• Mikah

Campingtråden campar!

Sommaren är här och alla drar iväg med med husvagn, tält, husbil eller annat. Alla som vill är välkomna hit.

Alla campare är välkomna oavsett campingsätt Båt, Husvagn, Tält, Husbil

Campingträff våren 2009
    Mattips för oss som campar (Husvagn, husbil, tält, båt)
    Mattips för oss campare *NY*
    Packlista för oss som älskar camping
    Campingtrådens - sammanfattningar om campingar vi besökt!
    Campingtrådens sammanfattningar om besökta campingar *NY*
    Campingtråden - Vilka är vi?

Dessa två länkar kan oxå vara användbara:
    "Smultron ställen" i Sverige
    ~~~~ kul i bilen ~~~

*Lägger in länken till bildtråden*
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m43295786.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-03 18:33

Campingtrådens hemmacampingar
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m46019220.html

Camparnas vilka är vi tråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m45747788.html

Campingtråden visar upp sina andra hem
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m45748409.html

Förslag på camparmat
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m45748354.html

Camparnas åsikter om campingar
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m45747969.html

Tack Elegi

• Svar på tråden Campingtråden campar!
  • rosaid

vi hadde båt för 4 år sen o jag trivdes inte på sjön,,så vi for iväg o köpte en abby 80 o campade med en v i dalarna o hela familjen trivdes bra..så när vi åkte hem sålde vi båten o abbyn o fick pengar till en fendt 01 o den trivdes vi bra med o campade runt....men saknaden av o inte ha fast bädd o varmvatten med småbarn blev stor så vi åkte till firman en vipphelg o såg 2 vagnar som var intressanta en wilk o en polar...polaren vann pga vi skulle vintercampa....o där är vi nu i vår polar o trivs bra..klart drömmar har man väl men nya kommer ju hela tiden
    fast fredag-söndag är det vip igen....

• jmmm

man ska ha husvagn: jag vet vem de e du pratat med en firma i alvhem trevliga prickar men när de kom till sälj så kallade de på chefen var mer som inkastare på mässan. hobby hade inga speciella mäss erbjudande men från vår firma så hade vi en mässränta på finansieringen. Många andra märken hade mässerbjudanden

• Diana P

Hej igen!!Är det någon är bra på det här med vikt och körkort?Min man har ett vanligt B-körkort och vi har en volvo V70,och ska då köpa en Hobby 650.Som jag har förstått det kan inte volvon dra vagnen.Vad krävs för att man ska få dra en så tung vagn?Vad har ni för körkort och bilar som har vagnar i den klassen?

• mrseriksson

hej hej

Vi har en opel frontera som får dra ....men gubben måste ta BE-kort för att få köra...man kan se på vv vad man får dra på b-kort p sin bil.....jag får bara dra 1320 på b-kort på min bil....medans bilen får dra 1600.....tror volvo får dra 1800 ifall jag inte minns helt fel......ekipaget får ej överstiga 3500 ...tror jag....bil+släp....så även ifall bilen får dra så räker nog inte b-kortet.....Om du blev klokare...:)

• jmmm

Diana P vad har vi valt för totalvikt på hobby´n o e de en prestige eller exellent? o med vilken planlösning? KMFe som jag misstänker att ni valt kan du få prestige i 1800 eller 1900 i totalvikt 650 KMFe excellent i 1700, 1800 eller 1900. totalvikten på vagnen är ju avgörande för både hur mycket du kan lasta i vagnen men främst så rör det ju dragbil o körkort.
    vad gäller bilar så har jag upptäckt att man inte bara kan säga volvov70 utan man måste se till vilken motor o vilekn årsmodell för att se vad den får dra, krångligt det där, men skall ändras o förhoppningsvis bli lättare som senast 2013....
    Det är pga bilen som vi inte bytte vagn nu på mässan, jag e sugen på både 650KMFe o 560KMFe eller varför inte 720UKFe men den känns stor o dra runt o jag vill ju själv kunna köra runt med ekipaget
    Vi har ju adria idag o de är ju betydligt lättare vagnar, hobby är en robust o därmed tung vagn o 650 o uppåt e ju boggi= tunga

Medlem2: ohhh va jag tänker på er nu

• Wilowa

Diana
    Diana P skrev 2009-09-17 12:50:23 följande:

Hej igen!!Är det någon är bra på det här med vikt och körkort?Min man har ett vanligt B-körkort och vi har en volvo V70,och ska då köpa en Hobby 650.Som jag har förstått det kan inte volvon dra vagnen.Vad krävs för att man ska få dra en så tung vagn?Vad har ni för körkort och bilar som har vagnar i den klassen?
    För en tung vagn måste det väl krävas att man har E-kort just för att totalvikten kommer att överstiga 3500 kg. Säg att vagnen har en totalvikt på 1800 kg, så får ju inte bilen ha en totalvikt på mer än 1700. Min Golf har en totalvikt på 2020 och den klassas ju inte som någon stor bil direkt. Även om min bil är stark (stor motor, turbodiesel och 4motion) så känns det omöjligt att en mindre bil skulle kunna dra en så pass stor husvagn. Min Golf får förövrigt "bara" dra 1600 med E-kort.
  • MiaB72
    Wilowa skrev 2009-09-16 19:42:07 följande:
    Vad jag försöker säga är att även om du ger mig ett bra råd, så är det inte säkert att det är ett bra råd just för mig. Alltså det gäller att sålla bland alla råd och hitta det som passar just mig och inte påverkas av vad alla andra tycker är bra.
    Precis vad jag menade.....
  • Wilowa
    MiaB72 skrev 2009-09-17 21:05:49 följande:
    Precis vad jag menade.....
    Vad bra!
  • Diana P

Vad goa ni är som svarar så snabbt!!
    Mrs Eriksson: tror jag hängde med på det du sa!tack!
    Jmmm: Ja du ser vilken djungel det är,tänkte inte ens på att det kunde skilja sig så mycket. Vi har en Volvo V70 Gt?,ska vara 165Hk men jag tvivlar.Vagnen vi ska köpa är en Hobby prestige 650KFU
    Tolta: Precis sådär satt jag ockås och funderade,haha!Blev ju lite moment 22

Jag har iaf insett att vi aldrig får hem vagnen med ett B kort men har prata med en snäll campinggranne nu ikväll som har både rätt bil och kort,så förhoppningsvis löser det sig!!Håll tummar!!

• rosaid

ha nu en trevlig helg..idag åker vi på viphelg med husvagnsfirman

Svar på tråden Campingtråden campar!