• Jencie

Ord vi säger i olika delar av Sverige

Det är intressant det här med språk och dialekter, det finns ett gäng sköna ord där ute som vi använder oss av där vi kommer ifrån med när vi åker till någon anna del av Sverige blir folk mycket förvirrade.

Har ni några såda typiska ord, där ni bort som gör folk förvirrade?

Vet att här i västsverige säger vi bl a :

TYKA / TYKEN = Bråka, eggla
    KNÖ = Flytta dig

som folk som ha svårt att först vad det betyder.

• Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige
  • Grizelda
    skånskan76 skrev 2009-08-17 22:33:52 följande:
    asa= släpadrommel= klantig persondrul= klantig personEna= ensamfjåne= idiotfälleben= krokbenhenka= följa medhällörad= religöslässa= lastamuggig= möglignabo= granneosse= ocksåredig= duktigskrulös= tokigstabo= stadsbosylten= hungrigålahoe= dumhuvudörla= irra runt, yranågra skånska ord till listan som använder en hel del
    Det är så vackert!
  • I have a kid
    skånskan76 skrev 2009-08-17 22:33:52 följande:
    asa= släpadrommel= klantig persondrul= klantig personEna= ensamfjåne= idiotfälleben= krokbenhenka= följa medhällörad= religöslässa= lastamuggig= möglignabo= granneosse= ocksåredig= duktigskrulös= tokigstabo= stadsbosylten= hungrigålahoe= dumhuvudörla= irra runt, yranågra skånska ord till listan som använder en hel del
    balle... haha innan jag fattade vad min skånska polare menade i börja då vi träffades.
  • Stårschan
    Grizelda skrev 2009-08-17 21:58:26 följande:
    Boss, eller något liknande, tror jag de äldre sa om det som ströddes på golvet åt kreaturen, alltså halm, torv eller liknande. Antar att det inte är samma du menar?
    Nja, lite samma. Boss funkar för allehanda småskräp som man inte riktigt vet vad det är. Man kan ha fått ett boss på kläderna. Det kan då vara en bit av ett löv, en liten tråd eller något annat torrt skräp. Eller så kan det bli fullt med boss på golvet på sommaren när alla springer ut och in i huset och drar in skräp. Eller boss!
  • Grizelda
    Stårschan skrev 2009-08-18 07:36:53 följande:
    Nja, lite samma. Boss funkar för allehanda småskräp som man inte riktigt vet vad det är. Man kan ha fått ett boss på kläderna. Det kan då vara en bit av ett löv, en liten tråd eller något annat torrt skräp. Eller så kan det bli fullt med boss på golvet på sommaren när alla springer ut och in i huset och drar in skräp. Eller boss!
    Jo, det användningsområdet känner jag också igen!
  • Ekorrfamiljen

Bös är allt sorts småskräp, damm, ludd, grus som man dragit in osv. "Vad bösigt" kan man säga om det är massor av smulor och skräp på bordet.

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • Grizelda
    Ekorrfamiljen skrev 2009-08-18 11:45:35 följande:
    Bös är allt sorts småskräp, damm, ludd, grus som man dragit in osv. "Vad bösigt" kan man säga om det är massor av smulor och skräp på bordet.
    Det uttrycket har jag inte hört här i Skåne. Kul att lära sig något nytt. Är det Småland? Har en småländska på besök här ibland, så då kan jag testa det på henne i så fall...
  • Ekorrfamiljen
    Grizelda skrev 2009-08-18 12:30:51 följande:
    Det uttrycket har jag inte hört här i Skåne. Kul att lära sig något nytt. Är det Småland? Har en småländska på besök här ibland, så då kan jag testa det på henne i så fall...
    Vi sa så i Värnamo i alla fall. Testa på din kompis och se om hon fattar vad du menar.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • BlommyNess12

Humpa - norbotten, ord för att kasta något till någon, alltså man tar i i kastet underifrån, inte som när man kastar över axeln t.ex eller över midjan.

• Grizelda
    BlommyNess12 skrev 2009-08-18 13:14:00 följande:
    Humpa - norbotten, ord för att kasta något till någon, alltså man tar i i kastet underifrån, inte som när man kastar över axeln t.ex eller över midjan.
    Undrar om det är samma som när vi i Skåne säger tösakast. Tösarack sa vi också om det platta brännbollsracket som många tjejer använde. Killarna var tvungna att använda det runda racket för att inte bli utskrattade. Är humpa liksom att kasta försiktigt, lättfångat, eller hur används ordet?
  • annca

Såg att min barndoms Eskilstunesiskas "karta" redan tagits upp... Kan också användas för att knata riktigt fort över stock och sten.

Vi spelade förresten "landbandy", inte innebandy.

Och "snippa" betyder att snappt och hux flux klippa av något med en sax, som en tråd e dyl.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige