• Engelvinge

Pinsamt att handla på LIDL?

Kom in i fikarummet på jobbet idag och hörda vilda diskussioner om LIDL. Inte första gången saken tas upp, jag vet, men ÄR det verkligen pinsamt att handla där? Ska man skämmas, köper man "sämre" mat där än på andra affärer?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?
  • Metroide

Haha, tror man måste jobba med sitt självförtroende om man skäms för att handla på Lidl, det är ju samma produkter som ICA, Wilys osv fast under andra namn.

• Donum

Jag tycker definitivt inte att det är fel att handla på LIDL, men vi har inget LIDL i närheten så därför handlar vi aldrig där. Det hade jag garanterat gjort annars, för det är rätt korkat att betala mer än nödvändigt för samma varor. Vi handlar som regel på Willys eller ICA. Nackdelen med LIDL för oss skulle var att de inte har allt på samma ställe så vi skulle behöva gå till Willys eller ICA ändå många gånger. 

När jag pluggade så vill jag minnas att LIDL hade väldigt bra frukt och grönsaker. Det kanske har ändrats, men då handlade jag där ibland. 

• sextiotalist
    Gert skrev 2014-11-09 11:36:41 följande:

Det är inte så konstigt att den tyska skinkan är billigare på Lidl eftersom Lidl är tyskt. Varför importerat kött är billigt är bland annat för att importerat kött innehåller mer antibiotika än svenskt kött. Skinkan blir inte hälsosammare för att ICA säljer den. ICA säljer även danskt fläskkött som också är full med antibiotika.

men den skinkan tillverkas inte i Sverige utan den är precis lika importerad om du handlar den i vilken annan affär som Heldt
  • Gert
    sextiotalist skrev 2014-11-09 12:04:46 följande:
    men den skinkan tillverkas inte i Sverige utan den är precis lika importerad om du handlar den i vilken annan affär som Heldt
    Den tyska skinkan tillverkas i Tyskland, om jag förstår rätt. Då är det inte konstigt att den är billigare hos Lidl, som är en Tysk butikskedja.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert

Sen är det inte särskilt klimatsmart att Lidl kör med lastbilar från Tyskland till Sverige för att konsumenter i Sverige ska handla för några kronor billigare. Lidl är och förblir en fattigbutik.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Snutten6

Lidl, von Lidl !

Varför är det skämmigt att köpa på von Lidl ?
    Det är enbart högfärdiga och personer med sociala komplex som kan yttra ngt så urbotat dumt !

Vi har köpt bröd på Lidl i massa år, har ett underbart fint Lantbröd.
    En perfekt salamikorv, med låg fetthalt smakar mkt bra.

Lidl har mkt bra varor liksom vissa tveksamma, precis som alla andra matbutiker.
    Klart att Lidl nischar in sig på "egna märken ".

Kul med olika utbud och olika koncept, men att skämmas att handla på Lidl,är urbotat dumt.

Lidl ligger oftast väldigt nära bostadsområdena, kan ta en promenad och få frisk luft samtidigt, det är hälsosamt !

• sextiotalist
    Gert skrev 2014-11-09 13:10:29 följande:

Sen är det inte särskilt klimatsmart att Lidl kör med lastbilar från Tyskland till Sverige för att konsumenter i Sverige ska handla för några kronor billigare. Lidl är och förblir en fattigbutik.

Det är ett uttryck som kommer från nyrika, som har ett behov av att visa att de har pengar.

Nu är detta med att man kör mat från tyskland inget konstigt, vår mat transporteras runt i hela världen. Så den "svenska" fileade fisken kan farit runt jorden några gånger innan den hamnar på din tallrik.
    Men den italienska eller tyska delikatesskinkan som folk köper i delikatessdisken är den bättre för att den säljs där ?
    Eller de krossade tomaterna, de kommer knappast från grannen precis.

Äh, dina argument har jag inget för.
    Lidl har sina saker som de är duktiga på. 
    För oss i Skåne, så är det närmare till Tyskland än från Sverige, så skinkan har nog sitt ursprung fågelvägen kortare till oss en renskvaven i frysdisken
  • Åttiotalist

Har varit på Lidl en gång och en gång är tillräckligt. Fortsätter handla på Ica och andra butiker som har det jag vill ha, även om det är lite dyrare.

Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?