• Jencie

Ord vi säger i olika delar av Sverige

Det är intressant det här med språk och dialekter, det finns ett gäng sköna ord där ute som vi använder oss av där vi kommer ifrån med när vi åker till någon anna del av Sverige blir folk mycket förvirrade.

Har ni några såda typiska ord, där ni bort som gör folk förvirrade?

Vet att här i västsverige säger vi bl a :

TYKA / TYKEN = Bråka, eggla
    KNÖ = Flytta dig

som folk som ha svårt att först vad det betyder.

• Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige
  • Fåret Shaun
    Snooze skrev 2009-07-03 01:02:28 följande:
    Fåret Shaun skrev 2009-07-03 00:57:42 följande: Men...?! Östervåla ligger väl i Uppland?!?
    Jo men bara folk där jag hört säga dessa ord. Inte från andra ställen i Uppland
    Vem leker smatterband idag då?
  • Snooze

Fåret Shaun skrev 2009-07-03 01:04:08 följande:

Jo men bara folk där jag hört säga dessa ord. Inte från andra ställen i Uppland
    Ahhh... du tänker så Jag kommer iofs från Bälinge och där får jag höra att vi säger det på tok för ofta
  • Minifer
    Felicia6 skrev 2009-07-03 00:53:30 följande:
    Hajne/Hojne är pitemål och betyder han/hon
    Heina har jag hört mycket också. Men Pitemål är rätt obegripligt
  • Mother of 5

Mystic Princess... Är du smålänning? Orden i ditt inlägg anv jag jämt och bor mitt i småland.

• Teskedsmamman
    delifi2 skrev 2009-07-03 00:24:00 följande:
    säger man skånerullebär menar du då?? har bara hört rullebär du får gärna rätta mig
    Jag bor i halland och har skånska kompisar och har bara hört rullebör...
    ☆ Mamma till 3 busiga killar ☆ Virkaholic ☆
  • MysTic PrincesS
    Mother of 5 skrev 2009-07-03 01:10:24 följande:
    Mystic Princess... Är du smålänning? Orden i ditt inlägg anv jag jämt och bor mitt i småland.
    Jag e en skön mix av jöttebörgare o snålänning men japp, bor i småland sen länge
    Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Mother of 5

Har du kvar den hurtiga göteborgskan el har den bonniga småländskan smittat dig?

• MysTic PrincesS
    Mother of 5 skrev 2009-07-03 01:23:38 följande:
    Har du kvar den hurtiga göteborgskan el har den bonniga småländskan smittat dig?
    ååååh, det beror på humör men jag har blivit nått mellanting, ha ha, är man i götet så hörs det direkt att jag bor i småland o när jag e på hemmaplan så hör de att jag e från götet... det har la blivit en himla massa mixande av olika ord i dialekterna
    Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • JuliaåRonjasmammis

Lägger tråden i favoriterna hännä ja dåra, å så lär ja väl tänka lite å!!

• Teskedsmamman
    MymlanMy skrev 2009-07-03 00:37:41 följande:
    [citat] Gräddbulle/Munk/ Ja, det var lustigt när jag var i Göteborg och skulle köpa en gräddbulle och expediten kallade den för munk! I skåne är munkar samma som flottyrringar man köper på marknader eller runda sockerbullar med äpplemos inuti.
    Gissa hur jävla förvirrad jag var i 1 års tid när jag flyttade från Göteborgstrakten till Halmstad... vad i helvete var en gräddbulle?! Finns ju inte en logisk koppling mellan grädde och de där kletiga sakerna, vad man nu väljer att kalla dem  Munkar i själ och hjärta, gräddbulle för att göra mig förstådd
    ☆ Mamma till 3 busiga killar ☆ Virkaholic ☆
Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige