• Jencie

Ord vi säger i olika delar av Sverige

Det är intressant det här med språk och dialekter, det finns ett gäng sköna ord där ute som vi använder oss av där vi kommer ifrån med när vi åker till någon anna del av Sverige blir folk mycket förvirrade.

Har ni några såda typiska ord, där ni bort som gör folk förvirrade?

Vet att här i västsverige säger vi bl a :

TYKA / TYKEN = Bråka, eggla
    KNÖ = Flytta dig

som folk som ha svårt att först vad det betyder.

• Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige
  • TeeTee

Tapp = bensinmack

Och sen det mycket användbara Göteborgska ordet "änna"

• hmcc
    Moonis skrev 2009-07-03 12:53:13 följande:
    Nej förlåt, det blir olika ändå. Flabben är mun men flabba är skratta eller prata mycket.
    Min sambo sa när jag stod i telefon "vad flabbar ni om?" så det används nog väldigt olika.
  • Moonis
    hmcc skrev 2009-07-03 13:05:16 följande:
    Min sambo sa när jag stod i telefon "vad flabbar ni om?" så det används nog väldigt olika.
    Ja, det hör man oxå ofta men använder inte flabba själv till just det
  • Ceal

Mamma Pethra skrev 2009-07-03 12:09:07 följande:

Andra typiska skånska ord är;Päror - PotatisBalle - Skinka (på rumpan alltså)Pippa - PepparKöka - KyrkaGöka - GurkaAsa - SläpaFlabba - SkrattaHossor - StrumporKlyddig - BesvärligLase - TrasaMög - SmutsRedig - Duktig och riktig
    Fick jag lära mig några nya ord :) Jag pratar ändå väldigt grov skånska men hade aldrig hört några av orden du skrev tex Köka, Göka.
    Man lär sig något nytt varje dag.
  • Ceal

flabba är skratta.

Men vi kan ändå säga håll flabben så flabba har mer än en betydelse. Men även i skåne är "håll käften" mer använt.

• Analoga

Här i Eskilstuna använder de ett väldigt roligt ord för "klättra":

Nämligen "karta"

Låter så härligt när de säger "karta upp" istället för "klättra upp"

• Harrysmor

Lite mer göteborgska:
    lö (utdraget göteborgskt ö) - könshår
    svale, bamba och la ärju redan skrivna.... Åh jag blir tokig, kan ju hur mycket som helst efter ett helt liv i Göteborg men det står änna still!

• MysTic PrincesS
    Harrysmor skrev 2009-07-03 13:49:08 följande:
    Lite mer göteborgska:lö (utdraget göteborgskt ö) - könshårsvale, bamba och la ärju redan skrivna.... Åh jag blir tokig, kan ju hur mycket som helst efter ett helt liv i Göteborg men det står änna still!
    gbg:.. man lägger gärna till gör innan vissa ord... görhäftig.. gördum... görskoj osv

de e la änna görhäftiga saker... ha ha
    Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Mamma Pethra
    hmcc skrev 2009-07-03 12:38:21 följande:
    Mamma Pethra skrev 2009-07-03 12:09:07 följande:
    Flabba är prata eller mun på skånska.I Göteborg menar vi skratta när vi säger flabba, här kan dom säga "håll flabben" och mena håll käft.(åtminstonde i Helsingborg )
    Flabba är skratta i mina hemtrakter.
  • Mamma Pethra
    Gryntroll skrev 2009-07-03 12:51:53 följande:
    PIRRIG = kåt/sugenFörsta besöket hos svärföräldrarna i Skåne.. och de frågar hur det känns att träffa hela familjen - lite pirrigt svarar jag.Hade inte en aning om att det har en annan betydelse än i Stockolmstrakten
    Det har jag aldrig hört talas om. Pirrigt för mig är nervöst och jag är från Skåne.
Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige