• Engelvinge

Pinsamt att handla på LIDL?

Kom in i fikarummet på jobbet idag och hörda vilda diskussioner om LIDL. Inte första gången saken tas upp, jag vet, men ÄR det verkligen pinsamt att handla där? Ska man skämmas, köper man "sämre" mat där än på andra affärer?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?
  • Choklad och Nötter

Östeuropa, så ingen språkpolis ska känna sig irriterad.

• Dorian Ertymexx

Choklad och Nötter skrev 2009-07-09 00:06:23 följande:

Mapriserna i Sverige är på tok för dyra. Lidl´s priser är inte superlåga, men lägre än Ica och Coop i alla fall.Tycker det borde komma fler matkedjor till Sverige så Ica och andra dyra ställen får konkurrens, för det behvös! Våra matpriserna är galna om man jämför med t ex i Usa eller Öst Europa. Visst, det har blivit dyrare där också, men ändå billigare och mer överkomligt än här i Sverige.
    Någon har en övertro på konkurrens... *ler*

Vi har, och har haft, långt fler matkedjor. Lustigt nog sjunker inte priserna i alla fall. Det kan delvis bero på att produktionspriserna i EU är ganska höga och vi vägrar importera utifrån om alls möjligt. Yay för EU.
  • Choklad och Nötter

Ja, jag hoppas det blir mer konkurrens, inte bara för priserna men också för att matutbudet i Sverige inte är stort. Det fattas mycket. Jag har inget emot utländsk mat och har inga som helst problem att äta importerat. Sverige är inte bäst vad gäller djuruppfödning eller djurtransporter och slakt. Det förkommer mycket skit som då och då kommer upp till ytan.
    Svenskar som är ett sånt berest folk borde bli mer öppna vad gäller utlänska produkter. Vad äter ni när ni är utomlands? Tar ni med er svensk mat eller?

• Choklad och Nötter

Lite OT. Vad hade Sverige varit utan alla pizzerior? Hade Gunnars pizza i lilla byn varit en höjdare? Ja, kanske det, men varför ser man då inga svenskar som jobbar på pizzerior? Den frågan ställer jag mig ofta...är det en sån usel lön? Hmm...

• Dorian Ertymexx

Choklad och Nötter skrev 2009-07-09 00:29:51 följande:

Ja, jag hoppas det blir mer konkurrens, inte bara för priserna men också för att matutbudet i Sverige inte är stort. Det fattas mycket. Jag har inget emot utländsk mat och har inga som helst problem att äta importerat. Sverige är inte bäst vad gäller djuruppfödning eller djurtransporter och slakt. Det förkommer mycket skit som då och då kommer upp till ytan. Svenskar som är ett sånt berest folk borde bli mer öppna vad gäller utlänska produkter. Vad äter ni när ni är utomlands? Tar ni med er svensk mat eller?
    Det är det man har Östermalms- och Hötorgshallen till. Och förorterna. ;)

Men nej, billigare priser får du inte i nuläget, oavsett konkurrens. Som sagt, konkurrens är en överskattad myt.
  • Choklad och Nötter

På Östermalmshallen och liknande ställen finner jag t ex inga amerikanska produkter. Hade gärna sett mer än deras chips och liknande som redan finns på Ica.
    Och vem pratar om nuläget? Har inte skrivit ordet nuläge någonstans.

Dorian Ertymexx skrev 2009-07-09 00:47:56 följande:

Choklad och Nötter skrev 2009-07-09 00:29:51 följande:
    Det är det man har Östermalms- och Hötorgshallen till. Och förorterna. ;)Men nej, billigare priser får du inte i nuläget, oavsett konkurrens. Som sagt, konkurrens är en överskattad myt.
  • morotsland

Varför äta importerad mat om det inte är nödvändigt? Det vore bättre för klimatet om alla åt mer närproducerat och folk måste fatta att billig mat betyder att nån annan får betala (genom dåliga arbetsvillkor och låga löner tex).

• Dorian Ertymexx

Choklad och Nötter skrev 2009-07-09 01:10:56 följande:

På Östermalmshallen och liknande ställen finner jag t ex inga amerikanska produkter. Hade gärna sett mer än deras chips och liknande som redan finns på Ica. Och vem pratar om nuläget? Har inte skrivit ordet nuläge någonstans.Dorian Ertymexx skrev 2009-07-09 00:47:56 följande:
    Det fanns en amerikansk butik (där man ironiskt nog inte tog emot amerikanska dollar :P) i gamla stan tidigare, men det gick visst inte runt, så jag antar att intresset för jänkarmat helt enkelt inte är tillräckligt stor.

Eh, så om vi inte pratar nuläget, vad pratar vi då om? Om hundra år?
  • Dorian Ertymexx
    morotsland skrev 2009-07-09 10:27:08 följande:
    Varför äta importerad mat om det inte är nödvändigt? Det vore bättre för klimatet om alla åt mer närproducerat och folk måste fatta att billig mat betyder att nån annan får betala (genom dåliga arbetsvillkor och låga löner tex).
    QFT.
Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?