• Jencie

Ord vi säger i olika delar av Sverige

Det är intressant det här med språk och dialekter, det finns ett gäng sköna ord där ute som vi använder oss av där vi kommer ifrån med när vi åker till någon anna del av Sverige blir folk mycket förvirrade.

Har ni några såda typiska ord, där ni bort som gör folk förvirrade?

Vet att här i västsverige säger vi bl a :

TYKA / TYKEN = Bråka, eggla
    KNÖ = Flytta dig

som folk som ha svårt att först vad det betyder.

• Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige
  • MysTic PrincesS
    Mother of 5 skrev 2009-07-03 01:37:39 följande:
    Bamba var ett mysko uttryck... Svalen har jag nog hört min mamma säga nångång. Det är kylskåp va?
    Bamba.. skolmatsal

svalen... trappuppgång
    Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Skorpmamma

Har växt upp i Uppsala trakten, och hört av min farfar att man säger ocken, (uttalas åcken) istället för att fråga vem.

Har nu bott i Västerbotten ett tag. Här sätter man gärna o framför ord, istället för att säga inte. Typ jag har oätit, eller jag har ohandlat. Och istället för åka säger man ju så klart fara. Charmiga uttryck tycker jag.

• JuliaåRonjasmammis

Någon som känns vid uttrycket "åcke jåll"?

• Flinga 06

mer:

he (långt e): lägga, ställa, sätta (motsvarande engelska put)

-Vars ska jag he ´an= var ska jag sätta den
    - He ´re på borde= Lägg den på bordet

• Skorpmamma

Älskar uttrycket he! Det funkar ju överallt, tillochmed min treåring har börjat säga det. " Mamma, kan du hjälpa mig he på skorna?" Så gulligt :)

Hännä och dännä säger man väl oxå i Vb?

och iställer för mig och dig, så säger man jag och du. "Ska vi gå hem till du?"

• I have a kid

Norrland (luleå)

fara = Åka
    He= lägg

Kallfarstun = just då man kommer in genom dörren hallen som är där
    sör= Seg

• JuliaåRonjasmammis
    Skorpmamma skrev 2009-07-03 02:24:39 följande:
    Älskar uttrycket he! Det funkar ju överallt, tillochmed min treåring har börjat säga det. " Mamma, kan du hjälpa mig he på skorna?" Så gulligt :) Hännä och dännä säger man väl oxå i Vb? och iställer för mig och dig, så säger man jag och du. "Ska vi gå hem till du?"
    "Hännä" och "dännä", säger man i Hälsingland också! Åtminstone därifrån jag kommer!
  • I have a kid
    JuliaåRonjasmammis skrev 2009-07-03 02:36:49 följande:
    "Hännä" och "dännä", säger man i Hälsingland också! Åtminstone därifrån jag kommer!
    säger man även i Piteå... dvs norrbotten
Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige