• Jencie

Ord vi säger i olika delar av Sverige

Det är intressant det här med språk och dialekter, det finns ett gäng sköna ord där ute som vi använder oss av där vi kommer ifrån med när vi åker till någon anna del av Sverige blir folk mycket förvirrade.

Har ni några såda typiska ord, där ni bort som gör folk förvirrade?

Vet att här i västsverige säger vi bl a :

TYKA / TYKEN = Bråka, eggla
    KNÖ = Flytta dig

som folk som ha svårt att först vad det betyder.

• Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige
  • amasonas

Min man säger...."Nu får du ta & häpa däck...."  (betyder "nu får du ta & lugna ner dig")

Bor i Skaraborg, västergötland

Har även hört av min far som pratar hyffsat bred västgötska...

"kuckler" = jordlager (på en åker)
    "jaet" = gärdet, åkern
    "stäva" = stuga
    "skinna" = diket

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Nygge

Har skaffat mig en man från Värmland och det är alltid lika roligt att åka dit och lyssna på värmländskan

Trevliga ord är t ex:
    "jämt" = bara (typ: Jag ska jämt kissa, sen kan vi åka = ingen urinvägsinfektion)
    "skjuva"= flytta något genom att dra eller skjuta det längs golvet
    "åpen" = glupsk, men det är nog helt enkelt norska

• MysTic PrincesS

Ett lite annorlunda uttryck jag snappade upp från landsbygden, en fd pojkväns farfar brukade säga så.

Tugga lö.... snacka skit

Hö hö, de e till att tugga lö här i byn.... en vanlig mening från honom

Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • MarieHJ

Göteborska:

Tetig=Konstig
    Svale=Trappupgång
    Bamba=Skolmatsal

• Anjo2

haha e sida för mej det här, flyttade från blekinge till Alingsås för tio år sen och när jag kom hit var det många ord jag inte hängde med på.....kommer säkert inte på dem alla nu men det kommer.....en del av dem har redan nämts ovan:

Tyken-har jag fått lära mej är när man är spydig och jäklas med folk...erller så har jag fattat det hela fel...hehe

Ho- En förkortning på HON tydligen....svärmor pratade mycket med halva ord så första gångerna fattade jag inte nåt vad hon sa....hehehe

Stöva- stuga såg att någon hade hört stäva....är ju inte helt olika..

Första- farstun

Sedan förstod jag- när sambon sa att du ska nog inte säga BALLEN här till rumpan för då undrar nog folk....-att det betyder visst inte rumpan här....

det där tilläggsordet LA...som till exempel "-Det blir la bra" Förstod jag inte alls varför folk tvunget skulle lägga till....bara jobbigt ju....men nu tio år senare använder jag det själv...hahaha

Felicia min pärla. Nova min juvel. blomglantan.blogspot.com/
  • Blåbärspaj

Roligt att läsa!
    Bor i norraste norrland.koommer inte på några speciella uttryck här, men det finns ju såklart bara det att jag inte tänker på det, förutom ett och det är ordet : "hoja"
    säger så typ istället för att sucka eller nåt låter inte klokt va!

• sladdertacka

Löig = Hårig (Gud va löig min tröja är)
    Mösa= Flytta på dig
    Göra= Kleta, klibba (sluta göra med maten)
    Jag Kommer från Trollhättan 10 mil från Göteborh

• hmcc

I Skåne (eller åtminstonde Helsingborg) kallar dom frallor/rundstycken för bullar.

Min skånska sambo frågade om jag ville ha en bulle, Ja säger jag och ser en kanelbulle framför mig, men då är det ett vanligt rundstycke han menar

• Vifsla
    JennyCecilia skrev 2009-07-03 03:25:16 följande:
    Edit: Sulla betyder även slarva bort.(Sulla bort)."Tulltull" är ett tunnbröd från Rättvik.Jättegulligt ord.
    Det heter väl tutull och inte tulltull.
  • SommarDahlia

Ett ord som jag har fått förklara mer än en gång när man åker från Skåne är RÄLIGT...
    betoningen ligger på R:et och inte på Ä:et som många vill tro när dom ska säga ordet som betyder typ; Äckligt..

"Håcken är det?" = vem är det?

Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige