• Thegran

vi som pluggar lärare på distans via karlstad

Är det några fler här som kommer läsa till lärare på distans via Karlstad universitet?

• Svar på tråden vi som pluggar lärare på distans via karlstad
  • Thegran
    Boppi skrev 2009-08-21 21:55:03 följande:
    Vad tror ni vi ska göra med Torstens bok då? En kompis som är ekonom hade läst den under sin utbildning och hon sa att det var en av de tråkigaste böckerna de läst och hon fattade ingenting av den.. Uppmuntrade, va?
    var det den som inte var med nånstans nu? alltså, i nån uppgift?
    har inte läst så noga, men förhoppningsvis kommer den bara vara med som litteratur som man kan referera till...eller så får vi en till fin uppgift.
  • HannaJennebo
    Boppi skrev 2009-08-21 21:57:04 följande:
    Jag brukade göra tankekartor när jag gick på gymnasiet nån gång under stenåldern iofs men jag har för mig att det var ett bra sätt att ta in kunskap..
    Okej, jag har alltid tyckt att det har blivit rörigt, men alla har ju olika sätt! Det gäller att lära sig själv om hur man bäst tar in kunskap. vad man har för lärstil.
  • Thegran
    HannaJennebo skrev 2009-08-21 21:58:15 följande:
    Okej, jag har alltid tyckt att det har blivit rörigt, men alla har ju olika sätt! Det gäller att lära sig själv om hur man bäst tar in kunskap. vad man har för lärstil.
    ja, precis. Alla sätt passar inte alla :)

Jag tycker jag har hittat mitt sätt. Har använt mig av det sen gymnasiet med bra resultat både där och de 2.5 åren jag läst på högskola :)
  • HannaJennebo
    Thegran skrev 2009-08-21 21:59:33 följande:
    ja, precis. Alla sätt passar inte alla :)Jag tycker jag har hittat mitt sätt. Har använt mig av det sen gymnasiet med bra resultat både där och de 2.5 åren jag läst på högskola :)
    Jasså, hur gör du då? Jag försöker fortfarande hitta mitt sätt. Alltid kul och givand att höra hur andra gör
  • Boppi

Ang. Torstens bok så bläddrar jag lite i den nu och det känns inte direkt igen från de andra böckerna.. Hoppas du har rätt Tessa att den är till för att referera ur.
    Men jag har lite otäcka aningar om att han som har hand om vårt lärcenter yrade nåt om nån tenta.. Fast jag vet ju som sagt inte så dra inga förhastade slutsatser!

• HannaJennebo
    Boppi skrev 2009-08-21 22:03:32 följande:
    Ang. Torstens bok så bläddrar jag lite i den nu och det känns inte direkt igen från de andra böckerna.. Hoppas du har rätt Tessa att den är till för att referera ur.Men jag har lite otäcka aningar om att han som har hand om vårt lärcenter yrade nåt om nån tenta.. Fast jag vet ju som sagt inte så dra inga förhastade slutsatser!
    Hoppas verkligen inte på nå stort! :-S
  • Boppi
    HannaJennebo skrev 2009-08-21 21:58:15 följande:
    Jo, jo men som jg skrev var ju det inne på stenåldern! Era metoder är säkert bättre.
    Till saken hör att jag aldrig egentligen pluggat utan bara flytit igenom skolan och alltid haft lätt för mig. (Förutom i matte då, men det är en anna historia..)
    Men nu får nog jag kämpa lite. Oj, vad jobbigt och kul!
  • Thegran
    Boppi skrev 2009-08-21 22:03:32 följande:
    Ang. Torstens bok så bläddrar jag lite i den nu och det känns inte direkt igen från de andra böckerna.. Hoppas du har rätt Tessa att den är till för att referera ur.Men jag har lite otäcka aningar om att han som har hand om vårt lärcenter yrade nåt om nån tenta.. Fast jag vet ju som sagt inte så dra inga förhastade slutsatser!
    nån där jag går sa nåt om en tenta typ den 29 eller då nån gång...men vet inte alls om det stämmer!
  • Thegran

är det skriftliga tentor som innebär rent pluggande och nötande så skriver jag.
    gör egna frågor som jag sedan skriver svar på och pluggar i huvudsak på dom. Det gäller ju själv försöka lista ut vad som är viktigt i den text man läser. Mycket är ganska oväsentligt, som man inte behöver lägga lika stor fokus på.
    Att sitta och lära sig en bok utantill är ju tex helt omöjligt.

När det gäller inlämningsuppgifter som den typ vi ska göra nu först så skummar jag delar av boken, väljer ut de stycken/kapitell som känns aktuella och fördjupar mig i dem samtidigt som jag skriver ner alla reflektioner jag får utav texten, och var jag läst vad, undertiden som jag läser. Då slipper man sitta och leta i boken efter något man läst och vill använda sig av, och får även text som man kan använda sig av i slutskrivandet.
    Jag har nog aldrig läst en studiebok från pärm till pärm.
    Använder mig mycket av små klisterlappar i olika färger, där en färg står för en viss sak. Då är det också lätt att gå tillbaka om man behöver läsa på något en gång till.

• Boppi

Hur planerar ni att lägga upp det när ni studerar hemma?

Jag tänker testa att göra så här:
    8.00 Barnen ska vara på dagis (Eller förskola heter det ju! Viktigt, viktigt, eller? )
    8.10 Plugga... och frukost i en härlig blandning...
    10.30 Lite frisk luft eller motion i någon form
    10.00 Plugga igen.. här i sällskap av kaffe..
    12.30 Lunch
    13.00 Plugga... utan tilltugg ...
    14.50 Hämta barnen
    Sen är det familjetid/ disk och städtid och andra aktiviteter tills barnen lagt sig. Sen kan det ev. bli lite plugg igen om det behövs.. Ja och titta in på FL då..

Svar på tråden vi som pluggar lärare på distans via karlstad