• Jencie

Ord vi säger i olika delar av Sverige

Det är intressant det här med språk och dialekter, det finns ett gäng sköna ord där ute som vi använder oss av där vi kommer ifrån med när vi åker till någon anna del av Sverige blir folk mycket förvirrade.

Har ni några såda typiska ord, där ni bort som gör folk förvirrade?

Vet att här i västsverige säger vi bl a :

TYKA / TYKEN = Bråka, eggla
    KNÖ = Flytta dig

som folk som ha svårt att först vad det betyder.

• Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige
  • li bi

Det är få Stockholmsord som folk inte kan, antar att de sprids via media etc, men ett jag har märkt att folk inte fattar är pirra, en sån där gul vagn som man lastar grejer på, tex på IKEA.

Vill ha fler Stockholmsord!

• Stårschan

li bi skrev 2009-07-28 11:32:35 följande:

Det är få Stockholmsord som folk inte kan, antar att de sprids via media etc, men ett jag har märkt att folk inte fattar är pirra, en sån där gul vagn som man lastar grejer på, tex på IKEA. Vill ha fler Stockholmsord!
    Pirra är väl ett dialektneutralt ord, såvitt jag vet. Det HETER 'pirra'. Men har man inte jobbat med en sådan så är det inte självklart att man vet vad det heter. Den där lyftbara bakluckan på en transportbil av den typ som t.ex. DHL använder heter säkert någonting den med, men jag har ingen aning om vad. Hur många vet vad en travers är?
  • Kodia

Jossa 79 skrev 2009-07-23 22:20:07 följande:

sytligt - äckligtkiligt - tråkigt (Båda dessa ord kommer från Boråsområdet)követ - kvavt (ska egentligen inte vara ett ö utan ett o med ett sånt där snett "tak" över, vad det nu heter)tvärsuggla - Lägga två olika pålägg på mackan samtidigt. Hörde detta av min morfar för ett tag sen, haha!
    Undrar just om morfars "tvärsuggla" är en missuppfattning av ordet "tvesovla" (tve=två, sovel=pålägg/kött mm) ?
  • juluu

li bi skrev 2009-07-28 11:32:35 följande:

Det är få Stockholmsord som folk inte kan, antar att de sprids via media etc, men ett jag har märkt att folk inte fattar är pirra, en sån där gul vagn som man lastar grejer på, tex på IKEA.Vill ha fler Stockholmsord!
    Säckkärra har jag lärt mig att det heter!
  • Stårschan

Är det någon som har nämnt "fli" förresten?

"Tar du och flir av bordet så att vi kan duka?"
    "Jag ska bara fli undan lite innan gästerna kommer"

• IrenerI
    Stårschan skrev 2009-08-04 10:12:44 följande:
    Är det någon som har nämnt "fli" förresten?"Tar du och flir av bordet så att vi kan duka?""Jag ska bara fli undan lite innan gästerna kommer"
    Funkar även som "ska bara fli mig . - Ducha.
  • IrenerI

Jämtland.

En till på "Fli" Fli te ven (Fli veden) - Fixa veden, allt som har med veden att göra.

Måssmare - Messmör
    Tjærske - Tugga (På nått segt)
    Shlefft - Halt
    Snaru - snorig
    Mösam - Jobbig/besvärlig
    Athærn - Efterhängsen
    Shlærvu - Trasig
    Shlæku - Sladdrig
    Tjukkmjalka - långfil
    Jænsmässaftan - Midsommarafton
    Perlanne - Potatisåker
    Klönnran - Klor (kattklor t.ex.)
    Fri - Fria/Uppvakta
    Jælme - Jamade
    Råmpa - Svansen

Fick söka lite för att få till rätt stavning.

Sen är de ju olika även hur man säger de här.
    Momma- Mormor
    Moffa - Morfar
    Faffa - Farfar

• Ekorrfamiljen
    juluu skrev 2009-08-03 17:01:35 följande:
    li bi skrev 2009-07-28 11:32:35 följande: Säckkärra har jag lärt mig att det heter!
    Det beror väl på vad man använder den till.. Har hört båda orden och vet vad de betyder.

Jo, travers vet jag också vad det är för något!
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige