• Mamma 2b

Snippa..

Tydligen måste man vänja sig vid ordet snippa om man tänkt skaffa barn.

Jag är inte emot att nya ord bildas och blir vedertagna men jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön när ord som snopp funkar för både smågrabbar och vuxna män.

Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk, så jag har inga planer på att vänja mig vid det.

Om det nu är nån som bryr sig {#lang_emotions_dreamer}

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 13:44
    Ja ni kan irritera er bäst ni vill över mig, jag har iallafall sagt vad jag anser om att bli påtvingad ord som snippa.

Jag anser att det finns fullt användbara ord redan och att just småtjejers kön inte är så himla märkvärdiga att vi måste hitta på särskilda ord för att försköna dem.

Språk utvecklas absolut, och inte det minsta fel med det.
    Dock ser inte jag något skäl att använda detta ord, och de supermammor på FL som sitter och säger att man MÅSTE vänja sig och använda just detta ord om nu tänkt skaffa barn har jag lust att ge en verbal smocka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 13:52
    Ja ni får alla säga vad ni vill, jag blev irriterad när jag fick veta av de självutnämnda experterna på FL att jag MÅSTE säga snippa om jag ska (få) ha barn.
    Alla säger vad de vill.
    Jag anser att snippa är ett löjligt ord, det krävs inga speciella "barn-ord" för just småtjejerna.
    Vidare tror jag verkligen inte att det är relevant någonsin att behöva specificera med en liten tjej vad som är blygdläpp, slidöppning, klitoris och hela faddrullan!
  • Svar på tråden Snippa..
  • Björnmossa

Mamma 2b skrev 2009-07-22 17:45:03 följande:

Mmm precis och därav mitt ordval töjas ut. Jag har inga problem med att det får kallas hinna iallafall.
    Ord brukar försvinna när man upptäcker att det som de betecknar inte egentligen finns. Jämför typ "etern", det används inte alls längre om man inte menar tv och det är ändå inte riktigt på samma sätt.

Men en gissning är att vårdpersonal inte har pratat om mödomshinnor på länge, åtminstone inte internt. Förr eller senare smittar experternas vokabulär av sig på vanligt folk.
  • Björnmossa
    Gräddeline skrev 2009-07-22 17:46:42 följande:
    Björnmossa skrev 2009-07-22 17:42:11 följande: ja det ar ju den aspekten med - man kan ju inte benamna harligheten alltfor beskrivande da det ju trots allt ar ett sexuellt organ... da ar ju snippa ratt oskyldigt
    Precis, ett barnord. Min snippa blev nåt annat ungefär i samband med mensen och i sexuella sammanhang finns det ännu fler ord som funkar
  • Maja Gräddnos

Jag tycker att ordet "balja" låter ganska fånigt faktiskt. "Kofta" är också ett fult ord. För att inte tala om "blötdjur". Det innebär dock inte att jag slutar använda dem då och då. Det behövs (självklart) oladdade och neutrala ord på könet så att barnen kan beskriva för förskolepersonal och vårdpersonal utan genans det som rör deras kropp. Ex: Jag ramlade och slog snoppen i cykelramen eller: Jag ramlade och slog snippan i cykelramen. Flickorna ska inte behöva fundera en sekund på om personalen kommer att begripa eller ej. Inte heller ska de behöva känna att kompisar skrattar för att de använder ett konstigt ord. Det ska vara lika lätt att säga snippa som att säga arm eller ben. Syftet är liksom inte att ordet ska låta vackert eller estetiskt, utan att det ska vara en neutral benämning på, ja håll i er nu, en neutral kroppsdel. Lustig diskussion överhuvudtaget förresten. Jag väntar med spänning på när någon trådstartare inte längre vill säga "huvudet" eller "armen" eller "munnen" för att det låter löjligt och fult. Men det skulle ju aldrig ske, för huvudet är bara en kroppsdel. Precis som snoppen, självklar och odiskutabel. Snippan däremot, låt oss göra en grej av den. För inte kan väl en liten tösabits kön vara bara en kroppsdel bland andra?

• regnbågspappan

Ellinor Doolittle skrev 2009-07-21 22:49:09 följande:

vuxna - slida och penisbarn - snippa och snopp
    det heter fan inte slida och penisför män fitta och kuk heter det.... de andra orden är medicinska termer
  • Klåfingerapa
    bara lilla jag skrev 2009-07-22 14:04:05 följande:
    håller med ts!! Så larvigt att man måste skapa ett nytt ord för könet och bestämma att såhär ska kvinnans kön kallas punkt slut! Jag har aldrig varit med om att man tagit ett sånt beslut om mannens kön.. Det ordet har växt fram och blivit accepterat.. Men jag antar att de namn som redan finns för kvinnans kön inte duger iom att kvinnans hela sexualitet är tabu och då måste vi ju komma på ett gulligull namn för könet också...
    så tror jaq verkligen inte var tanken. Snippa är väl inte mer gulligull än snopp?
    Och just för att kvinnans sexualitet inte ska vara tabu så bör det finnas ett ord för könet som är allmänt känt. Det ska inte behöva hittas på massa olika egna varianter.
    Och det bra med ordet snippa är ju just att det inte har en annan betydelse också, vilket de flesta andra alternativ av det kvinnliga könet har.
  • NettanFjärtan

Jag har bara läst TS. Jag har en fråga, orkar inte leta igenom hela tråden för svar...
    TS, vad använder du för ord?
    Kan tillägga att jag kommer inte heller att använda "snippa" när mitt barn kommer.

• NettanFjärtan

Förresten! :-O
    Är det bara jag som tänker "Snipp snapp snut" eller "snippetti snapp" när jag hör ordet snippa. haha (Men jag är kanske lite konstig?)

• LadyWillow

Men så tröttsamt med ännu en sån här gnälltråd.

TS, struntar du i att använda andra ord som "krämas in" i svenskan också?

• kramgo80
    Thaleya skrev 2009-07-22 16:30:14 följande:
    Jag förstår inte vad för annat ord man ska använda för underlivet överhuvudtaget.Slidan=kliniskt och vidrigtUnderliv = KlinisktVagina = ännu mer klinisktFitta = skällsordMus = djurKissimurra/Kissen = DjurMutta = mest okej hitillsSnippa/snuppa.. = Barn ordMuff = Rattfuff, låter hårigtDär nere, Söderut = Beskrivande fjantiga ordSkäggbiff = Låter fräschtHålet, strecket = än en gång beskrivande fjantiga ordFramstjärt = urlöjligt och missvisandeDet finns inget perfekt ord, man använder de ord man har i olika situationer. Man tvättar ju inte dotterns fitta, låter killen slicka skäggbiffen eller kallar någon din jävla framstjärt. Olika ord i olika situationer, men ändå samma gamla härliga underliv.
    Det är klart att det funkar att säga underliv i de flesta situationer, men när du ska förklara för ditt barn vad som skiljer en flickas underliv från en pojkes så behövs ett annat ord.

Jag kan hålla med att snippa låter lite löjligt. Men vad ska man då kalla en liten flickas underliv? Det bör ju vara ett ord som inte redan är sexuellt laddat eller används som svordom, tycker jag.
    Just för den anledningen tycker jag att det var ett bra intiativ att försöka lyfta fram ett sådant ord. Som sagt, inget hittills har ju funkat för den stora massan.

Och det är inte ett nytt ord. Varför envisas folk med att tro detta?
    Det har använts länge i vissa dialekter. 1930-talet tror jag det tidigast dokumenterade exemplet kommer från.
Svar på tråden Snippa..