• Jencie

Ord vi säger i olika delar av Sverige

Det är intressant det här med språk och dialekter, det finns ett gäng sköna ord där ute som vi använder oss av där vi kommer ifrån med när vi åker till någon anna del av Sverige blir folk mycket förvirrade.

Har ni några såda typiska ord, där ni bort som gör folk förvirrade?

Vet att här i västsverige säger vi bl a :

TYKA / TYKEN = Bråka, eggla
    KNÖ = Flytta dig

som folk som ha svårt att först vad det betyder.

• Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige
  • Grizelda
    NoMatter skrev 2009-08-18 19:10:52 följande:
    Kom på ett par till, rännulv, vet ni vad det är? Och puppa (inte den som blir en larv så småningom)? Asch, jag hade ju ett till men tappade bort det.
    Rännulv vet jag inte. Puppa, är det kussimurran?
  • NoMatter
    Grizelda skrev 2009-08-18 22:43:08 följande:
    Rännulv vet jag inte. Puppa, är det kussimurran?
    Stämmer bra det. Är du hälsing?
    Det största modet är tålamodet!
  • Grizelda
    NoMatter skrev 2009-08-18 22:44:47 följande:
    Stämmer bra det. Är du hälsing?
    Nä, skåning, men flitig läsare av snippa-trådar på FL . Vad är rännulv då?
  • Storm07

Min småländska man säger "söla dän", och menar kasta bort/slänga. Sedan kallar han plastpåsar för pöse. Så när han bad mig "söla dän den i pösen" för första gången stod jag verkligen som ett fårgetecken. Jag kommer nämligen från Lappland!
    Här i Lappland kan vi säga "Hollonabäjse" när vi är dyngraka. Uttalas med klart och tydligt o- (inte å)-ljud på första o:et. Hollo=tok bäjse =full. Här kan vi även få korrianfall eller vara på korri. Då är vi vansinning arga och frustrerade. Vi handlar även karkki eller snarra på tjågga eller kånka, dvs karameller eller snask på kiosken eller konsum.

• mrsIce

Orkade inte läsa igenom hela tråden, så detta finns kanske redan med...
    Lipa = räcka ut tungan och INTE gråta som många tycks tro

• Grizelda
    mrsIce skrev 2009-08-19 11:23:21 följande:
    Orkade inte läsa igenom hela tråden, så detta finns kanske redan med...Lipa = räcka ut tungan och INTE gråta som många tycks tro
    Men lipa betyder gråta i flera dialekter. Här i Skåne är det vanligast att man bölar. Pyla sa vi också hemma, men det är nog inte så vanligt.
  • Grizelda

Har kanske redan varit uppe, men grina = skratta i Skåne. Är det så på fler ställen?

• NoMatter
    Grizelda skrev 2009-08-19 10:27:06 följande:
    Nä, skåning, men flitig läsare av snippa-trådar på FL . Vad är rännulv då?
    Jag trodde att någon skulle gissa på det men det verkar inte så så jag berättar väl då. Det är spark(stötting) men såvitt jag vet bara i en by här i Gästrikland.
  • Daydreama

Jag har kommit på att jag lägger till då/rå påp slutet av ord/meningar. Vet inte om det bara är jag som gör så eller om det är nån sorts mål. Ex. Hejdå rå! Ja rå. du rå? m.m. Bor i sandviken

• NoMatter
    Daydreama skrev 2009-08-19 19:24:47 följande:
    Jag har kommit på att jag lägger till då/rå påp slutet av ord/meningar. Vet inte om det bara är jag som gör så eller om det är nån sorts mål. Ex. Hejdå rå! Ja rå. du rå? m.m. Bor i sandviken
    Det låter som Sandviksmål. Dönar du på Klangberge också?
Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige