• Mamma 2b

Snippa..

Tydligen måste man vänja sig vid ordet snippa om man tänkt skaffa barn.

Jag är inte emot att nya ord bildas och blir vedertagna men jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön när ord som snopp funkar för både smågrabbar och vuxna män.

Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk, så jag har inga planer på att vänja mig vid det.

Om det nu är nån som bryr sig {#lang_emotions_dreamer}

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 13:44
    Ja ni kan irritera er bäst ni vill över mig, jag har iallafall sagt vad jag anser om att bli påtvingad ord som snippa.

Jag anser att det finns fullt användbara ord redan och att just småtjejers kön inte är så himla märkvärdiga att vi måste hitta på särskilda ord för att försköna dem.

Språk utvecklas absolut, och inte det minsta fel med det.
    Dock ser inte jag något skäl att använda detta ord, och de supermammor på FL som sitter och säger att man MÅSTE vänja sig och använda just detta ord om nu tänkt skaffa barn har jag lust att ge en verbal smocka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 13:52
    Ja ni får alla säga vad ni vill, jag blev irriterad när jag fick veta av de självutnämnda experterna på FL att jag MÅSTE säga snippa om jag ska (få) ha barn.
    Alla säger vad de vill.
    Jag anser att snippa är ett löjligt ord, det krävs inga speciella "barn-ord" för just småtjejerna.
    Vidare tror jag verkligen inte att det är relevant någonsin att behöva specificera med en liten tjej vad som är blygdläpp, slidöppning, klitoris och hela faddrullan!
  • Svar på tråden Snippa..
  • Thaleya
    kramgo80 skrev 2009-07-22 19:40:13 följande:
    Det är klart att det funkar att säga underliv i de flesta situationer, men när du ska förklara för ditt barn vad som skiljer en flickas underliv från en pojkes så behövs ett annat ord. Jag kan hålla med att snippa låter lite löjligt. Men vad ska man då kalla en liten flickas underliv? Det bör ju vara ett ord som inte redan är sexuellt laddat eller används som svordom, tycker jag. Just för den anledningen tycker jag att det var ett bra intiativ att försöka lyfta fram ett sådant ord. Som sagt, inget hittills har ju funkat för den stora massan. Och det är inte ett nytt ord. Varför envisas folk med att tro detta? Det har använts länge i vissa dialekter. 1930-talet tror jag det tidigast dokumenterade exemplet kommer från.
    Jo precis, jag håller med dig. det lät som att jag menade att man skulle döpa det till underliv, det menade jag inte. Jag tycker att man ska använda olika ord för det beroende på vilken situation det är och vem man pratar med.
  • kramgo80
    Thaleya skrev 2009-07-22 19:50:11 följande:
    Jo precis, jag håller med dig. det lät som att jag menade att man skulle döpa det till underliv, det menade jag inte. Jag tycker att man ska använda olika ord för det beroende på vilken situation det är och vem man pratar med.
    Aha, då är jag med.
    Det håller jag med om.
  • Queen70

Jag tycker man får vänja sig. Vi har lärt oss Internet, Ipod, LCD, plasma och allt möjligt...hur svårt kan det vara med snippa liksom.

• Mamma 2b
    LadyWillow skrev 2009-07-22 19:39:46 följande:
    Men så tröttsamt med ännu en sån här gnälltråd. TS, struntar du i att använda andra ord som "krämas in" i svenskan också?
    Japp det gör jag om jag har bättre substitut för dem. Sen är inte det här ännu en gnäll tråd om ordet snippa som sådant egentligen, jag vet att det finns tusentals trådar om snippan.
    Men jag reagerade på att jag uppmanas, nej.. man kräver av mig att jag ska använda detta ord om jag nu ska få skaffa barn.
    Och det är det jag vart förbannad över. Nu är jag inte längre sur så ni får snippa vidare om vad ni vill angående snippan annars finns det andra trådar att skriva i {#lang_emotions_wink}
  • Mamma 2b
    NettanFjärtan skrev 2009-07-22 19:36:17 följande:
    Jag har bara läst TS. Jag har en fråga, orkar inte leta igenom hela tråden för svar... TS, vad använder du för ord? Kan tillägga att jag kommer inte heller att använda "snippa" när mitt barn kommer.
    Jag kommer förmodligen använda befintliga ord som jag använder om mig själv (mutta, mus, underliv osv) Dock inte fitta och slida.

Känner väl bara att det inte finns större skäl att använda specialdesignade ord för småtjejers kön än för smågrabbars.
  • Queen70

Fast vi har ju ett speciellt barnord för pojkar....snopp...
    Tror inte många vuxna män kallar sin penis snopp på allvar faktiskt.

Mamma 2b skrev 2009-07-22 20:10:59 följande:

Jag kommer förmodligen använda befintliga ord som jag använder om mig själv (mutta, mus, underliv osv) Dock inte fitta och slida. Känner väl bara att det inte finns större skäl att använda specialdesignade ord för småtjejers kön än för smågrabbars.
  • Mamma 2b
    Queen70 skrev 2009-07-22 20:12:22 följande:
    Fast vi har ju ett speciellt barnord för pojkar....snopp... Tror inte många vuxna män kallar sin penis snopp på allvar faktiskt. Mamma 2b skrev 2009-07-22 20:10:59 följande:
    Där håller jag inte med. Men nu börjar det bli tjatigt.
  • Hackemamma
    Queen70 skrev 2009-07-22 20:12:22 följande:
    Fast vi har ju ett speciellt barnord för pojkar....snopp... Tror inte många vuxna män kallar sin penis snopp på allvar faktiskt. Mamma 2b skrev 2009-07-22 20:10:59 följande:
    Alla småpojkar säger inte snopp om sitt könsorgan. Jag är uppväxt med alla möjliga namn på båda könen, har aldrig saknat ord för mitt kön ;)
  • Queen70

nehj det ska gudarna veta att det inte saknas ord.....
    det som saknas är ett ord som ALLA förstår....nä, jag ids inte med en snippdiskussion nu...

Hackemamma skrev 2009-07-22 20:15:30 följande:
    Alla småpojkar säger inte snopp om sitt könsorgan. Jag är uppväxt med alla möjliga namn på båda könen, har aldrig saknat ord för mitt kön ;)
  • vimsan06

Vad har du använt för ord på könet ts? Tycker du inte om ordet snippa av nån särskild anledning? Själv fick jag lära mig att det hette kiss-springa när jag var liten av mamma..nästan alla mina dagis fröknar sa framsjärten..

Svar på tråden Snippa..