• Mamma 2b

Snippa..

Tydligen måste man vänja sig vid ordet snippa om man tänkt skaffa barn.

Jag är inte emot att nya ord bildas och blir vedertagna men jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön när ord som snopp funkar för både smågrabbar och vuxna män.

Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk, så jag har inga planer på att vänja mig vid det.

Om det nu är nån som bryr sig {#lang_emotions_dreamer}

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 13:44
    Ja ni kan irritera er bäst ni vill över mig, jag har iallafall sagt vad jag anser om att bli påtvingad ord som snippa.

Jag anser att det finns fullt användbara ord redan och att just småtjejers kön inte är så himla märkvärdiga att vi måste hitta på särskilda ord för att försköna dem.

Språk utvecklas absolut, och inte det minsta fel med det.
    Dock ser inte jag något skäl att använda detta ord, och de supermammor på FL som sitter och säger att man MÅSTE vänja sig och använda just detta ord om nu tänkt skaffa barn har jag lust att ge en verbal smocka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 13:52
    Ja ni får alla säga vad ni vill, jag blev irriterad när jag fick veta av de självutnämnda experterna på FL att jag MÅSTE säga snippa om jag ska (få) ha barn.
    Alla säger vad de vill.
    Jag anser att snippa är ett löjligt ord, det krävs inga speciella "barn-ord" för just småtjejerna.
    Vidare tror jag verkligen inte att det är relevant någonsin att behöva specificera med en liten tjej vad som är blygdläpp, slidöppning, klitoris och hela faddrullan!
  • Svar på tråden Snippa..
  • LSalander

Fler har säkert redan skrivit detta, men jag måste bara skriva.

Jag tycker att det är OERHÖRT viktigt att flickors kön har ett namn.
    Blir lite ledsen när du ts skriver att flickors kön inte är så märkvärdiga!

Flickors kön har ofta ord som betyder annat än bara just kön, tex pulla, musen, kissen, smulan eller vad det nu kan vara.
    Eller också fitta, som jag anser vulgärt. (Men det kanske man kan ändra på?)
    Vagina eller slida är bra ord, men kan kanske te sig lite kliniska.

Jag tycker att det är jättebra att det har kommit ett namn som är mer neutralt, som snippa. Det används ofta på dagis och det behöver inte bli någon förvirring över vad man menar.

Sedan får man tycka vad man vill om namnet snippa, men jag tycker att det är bra att tjejers namn har fått ett kön och att de ska få använda det, inte säga
    - Jag har ingen snopp, tex.

Jag tycker tjejers kön ÅR märkvärdiga, något att vara stolt över, inte gömma eller försöka förringa!

• adrenalin
    SnuffTM skrev 2009-07-24 00:49:43 följande:
    Muppa/Mutta/Muff eller Fjasen Eller som jag säger: Fittan! Snippa och framskärt är otroligt fult och varför förfula våran underbara muff med ett sådant ord *bläh* Varför inte baconrosen eller såret? *Asg*
    hehe ja det var allt bra "snygga" ord du hade på lager
    fattar ni inte att det kanske är svårt för flickor att veta vad dom ska kalla sitt kön när alla använder sina egna 10000 hittepå-uttryck?
    burriburr.se - viktigpetter som snart är hemlös
  • Mamma 2b

Vad synd att så få förstod att detta inte är en bojkotta- snippa tråd. Jag har inget emot att det finns folk som gillar ordet snippa och använder det. Det är helt ok för mig.
    Jag är inte intresserad av att delta i ännu en tråd om snippans vara eller icke vara.
    Som sagt, jag är starkt för att nya och mindre nya ord blir vedertagna.

Själv blir jag rätt ledsen när jag får sitta på FL och höra att jag inte borde skaffa barn om jag inte är redo att använda ordet snippa. Det är det jag störde mig på!
    Klart att det är skitlöjligt men det störde mig iallafall.

Jag säger att jag tycker inte att just småflickors kön är märkvärdigare än smågrabbars så till den milda grad att man måste nylansera ett specialdesignat ord för att beskriva det.
    Det betyder alltså att pojkar och flickor är lika mycket värda för mig.

Hela diskussionen är löjlig för alla säger vad de vill, jag tror själv att min dotter kommer välja ord själv om hon kommer se nån nödvändighet i att diskutera könsorgan nån gång.
    Jag behöver inte att rfsu och ett gäng moralkärringar bestämmer åt mig vilket ord jag ska använda.
    That´s it.
    Nu lämnar jag tråden för jag har gjort mitt här.

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • adrenalin
    Mamma 2b skrev 2009-07-24 15:27:32 följande:
    Vad synd att så få förstod att detta inte är en bojkotta- snippa tråd. Jag har inget emot att det finns folk som gillar ordet snippa och använder det. Det är helt ok för mig. Jag är inte intresserad av att delta i ännu en tråd om snippans vara eller icke vara. Som sagt, jag är starkt för att nya och mindre nya ord blir vedertagna. Själv blir jag rätt ledsen när jag får sitta på FL och höra att jag inte borde skaffa barn om jag inte är redo att använda ordet snippa. Det är det jag störde mig på! Klart att det är skitlöjligt men det störde mig iallafall. Jag säger att jag tycker inte att just småflickors kön är märkvärdigare än smågrabbars så till den milda grad att man måste nylansera ett specialdesignat ord för att beskriva det. Det betyder alltså att pojkar och flickor är lika mycket värda för mig. Hela diskussionen är löjlig för alla säger vad de vill, jag tror själv att min dotter kommer välja ord själv om hon kommer se nån nödvändighet i att diskutera könsorgan nån gång. Jag behöver inte att rfsu och ett gäng moralkärringar bestämmer åt mig vilket ord jag ska använda. That´s it. Nu lämnar jag tråden för jag har gjort mitt här.
    men har du missat att tjejer behövde en lansering av ett ord eftersom det inte fanns nåt?
    finns ju ingen anledning att lansera ett ord för snopp. 
  • FannyGioia

Jag ser inget fel i att säga fitta, men snippa är väl okej. Bra att de kom på ett ord som inte får en att automatiskt tänka på ett sagodjur.

• Mallan76

Gillar varken orden snippa eller fitta...usch!
    Försöker verkligen lära mig säga snippa, men tycker det låter som en blomma. "Blåsippa" ungefär.

När jag pratar med min dotter som är 3 år, säger jag:
    "Har du torkat dej i stjärten?" (efter ett toabesök)
    Då menar jag både fram och bak. Varför måste man precisera!?

• Hackemamma
    adrenalin skrev 2009-07-24 15:36:35 följande:
    Det "heter" inte bara snopp heller, finns en massa synonymer också till pojkars kön :)
    Skall man gå efter ved det "heter" så är det väl isf penis...
  • adrenalin
    Hackemamma skrev 2009-07-24 17:38:20 följande:
    Det "heter" inte bara snopp heller, finns en massa synonymer också till pojkars kön :) Skall man gå efter ved det "heter" så är det väl isf penis...
    Hackemamma skrev 2009-07-24 17:38:20 följande:
    Det "heter" inte bara snopp heller, finns en massa synonymer också till pojkars kön :) Skall man gå efter ved det "heter" så är det väl isf penis...
    men du måste hålla med om att snopp är väldigt allmänt vedertaget. Varenda sate vet ju vad en snopp är. 
    men när det gäller tjejer och man börjar vrida på sig och prova fram olika ord... "slog du dig på.... ööh... muppsan?? flirpan? ööh... baljan?"
    det har inte funnits nåt ord som varit "hugget i sten" utan alla har haft sina egna familjeuttryck.
  • Sennaboo
    adrenalin skrev 2009-07-24 00:33:48 följande:
    det har kommit allt eftersom. hon hade en period när hon var och petade ganska mycket. 
    och jag vet inte lika mycket om delar i öron och ögon plus att hon aldrig pillat särskilt mycket där.

och om du tänker efter är blygdläppar, klitta och slida inte direkt många delar. Det är tre delar.

har inte heller behov av att hon vet var en fitta sitter men varför inte. det skadar henne inte. 
    Nä, jag antar att där ska vara någon unge som lär alla de andra barnen de fula orden
  • adrenalin
    Sennaboo skrev 2009-07-24 20:32:03 följande:
    Nä, jag antar att där ska vara någon unge som lär alla de andra barnen de fula orden
    ja kanske nån unge som har koll på sina grejer :)
Svar på tråden Snippa..