• Jencie

Ord vi säger i olika delar av Sverige

Det är intressant det här med språk och dialekter, det finns ett gäng sköna ord där ute som vi använder oss av där vi kommer ifrån med när vi åker till någon anna del av Sverige blir folk mycket förvirrade.

Har ni några såda typiska ord, där ni bort som gör folk förvirrade?

Vet att här i västsverige säger vi bl a :

TYKA / TYKEN = Bråka, eggla
    KNÖ = Flytta dig

som folk som ha svårt att först vad det betyder.

• Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige
  • Stor mamma

Haha hur många vet vad tuttefräs är då??

Min man visste inte det när han kom ner hit

• Stor mamma

Stor mamma skrev 2009-08-10 14:59:10 följande:

öfsadropp Fast utalas (ösadröpp)- droppet från takrännor ni vet, tror det är halländskaGrövla- Gräla/tjafsaNöretråg- Mathon för grisar
    F´låt uttalet skall vara öfsadröpp glömde en bokstav
  • Lady1nblack

Stor mamma skrev 2009-08-10 14:59:50 följande:

Haha hur många vet vad tuttefräs är då?? Min man visste inte det när han kom ner hit
    här säger vi tissefräs haha
  • BlommyNess12
    Lady1nblack skrev 2009-08-10 13:50:18 följande:
    haha, ja... :P och så säger vi han och hon om mycket.. ex: han bilen är gode schnygg!
    Japp
  • BlommyNess12

Haha hur många vet vad tuttefräs är då??Min man visste inte det när han kom ner hit
    Det vet jag :'D
  • Ekorrfamiljen
    Haha hur många vet vad tuttefräs är då??Min man visste inte det när han kom ner hit
    Tuttfräs här är när bröstvårtorna styvnar så att det syns genom tyget på behå och tröja.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • Stor mamma
    Ekorrfamiljen skrev 2009-08-10 15:42:57 följande:
    Tuttfräs här är när bröstvårtorna styvnar så att det syns genom tyget på behå och tröja.
    Jappn precis vad det är. Massa som inte vet det
  • Grizelda
    Jagbyttenick skrev 2009-08-10 13:52:32 följande:
    Jo men problemet med pirra är att här i Skåne är det slang för att ha sex. Inte särskilt neutralt m a o Pirra kallas istället för säckakärra här i södern
    Jobbade på ett företag där en stockholmstjej skickade ut ett mail med rubriken "Pirra?" till hela landet när en säckakärra blivit bortslarvad på huvudkontoret. Hon blev ganska generad när hon blev upplyst om att hon råkat fråga alla skåningarna på firman om de ville ha sex med henne... .

Är det förresten bara i Skåne man säger ETT choklad, om man menar t ex 100 gram Marabou? I stora delar av landet säger man väl en chokladkaka, vilket hos oss betyder en kaka som man bakat?
  • Jagbyttenick
    Grizelda skrev 2009-08-14 00:05:54 följande:
    Jagbyttenick skrev 2009-08-10 13:52:32 följande: Jobbade på ett företag där en stockholmstjej skickade ut ett mail med rubriken "Pirra?" till hela landet när en säckakärra blivit bortslarvad på huvudkontoret. Hon blev ganska generad när hon blev upplyst om att hon råkat fråga alla skåningarna på firman om de ville ha sex med henne... . Är det förresten bara i Skåne man säger ETT choklad, om man menar t ex 100 gram Marabou? I stora delar av landet säger man väl en chokladkaka, vilket hos oss betyder en kaka som man bakat?
    Haha, ja vi har haft samma problem på mitt jobb. Jo, vi är ju lite lustiga härnere och säger ett choklad om Marabou och en chokladkaka om till exempel kladdkaka.
  • Grizelda
    Jagbyttenick skrev 2009-08-14 00:09:12 följande:
    Haha, ja vi har haft samma problem på mitt jobb. Jo, vi är ju lite lustiga härnere och säger ett choklad om Marabou och en chokladkaka om till exempel kladdkaka.
    Nej, det är inte vi som är lustiga, det är de andra!
Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige