• Mikah

Campingtråden campar!

Sommaren är här och alla drar iväg med med husvagn, tält, husbil eller annat. Alla som vill är välkomna hit.

Alla campare är välkomna oavsett campingsätt Båt, Husvagn, Tält, Husbil

Campingträff våren 2009
    Mattips för oss som campar (Husvagn, husbil, tält, båt)
    Mattips för oss campare *NY*
    Packlista för oss som älskar camping
    Campingtrådens - sammanfattningar om campingar vi besökt!
    Campingtrådens sammanfattningar om besökta campingar *NY*
    Campingtråden - Vilka är vi?

Dessa två länkar kan oxå vara användbara:
    "Smultron ställen" i Sverige
    ~~~~ kul i bilen ~~~

*Lägger in länken till bildtråden*
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m43295786.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-03 18:33

Campingtrådens hemmacampingar
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m46019220.html

Camparnas vilka är vi tråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m45747788.html

Campingtråden visar upp sina andra hem
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m45748409.html

Förslag på camparmat
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m45748354.html

Camparnas åsikter om campingar
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m45747969.html

Tack Elegi

• Svar på tråden Campingtråden campar!
  • Chris

Medlem2:

det är ju fri prissättning så det ska väl skilja på mellanpengen annars finns ju risk att dom har en kartell där man vill hålla samma pris. Då vi kollade runt på vårt byte till våran nya vagn så skiljde det nästan 50.000kr mellan dyraste och billigaste. Men kan ju säga att den firman som först hade högst pris, det var där vi handlade till sist...för priset gick ju att förhandla om...

Just vid byte så är det ju många faktorer som spelar in. Det beror t.ex. på om handlaren redan har flera vagnar i den kategorin som du vill byta in, då blir ju din mindre värt för honom eftersom han troligen kommer att ha svårare att få sålt den. Eller om man av erfarenhet vet att han har haft svårt att sälja en viss modell. Det var ett argument vi fick från en handlare som ville ge dåligt för våran gamla vagn " vi hade en sån vagn som det tog väldigt länge att sälja". Sen försöker ju alltid försäljare att få till så högt pris som möjligt...det är ju deras jobb

jmmm:
    Jag menade inte att det är så alltid men det var principen som jag ville få fram. En vagn är ju värd så mycket/litet som folk vill betala för den. Sen baserar ju det sig på en massa saker...ryktet är ju en stor del, och bra rykte för ju en vagn ofta om den fungerar som det är tänkt och att det finns bra planlösningar, bra försäljare osv.

Skulle alla bara gå på pris så skulle ju dom svenska vagnar ( som är dyrast) sälja minst. Sen så tycks det ju vara många ( inte alla) som värderar en svensk beg.vagn högre än nya europeiska vagnar eftersom dom ändå säljs som beg. till högre pris än nya europeiska vagnar.

• Nericia

nu har inte jag varit med i erat snack, men vill bara tala om hur vi tänker. vi letar ju vagn, o vi tittar ju på svenska märken, det känns ju som att då vet man på nått vis va man får. o det e inget krångel med reservdelar m m. så tänker vi. o det känns ju som att de e dyrare, men det får man ta . fast sen ska vi inte säga säkert. vi har ju inte köpt någon ännu.

Det är som det är, det blir som det blir.
  • medlem2
    Chris skrev 2009-09-16 08:22:17 följande:
    Medlem2:det är ju fri prissättning så det ska väl skilja på mellanpengen annars finns ju risk att dom har en kartell där man vill hålla samma pris. Då vi kollade runt på vårt byte till våran nya vagn så skiljde det nästan 50.000kr mellan dyraste och billigaste. Men kan ju säga att den firman som först hade högst pris, det var där vi handlade till sist...för priset gick ju att förhandla om... Just vid byte så är det ju många faktorer som spelar in. Det beror t.ex. på om handlaren redan har flera vagnar i den kategorin som du vill byta in, då blir ju din mindre värt för honom eftersom han troligen kommer att ha svårare att få sålt den. Eller om man av erfarenhet vet att han har haft svårt att sälja en viss modell. Det var ett argument vi fick från en handlare som ville ge dåligt för våran gamla vagn " vi hade en sån vagn som det tog väldigt länge att sälja". Sen försöker ju alltid försäljare att få till så högt pris som möjligt...det är ju deras jobb jmmm:Jag menade inte att det är så alltid men det var principen som jag ville få fram. En vagn är ju värd så mycket/litet som folk vill betala för den. Sen baserar ju det sig på en massa saker...ryktet är ju en stor del, och bra rykte för ju en vagn ofta om den fungerar som det är tänkt och att det finns bra planlösningar, bra försäljare osv.Skulle alla bara gå på pris så skulle ju dom svenska vagnar ( som är dyrast) sälja minst. Sen så tycks det ju vara många ( inte alla) som värderar en svensk beg.vagn högre än nya europeiska vagnar eftersom dom ändå säljs som beg. till högre pris än nya europeiska vagnar.
    DU Chris, det låter ju på dig som att jag är dum i huvudet, men såpass fattar jag!!!! Ville bara dela med mig av att det kan vara sån skilland, det är ändå CABBY hanldare både 2.

Ska man få påhopp av dig så fort man är här, klarar jag mig utan denna tråd. Har sätt vad du "hoppar" på folk i andra inlägg...
  • jmmm

Mycket intressant det här med diskutionerna här i tråden.... jag ser det både från en privatpersons sida och en handlares sida. eftersom jag gör praktik i en STOR husvagnsfirma så har jag fått ganska bra inblick o ja vi säljer både svenska o icke svenska vagnar. O nej bara för att det rä en svensk vagn vet dú inte vad du får o med resevrdelar osv. kan berätta att vi hade en 2008års modell av en svensk vagn inne o den var PISSE blöt!!!! olika märken har olika problem olika år.
    Sen det där med priser, utan att avslöjja för mycket så är det så att vissa handlare lägegr sig på 0marginal eller tom under priset, andra lägger isg grymt högt för att kunden skall pruta o man ändå hamnar på + ytterligare en annan lägegr sig på ett normalpris med små marginaler åt båda hållen. Jag har under elmia mässan sett hur mina olika konkurenter har jobbat o en del e skrämmande. Visst vill du som kund ge så lite som möjligt för en vagn, men samtidigt vill du ha service o garantier som funkar..... priset är inte allt. har haft en firma som snott kunder fårn oss andra som vi räknat på genom att gå fram till kunden o fårga om de vill ha bättre pris, den firman säljer på 0 o - marginaler......
    SEn att köpa svenskt för att man vet vad man får o att svenska vagnar skall vara bättre, de kan vi diskutera. okej du har en annan ventilation, tjockare isolering, uppvärmda spillvattensystem, golvvärme o aldevärme som standard, emn mycke av detta kan du få på icke nordiska vagnar oxå o de kan fungera väl så bra som de svenska, framförallt om du iinte ligger i fhällen under hela vinter säsongen.

Angående Medlem 2 så har de en ryslig otur att cabby inte reagerade på att marknaden gick ner o därmed sänkte de inte sin produktionstakt= för många vagnar på lager. vilket ger ett lågt inbyte. mycket jobbigt för den som vill byta in sin vagn o medlem 2 har haft fruktansvärd otur med sin vagn redan innan o förståligt vill de byta vagn nu. där ser man att svenska vagnar inte alltid behöver ligag kvar i höga priser o generera ett högt inbyte. efterfrågan o marknad styr o även de svenska vagnarna tappar.
    tycker de e synd att de blir predikningar här inne men tydligen är det den tonen vi skall ha här inne nu...
    Medlem 2 håller tummar o tår för att de skall lyckas för er.

• medlem2

Alla som "följt" våra problem med Cabby vet ju hur missnöjda vi vart med våran vagn, men det mesta hänger på handlaren där vi köpte. Allt var ju fel från början, tomm våran vikt, som försäljaren ändå ringde extra om för att han hade "glömt" vad vi sagt. Så när det uppkom fel efter fel, blev ju besvikan & det är ju inte konstigt.

Det var ingen ordning med något ifrån början, vi har lärt oss mycket på denna korta tiden. Vi tror inte att Cabby har sådan kvalite på alla sina vagnar, vi hade helt enkelt ett måndags x.

Vad gäller vagnar så är smaken som baken, delad & tur är väl det

• Chris

Medlem2:

Då måste jag ha tolkat dig fel...du skrev i ditt inlägg
    " deras två mellanskillnader skiljer 16-tusen, jag undrar varför det är sådan skillnad"
    Det tolkade jag som att du undrade varför det skiljer och då skrev jag lite olika anledningar vad det kan bero på. Det var absolut inget påhopp...och jag känner inte igen att jag skulle ha hoppat på någon annan här heller

Jag nämde ju också att vi hade hamnat ut för samma sak att det skiljde mellan flera Kabe handlare....

Jag får väl be om ursäkt om andra tagit mina inlägg som påhopp, för det har inte alls varit min mening.

Men ska det vara såhär så kan jag också vara utan denna tråd....

• Man ska ha husvagn

Jmmm: Vi var och kollade på flera märken framförallt hobby 720 och tabbert 780 men vi räknade inte på några priser då vi sett den begagnade tabberten innan och eftersom de tydligen har så dåligt andrahandsvärde var ju det väldigt prisvärt för oss när det var den modellen vi var sugna på. Skulle vi köpa en ny vagn 2009 skull vi få betala 100 000:- mer än för en 2007. Det är ett väldigt tapp på två år (tre säsonger) men eftersom vi hade tänkt till och planerat kunna ha kvar denna vagn väldigt länge var andrahandsvärdet inget som oroade mig. Vet inte men tror inte tappet därefter är lika stort som det första och då sulle jag ha fått mig en vagn till ett bra beg. inköpspris. Däremot är jag lite orolig och tror att så stora vagnar är svårsålda för sin storlek, smidighet och vikt. Tror inte marknaden är så stor för så stora vagnar om man jämför med 5-6 m vagnar som många har.Men inte vet jag just nu spelar det ju rock´n roll då vi ändå inte fick den vi ville ha.

Är det någon som vet om man kan omklassa,eller vad det nu heter sin husvagn från 2100kg till 2000kg? Om det går och vad det kan kosta? Kollar på en annan vagn men den är 100 kg för tung.

Nu är det dags på torsdag kväll att åka ut för sista gången denna sommar. Sedan är det ladan som gäller för vagnen då den inte blev såld i all panik. Det ska bli en toppenhelg o vi ska passa på att åka ut med båten, ta mycket kort som vi kan sitta och titta på i vintermörkret =0).

• Wilowa
    jmmm skrev 2009-09-16 11:19:11 följande:
    Mycket intressant det här med diskutionerna här i tråden.... jag ser det både från en privatpersons sida och en handlares sida. eftersom jag gör praktik i en STOR husvagnsfirma så har jag fått ganska bra inblick o ja vi säljer både svenska o icke svenska vagnar. O nej bara för att det rä en svensk vagn vet dú inte vad du får o med resevrdelar osv. kan berätta att vi hade en 2008års modell av en svensk vagn inne o den var PISSE blöt!!!! olika märken har olika problem olika år. Sen det där med priser, utan att avslöjja för mycket så är det så att vissa handlare lägegr sig på 0marginal eller tom under priset, andra lägger isg grymt högt för att kunden skall pruta o man ändå hamnar på + ytterligare en annan lägegr sig på ett normalpris med små marginaler åt båda hållen. Jag har under elmia mässan sett hur mina olika konkurenter har jobbat o en del e skrämmande. Visst vill du som kund ge så lite som möjligt för en vagn, men samtidigt vill du ha service o garantier som funkar..... priset är inte allt. har haft en firma som snott kunder fårn oss andra som vi räknat på genom att gå fram till kunden o fårga om de vill ha bättre pris, den firman säljer på 0 o - marginaler......
    Det är ju inom husvagnsbranschen som inom alla andra...det finns försäljare som insett att ärlighet varar längst och att man förlorar på att lura kunderna och så finns det rötägg...och ett helt spann mellan dessa två. För mig personligen så spelar mitt förtroende för säljaren större roll än priset. Fast jag är dotter till en försäljare och har sett både det ena och det andra.

