• Jencie

Ord vi säger i olika delar av Sverige

Det är intressant det här med språk och dialekter, det finns ett gäng sköna ord där ute som vi använder oss av där vi kommer ifrån med när vi åker till någon anna del av Sverige blir folk mycket förvirrade.

Har ni några såda typiska ord, där ni bort som gör folk förvirrade?

Vet att här i västsverige säger vi bl a :

TYKA / TYKEN = Bråka, eggla
    KNÖ = Flytta dig

som folk som ha svårt att först vad det betyder.

• Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige
  • Daydreama

jaha ok. :-P Nja det vet jag inte riktigt om jag gör :P Men ibland säger jag trökigt ist för tråkigt.

• NoMatter
    Daydreama skrev 2009-08-19 19:30:12 följande:
    jaha ok. :-P Nja det vet jag inte riktigt om jag gör :P Men ibland säger jag trökigt ist för tråkigt.
    Det gör vi ju här i Gävle också. Eller jag försöker låta bli men det förekommer här iaf.
    Det största modet är tålamodet!
  • Daydreama

Jaha, ja min familj och vänner kommer från lite olika ställen runt om, så man snappar ju upp saker lite omedvetet. Vet inte hur det ska gå när jag börjar skolan i falun. Åhh, vad alla kommer mobba mig här hemma.

• NoMatter
    Daydreama skrev 2009-08-19 19:35:25 följande:
    Jaha, ja min familj och vänner kommer från lite olika ställen runt om, så man snappar ju upp saker lite omedvetet. Vet inte hur det ska gå när jag börjar skolan i falun. Åhh, vad alla kommer mobba mig här hemma.
    Hahaha, men det är ju bara en vidareutveckling av sandviksmålet. Och du, det finns fasen inget fulare än sandvikenmål så du ska nog passa på att suga åt dig så mycket som möjligt av dalmålet. .-D
  • BubbelBoom

Nu mera bor jag i halland och här fattade om inte när jag sa att allt krabbar!! Krabbar är ju samma som krånglar i småland! Och bös är smuts har jag lärt mig nu av min halländska kille

Grizelda skrev 2009-08-19 11:43:26 följande:
    Har kanske redan varit uppe, men grina = skratta i Skåne. Är det så på fler ställen?
    Grina är skratta eller om man säger grina illa så betyder det typ att man gör en ful grimas, i småland då.
  • Daydreama

Jasså du säger det. :P Jag anser iaf att det finns bra fulare mål än sandvikenmålet. Man får väl hoppa emellan och byta lite. X-D

• NoMatter
    Daydreama skrev 2009-08-19 19:43:30 följande:
    Jasså du säger det. :P Jag anser iaf att det finns bra fulare mål än sandvikenmålet. Man får väl hoppa emellan och byta lite. X-D
    Vilka då? *nyfiken*
  • Daydreama

stockholmska är inte det vackraste i mina öron iaf, sen finns det säkert fler men som jag onte kommer på nu. :P

• Emeli

Här i västsverige kongruensböjer vi adjektiven. Det blir t.ex. den lille/söte/store/allvarlige osv pojken och den lilla/söta/stora/allvarliga osv flickan.

Till min förvåning förekommer det i en annan tråd en infekterad debatt om tutte betyder napp eller bröst. För mig som bor i södra Sverige är det självklart bröst, medan norrlänningar tycks anse att det betyder napp. Ja, ja ...

www.familjeliv.se/Forum-5-98/m46472643-18.html

• NoMatter
    Daydreama skrev 2009-08-19 20:07:28 följande:
    stockholmska är inte det vackraste i mina öron iaf, sen finns det säkert fler men som jag onte kommer på nu. :P
    Det har du rätt i men frågan är om det är värre än sandviksmålet?
  • NoMatter
    Emeli skrev 2009-08-20 00:10:51 följande:
    Här i västsverige kongruensböjer vi adjektiven. Det blir t.ex. den lille/söte/store/allvarlige osv pojken och den lilla/söta/stora/allvarliga osv flickan. Till min förvåning förekommer det i en annan tråd en infekterad debatt om tutte betyder napp eller bröst. För mig som bor i södra Sverige är det självklart bröst, medan norrlänningar tycks anse att det betyder napp. Ja, ja ... www.familjeliv.se/Forum-5-98/m46472643-18.htm...
    För mig som bor i mitten, ungefär, kan det betyda både napp och bröst.
  • Ekorrfamiljen
    Emeli skrev 2009-08-20 00:10:51 följande:
    Här i västsverige kongruensböjer vi adjektiven. Det blir t.ex. den lille/söte/store/allvarlige osv pojken och den lilla/söta/stora/allvarliga osv flickan. Till min förvåning förekommer det i en annan tråd en infekterad debatt om tutte betyder napp eller bröst. För mig som bor i södra Sverige är det självklart bröst, medan norrlänningar tycks anse att det betyder napp. Ja, ja ...www.familjeliv.se/Forum-5-98/m46472643-18.htm...
    För mig kan tutte betyda bådadera. Mest använder jag det om bröst, men ibland säger jag det om nappen också. *schizofren?*
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • Daydreama

no matter: Jag kan ju egentligen inte svara på det objektivt, men jo det tycker jag nog. :P

• NoMatter
    Daydreama skrev 2009-08-20 11:22:28 följande:
    no matter: Jag kan ju egentligen inte svara på det objektivt, men jo det tycker jag nog. :P
    Du får tycka det.
  • Anjo2

Jag som från början är från blekinge sa tutte till napp, men kunde ibland använda det till bröst oxå..idag efter 10 år i alingsås så säger jag napp till napp och tutte till bröst.

Felicia min pärla. Nova min juvel. blomglantan.blogspot.com/
Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige