• Thegran

vi som pluggar lärare på distans via karlstad

Är det några fler här som kommer läsa till lärare på distans via Karlstad universitet?

• Svar på tråden vi som pluggar lärare på distans via karlstad
  • Thegran
    Boppi skrev 2009-08-21 22:15:35 följande:
    Hur planerar ni att lägga upp det när ni studerar hemma?Jag tänker testa att göra så här:8.00 Barnen ska vara på dagis (Eller förskola heter det ju! Viktigt, viktigt, eller? )8.10 Plugga... och frukost i en härlig blandning...10.30 Lite frisk luft eller motion i någon form10.00 Plugga igen.. här i sällskap av kaffe..12.30 Lunch13.00 Plugga... utan tilltugg ...14.50 Hämta barnenSen är det familjetid/ disk och städtid och andra aktiviteter tills barnen lagt sig. Sen kan det ev. bli lite plugg igen om det behövs.. Ja och titta in på FL då..
    Har alltid pluggat i huvudsak på morgon och fm förut..Nu blir det på kvällar när sambon är hemma, och såklart, hela dagarna om det behövs när han är pappaledig, vilket han är två dagar i veckan.
    Blir lite annorlunda när man har en liten att tänka på också och inte kan göra som man själv vill :)

På tal om dottern så är det sovdags nu, man ska ju upp imorgon också....
  • Boppi
    Thegran skrev 2009-08-21 22:19:06 följande:
    Har alltid pluggat i huvudsak på morgon och fm förut..Nu blir det på kvällar när sambon är hemma, och såklart, hela dagarna om det behövs när han är pappaledig, vilket han är två dagar i veckan.Blir lite annorlunda när man har en liten att tänka på också och inte kan göra som man själv vill :) På tal om dottern så är det sovdags nu, man ska ju upp imorgon också....
    God natt!

Jag brde väl eg. också gå och lägga mig, ska jobba imorgon. Ja, på söndag med förresten..
    Jag ska nämligen jobba varannan helg också så det är viktigt för mig att plugga när det är pluggtid!
  • HannaJennebo
    Thegran skrev 2009-08-21 22:13:56 följande:
    är det skriftliga tentor som innebär rent pluggande och nötande så skriver jag. gör egna frågor som jag sedan skriver svar på och pluggar i huvudsak på dom. Det gäller ju själv försöka lista ut vad som är viktigt i den text man läser. Mycket är ganska oväsentligt, som man inte behöver lägga lika stor fokus på.Att sitta och lära sig en bok utantill är ju tex helt omöjligt.När det gäller inlämningsuppgifter som den typ vi ska göra nu först så skummar jag delar av boken, väljer ut de stycken/kapitell som känns aktuella och fördjupar mig i dem samtidigt som jag skriver ner alla reflektioner jag får utav texten, och var jag läst vad, undertiden som jag läser. Då slipper man sitta och leta i boken efter något man läst och vill använda sig av, och får även text som man kan använda sig av i slutskrivandet.Jag har nog aldrig läst en studiebok från pärm till pärm. Använder mig mycket av små klisterlappar i olika färger, där en färg står för en viss sak. Då är det också lätt att gå tillbaka om man behöver läsa på något en gång till.
    Ganska likt som jag gör just nu. Måste bara lära mig att hitta det där viktiga.
    Boppi skrev 2009-08-21 22:07:28 följande:
    Jo, jo men som jg skrev var ju det inne på stenåldern! Era metoder är säkert bättre.Till saken hör att jag aldrig egentligen pluggat utan bara flytit igenom skolan och alltid haft lätt för mig. (Förutom i matte då, men det är en anna historia..)Men nu får nog jag kämpa lite. Oj, vad jobbigt och kul!
    Jag har också bara flutit med i skolan och fått ganska bra betyg. Nu när jag läst lite på universitetet tycker jag inte att det varit så lätt, men ändå fått bra betyg. Så egentligen borde jag ju göra någonting rätt
    Boppi skrev 2009-08-21 22:15:35 följande:
    Hur planerar ni att lägga upp det när ni studerar hemma?Jag tänker testa att göra så här:8.00 Barnen ska vara på dagis (Eller förskola heter det ju! Viktigt, viktigt, eller? )8.10 Plugga... och frukost i en härlig blandning...10.30 Lite frisk luft eller motion i någon form10.00 Plugga igen.. här i sällskap av kaffe..12.30 Lunch13.00 Plugga... utan tilltugg ...14.50 Hämta barnenSen är det familjetid/ disk och städtid och andra aktiviteter tills barnen lagt sig. Sen kan det ev. bli lite plugg igen om det behövs.. Ja och titta in på FL då..
    Jag tänker göra såhär:
    6-7 frukost
    7-9 pluggtid
    9-10 Promenad/ träning
    10-12 Pluggtid
    12-13.30 Lunch
    13.30- 15 pluggtid
    15-16 snacks och slapptid
    16-18 pluggtid vid behov!

och i alla pluggtider ingår någon 5 minutare med lite stå övningar och vatten paus ;P

Vi får väl se om det håller eller ej!
  • Thegran

oj vilka seriösa scheman!! :)
    jag tar det lite som det kommer, haha. Men som sagt, det är svårt att strukturera upp det sådär för mig här hemma.

Nu på morgonen har jag skrivit 3/4 A4. Kommit igång lite iaf! Det går ju lätt och fort bara man sätter igång! Tycker Gustfssons bok är väldigt lättläst. Sattsar på att göra klart större delen av A uppgiften under dagen. Kom på att man ju kan plugga på kvällen i karlstad också, då får man ju lite "gratis pluggtid" eftersom man säkert inte har nåt annat vettigt att göra.

• HannaJennebo
    Thegran skrev 2009-08-22 08:29:40 följande:
    oj vilka seriösa scheman!! :)jag tar det lite som det kommer, haha. Men som sagt, det är svårt att strukturera upp det sådär för mig här hemma. Nu på morgonen har jag skrivit 3/4 A4. Kommit igång lite iaf! Det går ju lätt och fort bara man sätter igång! Tycker Gustfssons bok är väldigt lättläst. Sattsar på att göra klart större delen av A uppgiften under dagen. Kom på att man ju kan plugga på kvällen i karlstad också, då får man ju lite "gratis pluggtid" eftersom man säkert inte har nåt annat vettigt att göra.
    Jag måste ha ett seriöst schema annars kommer det sluta med att jag inte kommer göra någonting. Lättare för mig att strukturera upp när jag bara har mig själv att tänka på.

OJ! Duktigt :) själv ska jag snart iväg och jobba i 3 timmar så jag tänkte kolla lite när jag kommer hem. Har även tänkt som dig att se till att plugga lite där på kvällen, och smälta all info vi fått på dagen :)
  • Thegran
    HannaJennebo skrev 2009-08-22 08:32:19 följande:
    Jag måste ha ett seriöst schema annars kommer det sluta med att jag inte kommer göra någonting. Lättare för mig att strukturera upp när jag bara har mig själv att tänka på. OJ! Duktigt :) själv ska jag snart iväg och jobba i 3 timmar så jag tänkte kolla lite när jag kommer hem. Har även tänkt som dig att se till att plugga lite där på kvällen, och smälta all info vi fått på dagen :)
    ja, isånnafall är schema bra!

vet du om det finns trådlöst internet på vandrarhemmet?
  • AnTiMiFi

Någon som vet vilken dag i veckan det blir som man ses på lärcentrumet? Angående Gustafssons bok, har ni skrivit ut den eller läser ni den på datorn? tyckte det var så många sidor att skriva ut 123 stycken, stackars min bläckpatron i skrivaren Har ni läst igenom VFU handboken än? måste göra det här i helgen och komma igång lite med uppgifterna.

• HannaJennebo
    Thegran skrev 2009-08-22 09:26:53 följande:
    ja, isånnafall är schema bra!vet du om det finns trådlöst internet på vandrarhemmet?
    Nej jag vet inte riktigt det men jag har funderat på samma sak. Funderar nämligen på att ha md mig min bärbara
    AnTiMiFi skrev 2009-08-22 12:45:51 följande:
    Någon som vet vilken dag i veckan det blir som man ses på lärcentrumet? Angående Gustafssons bok, har ni skrivit ut den eller läser ni den på datorn? tyckte det var så många sidor att skriva ut 123 stycken, stackars min bläckpatron i skrivaren Har ni läst igenom VFU handboken än? måste göra det här i helgen och komma igång lite med uppgifterna.
    Det är måndagar, hela dagarna fram till v 40 (eller likn) sen förmiddagar är det telebild efter v 40
    Man kan väl beställa den annars? Jag skrev dock ut den med 2 sidor på ett a4 (tog inte alla sidor heller) . Har en laser så det tog inte så hårt på den. Jag gillar inte att läsa längre texter på nätet, det blir jobbigt för ögonen i längden.

Jag har skummat igenom vfu-boken men såg ingenting som var speciellt intressant.

Ses i Karlstad på måndag ;P
  • AnTiMiFi
    HannaJennebo skrev 2009-08-22 13:17:55 följande:
    Det är måndagar, hela dagarna fram till v 40 (eller likn) sen förmiddagar är det telebild efter v 40.Jag har skummat igenom vfu-boken men såg ingenting som var speciellt intressant. Ses i Karlstad på måndag ;P
    Aha ok, jag har läst igenom VFU boken nu och det jag reagerade på är att man kommer ha samma kommun under hela utbildningen/praktiken. Om man har otur och inte får sin hemkommun så blir det mycket åkande. Jag sätter så klart min hemkommun som nummer 1, men de övriga 2 vet jag inte riktigt. Sedan på sidan 19 står det om partnerområdet, att VFU-samordnaren placerar studenten så långt det är möjligt enligt dennes önskemål om verksamhet?! Va? men läser man förskola/förskoleklass vill man väl göra sin VFU på en sådan? Har jag fattat helt fel?
  • HannaJennebo
    AnTiMiFi skrev 2009-08-22 15:43:12 följande:
    Aha ok, jag har läst igenom VFU boken nu och det jag reagerade på är att man kommer ha samma kommun under hela utbildningen/praktiken. Om man har otur och inte får sin hemkommun så blir det mycket åkande. Jag sätter så klart min hemkommun som nummer 1, men de övriga 2 vet jag inte riktigt. Sedan på sidan 19 står det om partnerområdet, att VFU-samordnaren placerar studenten så långt det är möjligt enligt dennes önskemål om verksamhet?! Va? men läser man förskola/förskoleklass vill man väl göra sin VFU på en sådan? Har jag fattat helt fel?
    Mjo det blir ju en del åkande, jag hoppas jag får min hemkommun också.
    Så kan det väl inte vara? varför ska man då ha vfu?
Svar på tråden vi som pluggar lärare på distans via karlstad