Vi har ju precis köpt en ny bil. fast vägen dit var allt annat än rak. Vi funderade ett ta på att behålla Passaten som dragbil och köpa en liten bil till mig. Vi tittade då på en liten låda som kostade 84.000 ny. Vi frågade hur krocksäkerheten var och fick som svar att krocka ska man väl inte göra...där tappade han mig totalt som kund.
  • Wilowa

Man ska ha husvagn skrev 2009-09-16 15:01:39 följande:

Är det någon som vet om man kan omklassa,eller vad det nu heter sin husvagn från 2100kg till 2000kg? Om det går och vad det kan kosta? Kollar på en annan vagn men den är 100 kg för tung.
    Ring till bilbesiktningen och prata med dem.
  • Wilowa
    jmmm skrev 2009-09-16 07:39:43 följande:
    Chris: jag håller med dig, DELVIS det där med att man är villig att betala mer för en svenskvagn hålle rinte fullt ut längre, inte bland äldre vagnar. Massor av svenska vagnar, helst kabe står i långa rader på firmorna, för när kunden komme ro tittar upptäcker den att hobby eller adria kan de få en splitter ny för knappt det dubbla av vad 10-15 år gammal svensk vagn. det är inte många som trotsar känslan som en svensk vagn ger då. Men i övrigt e de ju konsumenten som styr om man byter in o till vilket pris i så fall. Man ska ha husvagn: har ni nära till kristianstad? där finns en stor tabbert handlare, jag menar har ni fallit för en tabbert är det en tabbert ni skall ha. Det är ju bar o veta de där med andra handsvärdet men huvudsaken är ju att man trivs när man nyttjar den min fråga om n fått räknat på hobby o tabbert på mässan??
    Jag kan bara prata för mig själv och jag skulle aldrig köpa en dyrare eller sämre (läs äldre och mer sliten) vagn bara för att det står Kabe på den...inte heller skulle jag lägga alla de pengarna på att få en ny Kabe. Vi har inget behov av den extra kvalitet som man möjligtvis får och statuskampen på campingplatserna har vi ingen del i. När vi köper saker så köper vi det VI vill ha och för de pengar som vi är villiga att lägga. (och det hoppas jag att alla gör. )

I dagens slit och släng samhälle så spelar kvalitet allt mindre roll, för ärligt...hur stor betydelse har kvaliteten på en vagn om man ändå byter ut den efter 1-1½ år? Nu är det mer bekvämlighet och smarta planlösningar som har betydelse. ...och självklart ekonomi om man planerar att byta inom snar framtid.

Den vagnen som vi har, har säkert en massa fel och brister...men den passar oss och våra behov och vi hade möjlighet att köpa den mer eller mindre utan lån.

I den här tråden finns det campare av alla de slag och vagnarna varierar från splitter nya Kabe till gamla veteranvagnar (om jag inte minns helt fel). Förhoppningsvis så har vi alla rätt vagn för våra behov och önskemål, men olikheterna gör att man får ta råd och åsikter med en nypa salt och rätta sig efter sig själv.

...och någonstans längs vägen så tappade jag inlägget jag citerade.
Svar på tråden Campingtråden campar!