• Jencie

Ord vi säger i olika delar av Sverige

Det är intressant det här med språk och dialekter, det finns ett gäng sköna ord där ute som vi använder oss av där vi kommer ifrån med när vi åker till någon anna del av Sverige blir folk mycket förvirrade.

Har ni några såda typiska ord, där ni bort som gör folk förvirrade?

Vet att här i västsverige säger vi bl a :

TYKA / TYKEN = Bråka, eggla
    KNÖ = Flytta dig

som folk som ha svårt att först vad det betyder.

• Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige
  • lövet2

Pitemål uttalas olika beroende på om man bor i sta´n (Pitefint) eller längre in i landet (Pitebondska).
    Hajna = han
    Hojna = hon
    Hejn(a) = den/det här
    Söjn(a) = så här
    Jenna = här
    Dänna = där

Andra vardagliga ord som förvirrar är bron (trappan vid ytterdörren), fara (gå, springa, åka, flyga), he (sätta, ställa, lägga) och en del mystiska böjningar; ett vagn, en skåp osv.
    Sedan är det alla o:n som stoppas in överallt. Jag har ohandlat = jag har inte handlat än, jag har julostädat = jag har inte julstädat än.

Mina favoriter annars den här årstiden är Kåggamoj och Vedagock (harkrank och hackspett).

We fought each other before ...
  • köttbullelydnad

Karlskronitiska
    Pinsamt - nytit

• Hjärteprinsen 2006

rolig tråd..

Här kommer lite från både skövde trakten o Trollhättan

möe=Mycket
    Närma=Nära
    Änna gött= Ena gott
    Körv= Korv
    Öla= Dricka ÖL
    Slö dryck=Grogg virke
    Tyken/dryg= en uppkäftig person
    La= tillläggs ord la före många ord, som DET ÄR "la trist","la fint" "la roligt" OSV
    Sa= ska
    Sulle=skulle
    Böva= det ska du inte böva för= orolig
    Kaviaar utdraget aa= kaviar

• köttbullelydnad

Karlskronitiska (typ 'Björkholmska'):
    Däka lella - flicka lilla
    Möe - mycket
    Tauta - tårta
    Pängah - pengar
    Koovf - korv
    Lauda - låda
    Dautoh - dator
    Honn - hund

• Moonis

Barkbröd hade jag aldrig hört innan förren jag träffade en nyinflyttad uppifrån. Här heter det franskbröd o franskbrödbullar

Räligt använder jag ofta. Mina svärföräldrar använder ofta förtröden (betoning på andra ö:et) vilket är avundsjuk.
    Maka dig - flytta dig

Men en del kan jag nog blanda ihopa för mina föräldrar är från Stockholm så jag har ju lärt mig lite både och.

• Mamma Pethra
    SommarDahlia skrev 2009-07-03 11:11:19 följande:
    Ett ord som jag har fått förklara mer än en gång när man åker från Skåne är RÄLIGT...betoningen ligger på R:et och inte på Ä:et som många vill tro när dom ska säga ordet som betyder typ; Äckligt.."Håcken är det?" = vem är det?
    Precis, räligt säger vi i vissa delar av Skåne men det är aningen äckligare än äckligt.
  • köttbullelydnad

Mamma Pethra skrev 2009-07-03 11:40:17 följande:

Precis, räligt säger vi i vissa delar av Skåne men det är aningen äckligare än äckligt.
    Hur är det, har Skåne anammat "nytit" än?
  • Felicia6

En till sak i västerbotten som min man alltid blir galen på då jag säger

Ostökigt... Det betyder att det är stökigt... Visst är det logiskt? Inte enligt min man för är det ostökigt så ska det ju faktiskt vara rent och snyggt typ, och inte stökigt, för då ska man ju säga stökigt

Har gått ner halva migsjälv i vikt nu || felicia6.blogspot.com
  • Moonis
    köttbullelydnad skrev 2009-07-03 11:41:32 följande:
    Mamma Pethra skrev 2009-07-03 11:40:17 följande: Hur är det, har Skåne anammat "nytit" än?
    Har jag inte hört här nere
Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige