• Engelvinge

Pinsamt att handla på LIDL?

Kom in i fikarummet på jobbet idag och hörda vilda diskussioner om LIDL. Inte första gången saken tas upp, jag vet, men ÄR det verkligen pinsamt att handla där? Ska man skämmas, köper man "sämre" mat där än på andra affärer?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?
  • Trynträ

Något som är märkligt är att Lidl inte verkar ha bytt ut sina kassasystem överallt med tanke på många inlägg här. Eller är det så att ni som klagar över kassorna inte har varit inne i en Lidl butik på länge?

• Trynträ
    snillis skrev 2009-07-07 13:19:17 följande:
    Man skall givetvis inte skämmas för att man väljer att handla billig mat.Däremot bör man skämmas för att man stödjer ett företag med en välkänt dålig personalpolitik vilket Lidl har.Som konsument bör man vara medveten och därmed också välja bort företag som inte håller måttet, etiskt. Där platsar Lidl bland många andra. Det svåra är väl att skall man bara handla från företag som är prickfria finns det inte så många företag att handla av till slut
    Men hur vet man det när man själv inte jobbat där. Nuförtiden står det ju aldrig nåt om Lidls personalpolitik. Tror inte att de andra butikerna är nåt bättre om jag ska va ärlig. Snarare att det är mindre stressigt på Lidl med tanke på att det sällan är lång kö till kassorna.
  • Trynträ
    snillis skrev 2009-07-07 16:36:38 följande:
    I den butiken kanske men i alla andra runt om i europa? Det är trots allt samma ägare som tjänar kosningen, inte sant?
    Men det är ju helt omöjligt att veta hur alla butiker ute i Europa och världen behandlar sin personal. Inte ens i Sverige kan man ju ha koll på det. Å kläder går ju inte att handla öht för det är typ alltid barnarbete inblandat och nu senast var det väl skandalen med gåsdun.
  • vackrastarflow

Varför skulle det vara pinsamt?

Lidl har ju faktiskt väldigt många testvinnare på flera områden (tex vaniljglass, smoothies och engångsgrillar) och dessa varor är dessutom billigare än genomsnittet. Vari ligger "felet"?

• morotsland

Lidl har svinat mycket när det gäller arbetsrätt och arbetsmiljö. Och har dessutom i princip inget ekologiskt utbud och många varor som transporteras långväga. Så nej, jag tycker inte att det är ok att handla där.

• Kiwiwini

Jag köper helst ekologisk och kravmärkt mat och mat med så få E-ämnen som möjligt. Tyvärr så hittar jag inte sådana produkter på Lidl och tycker att de har även en mindre bra frukt- och gröntavdelning.

Gillar dock att handla till bra priser så jag gillar Willys!

• Kiwiwini

Vår Willys-affär är fräsch och fin och bra med frukt och grönt, rkologiskt etc.

• Dorian Ertymexx

Gillar inte LIDL av ett gäng orsaker, men att det är billigt är väl inget att skämmas över? Sedan när är det en bonus om maten kostar MER än det borde???

Inte ett dugg pinsamt. Inte bra, skulle jag säga, men inte pinsamt.

• Headrush

Vi har Lidl här, jag har bara varit där en gång... tyckte det var en rörig affär. Men jag skulle iaf inte skämmas om jag nu ville återvända. Varför skulle det vara pinsamt?

• Choklad och Nötter

Mapriserna i Sverige är på tok för dyra. Lidl´s priser är inte superlåga, men lägre än Ica och Coop i alla fall.
    Tycker det borde komma fler matkedjor till Sverige så Ica och andra dyra ställen får konkurrens, för det behvös! Våra matpriserna är galna om man jämför med t ex i Usa eller Öst Europa. Visst, det har blivit dyrare där också, men ändå billigare och mer överkomligt än här i Sverige.

Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?