• Jencie

Ord vi säger i olika delar av Sverige

Det är intressant det här med språk och dialekter, det finns ett gäng sköna ord där ute som vi använder oss av där vi kommer ifrån med när vi åker till någon anna del av Sverige blir folk mycket förvirrade.

Har ni några såda typiska ord, där ni bort som gör folk förvirrade?

Vet att här i västsverige säger vi bl a :

TYKA / TYKEN = Bråka, eggla
    KNÖ = Flytta dig

som folk som ha svårt att först vad det betyder.

• Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige
  • Falumamman
    limmelime skrev 2009-07-04 23:01:02 följande:
    hihihi, och genast började jag nynna på "köppäbävisan" (eller hur sjuttsingen det nu stavas)
    jo du, äkta dalmål det
  • Daydreama

Dog den här tråden nu? ;( Den som var så rolig.

• Ekorrfamiljen
    kokos skrev 2009-07-23 14:04:27 följande:
    Rösen=frusen om ingen skrivit det
    Haha, jag tänkte just precis gå in och skriva det!!!

Ännavänt är ett annat bra ord - något som inte är som det ska, avigt, ställt på ända, upp-o-ner etc. Vet inte om det är småländska?
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • kokos
    Ekorrfamiljen skrev 2009-07-23 19:49:56 följande:
    Haha, jag tänkte just precis gå in och skriva det!!! Ännavänt är ett annat bra ord - något som inte är som det ska, avigt, ställt på ända, upp-o-ner etc. Vet inte om det är småländska?
    Det låter som småländska
  • Jossa 79

sytligt - äckligt
    kiligt - tråkigt (Båda dessa ord kommer från Boråsområdet)
    követ - kvavt (ska egentligen inte vara ett ö utan ett o med ett sånt där snett "tak" över, vad det nu heter)
    tvärsuggla - Lägga två olika pålägg på mackan samtidigt. Hörde detta av min morfar för ett tag sen, haha!

• Ekorrfamiljen
    kokos skrev 2009-07-23 20:06:56 följande:
    Det låter som småländska
    Jo, det används mycket där. Annars skulle det kunna vara västgötska.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • Emeli
    Mother of 5 skrev 2009-07-03 01:37:39 följande:
    Bamba var ett mysko uttryck... Svalen har jag nog hört min mamma säga nångång. Det är kylskåp va?
    Haha, svalen är trappuppgången och väldigt göteborskt. Och alla göteborsgska skolbarn och deras lärare äter i bamba så klart. Inget konstigt med det. ALLA säger det i Göteborg med omhejd. Det är bambamat, bambatanter osv.
  • Toppen9

Uppe i luleåtrakten när jag bodde där så hade man ett annat uttal på overall ("åverål") ...där sa man ist Åverall och Bulla ist för Bulle

• Emeli

Bödig, uttalas bôdi, betyder att någon är snäll, bussig. La är väldigt götebor(g)skt, används i stället för 'väl', typ "det går la bra" = det går väl bra. Om någon är tyken / tykar sig är den elak, otrevlig. Ena säger man när något är lite osäkert, t.ex. 'ena som'.

Vissa maträtter uttalas lite speciellt i Göteborg, t.ex. kaviar (med kraftig betoning på sista a:et) och kalops (betoning på a). Barkis är ett vitt bröd med valmofrön, munkar är kletiga 'mums-mums' (ni vet vispad sockrad äggvita med tunt lager choklad och ev. kokos utanpå). Kex uttalas med mjukt k-ljud. Kräftor är underförstått havskräftor.

Ballen, eller ännu hellre ballarna eftersom de flesta har två , är pungkulorna. Kan kanske vara bra att veta för skåningar på göteborgsbesök .

Om man bor på samma svale bor man i samma trappuppgång.

Gör- (uttalas med hårt g) är ett förstärkande prefix. Om något är görbra är det jättebra.

Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige