felicia6.blogspot.com
Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige