• Jencie

Ord vi säger i olika delar av Sverige

Det är intressant det här med språk och dialekter, det finns ett gäng sköna ord där ute som vi använder oss av där vi kommer ifrån med när vi åker till någon anna del av Sverige blir folk mycket förvirrade.

Har ni några såda typiska ord, där ni bort som gör folk förvirrade?

Vet att här i västsverige säger vi bl a :

TYKA / TYKEN = Bråka, eggla
    KNÖ = Flytta dig

som folk som ha svårt att först vad det betyder.

• Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige
  • Neko87

Det är väldigt många nya ord man hittar här, spännande!

Som uppvuxen på landet utanför Härnösand har jag mycket användning av ordet "he" som nyss nämndes, fast jag uttalar det "hä". Ett mycket praktist ord. Jag använder också "fara" för åka (ibland iaf), säger "pärer" om potatis och "laggård" om ladugård.

"Pömsig" är ett ord vi alltid använt för småtrött eller nyvaken, speciellt när vi var små. En bekant hade kört bil en ganska bra bit söderut och när han kom fram hade han sagt just att han var pömsig. Tydligen betydde det något helt annat vart det nu var han var ;)

• I have a kid
    Neko87 skrev 2009-07-03 02:42:50 följande:
    Det är väldigt många nya ord man hittar här, spännande!Som uppvuxen på landet utanför Härnösand har jag mycket användning av ordet "he" som nyss nämndes, fast jag uttalar det "hä". Ett mycket praktist ord. Jag använder också "fara" för åka (ibland iaf), säger "pärer" om potatis och "laggård" om ladugård. "Pömsig" är ett ord vi alltid använt för småtrött eller nyvaken, speciellt när vi var små. En bekant hade kört bil en ganska bra bit söderut och när han kom fram hade han sagt just att han var pömsig. Tydligen betydde det något helt annat vart det nu var han var ;)
    "laggård haha det säger vi har trott att det heter så:P
  • JennyCecilia

Några ord på dalmål.

Sulla -grisa, spilla. (Sullat -grisat, spillt)
    Seta -sitta (Setat -suttit)
    Skuffen -bagagen på bilen
    Kuppjärk-spindel
    Hossa -duggregn
    Kossa -spöregn

Min dagbok: ladyj112.xpy.se/
  • JennyCecilia

Edit:

Sulla betyder även slarva bort.
    (Sulla bort).
    "Tulltull" är ett tunnbröd från Rättvik.
    Jättegulligt ord.

Min dagbok: ladyj112.xpy.se/
  • Kattflickan

Min sons farmor sa detta till min son:
    - Kom hit så jag får hascha upp byxorna på dig!

Jag har aldrig hört det uttrycket förut. Antar att det betyder "dra upp något som åkt ner" och inte det som jag först tänkte på.

• Tecken
    JennyCecilia skrev 2009-07-03 02:58:43 följande:
    Några ord på dalmål.Sulla -grisa, spilla. (Sullat -grisat, spillt)Seta -sitta (Setat -suttit)Skuffen -bagagen på bilenKuppjärk-spindelHossa -duggregnKossa -spöregn
    Hade ingen aning om att skuff var ett ord från Dalarna, det har jag använt så länge jag kan minnas och jag har typ aldrig varit i Dalarna
  • vickitoria
    Snooze skrev 2009-07-03 00:52:07 följande:
    Nu är det inte "konstiga" ord men vi här i Uppland har ju en förkärlek till att böja orden lite som vi vill Klippt/Klöpp Tunn/TynnreRyckte/Röck osv...
    Haha ja vi har en hel del egna grammatiska regler i Uppland
  • redneck girl

åcke jåll,säger dom i hälsingland.min farmor och pappa använder det.här i mora är en djungel av ord.fattade nada när jag flyttade hit 91.vindoga tex är fönster,jag tänkte direkt att någon var vindögd=)

• Trill

Jag flyttade från norrland till Skåne och blev lite funderas när en klasskompis till mig höll sig på rumpan och sa att hon hade ont i ballen.

Göka i Norrland = samlag
    Göka i Skåne = dricka kaffe med brännvin

Väderkvarn på norrländska (el snarare resten av landet?)
    Mölla på skånska

el var det tvärtom? Jag har bott här så länge nu att jag börjar glömma vad som hette vad och vart.

• Trill

fundersam* (ska det stå där uppe. Detta forum borde verkligen ha en edit-knapp)

Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige