vi som pluggar lärare på distans via karlstad
Är det några fler här som kommer läsa till lärare på distans via Karlstad universitet?
Är det några fler här som kommer läsa till lärare på distans via Karlstad universitet?
Ang. Torstens bok så bläddrar jag lite i den nu och det känns inte direkt igen från de andra böckerna.. Hoppas du har rätt Tessa att den är till för att referera ur.
Men jag har lite otäcka aningar om att han som har hand om vårt lärcenter yrade nåt om nån tenta.. Fast jag vet ju som sagt inte så dra inga förhastade slutsatser!
är det skriftliga tentor som innebär rent pluggande och nötande så skriver jag.
gör egna frågor som jag sedan skriver svar på och pluggar i huvudsak på dom. Det gäller ju själv försöka lista ut vad som är viktigt i den text man läser. Mycket är ganska oväsentligt, som man inte behöver lägga lika stor fokus på.
Att sitta och lära sig en bok utantill är ju tex helt omöjligt.
När det gäller inlämningsuppgifter som den typ vi ska göra nu först så skummar jag delar av boken, väljer ut de stycken/kapitell som känns aktuella och fördjupar mig i dem samtidigt som jag skriver ner alla reflektioner jag får utav texten, och var jag läst vad, undertiden som jag läser. Då slipper man sitta och leta i boken efter något man läst och vill använda sig av, och får även text som man kan använda sig av i slutskrivandet.
Jag har nog aldrig läst en studiebok från pärm till pärm.
Använder mig mycket av små klisterlappar i olika färger, där en färg står för en viss sak. Då är det också lätt att gå tillbaka om man behöver läsa på något en gång till.
Hur planerar ni att lägga upp det när ni studerar hemma?
Jag tänker testa att göra så här:
8.00 Barnen ska vara på dagis (Eller förskola heter det ju! Viktigt, viktigt, eller? )
8.10 Plugga... och frukost i en härlig blandning...
10.30 Lite frisk luft eller motion i någon form
10.00 Plugga igen.. här i sällskap av kaffe..
12.30 Lunch
13.00 Plugga... utan tilltugg ...
14.50 Hämta barnen
Sen är det familjetid/ disk och städtid och andra aktiviteter tills barnen lagt sig. Sen kan det ev. bli lite plugg igen om det behövs.. Ja och titta in på FL då..