• Mamma 2b

Snippa..

Tydligen måste man vänja sig vid ordet snippa om man tänkt skaffa barn.

Jag är inte emot att nya ord bildas och blir vedertagna men jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön när ord som snopp funkar för både smågrabbar och vuxna män.

Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk, så jag har inga planer på att vänja mig vid det.

Om det nu är nån som bryr sig {#lang_emotions_dreamer}

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 13:44
    Ja ni kan irritera er bäst ni vill över mig, jag har iallafall sagt vad jag anser om att bli påtvingad ord som snippa.

Jag anser att det finns fullt användbara ord redan och att just småtjejers kön inte är så himla märkvärdiga att vi måste hitta på särskilda ord för att försköna dem.

Språk utvecklas absolut, och inte det minsta fel med det.
    Dock ser inte jag något skäl att använda detta ord, och de supermammor på FL som sitter och säger att man MÅSTE vänja sig och använda just detta ord om nu tänkt skaffa barn har jag lust att ge en verbal smocka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 13:52
    Ja ni får alla säga vad ni vill, jag blev irriterad när jag fick veta av de självutnämnda experterna på FL att jag MÅSTE säga snippa om jag ska (få) ha barn.
    Alla säger vad de vill.
    Jag anser att snippa är ett löjligt ord, det krävs inga speciella "barn-ord" för just småtjejerna.
    Vidare tror jag verkligen inte att det är relevant någonsin att behöva specificera med en liten tjej vad som är blygdläpp, slidöppning, klitoris och hela faddrullan!
  • Svar på tråden Snippa..
  • AnnikaI

Jag tyckte det var aslöjligt när RFSU lanserade ordet snippa, men nu när jag fått en liten tjej så tycker jag det är jättebra. Och det är ju inte ett ord som är bara för småtjejer, det kommer ju dessa småtjejer att ta med sig upp i vuxen ålder precis som småpojkarna tar med sig ordet snopp.

Förövrigt så är det min 3,5-årige systerson som lärt mig tt pojkar har snopp och flickor har snippa. När jag var liten hade pojkar snopp och jag ingenting, framstjärt eller olika saker varje dag.

• Puffpinglan
    siggy skrev 2009-07-23 10:18:07 följande:
    mutta heter det juh!!
    Nej det gör det inte!!!
    Rasmus och Ebba är det bästa jag gjort!
  • FruPriftis
    Puffpinglan skrev 2009-07-23 12:32:46 följande:
    Nej det gör det inte!!!
    Jag säger med mutta. Men vet inte om jag skulle säga så till mina barn. Men nu säger jag så. Om man snackar med tjejkompisar typ "jag har ont i muttan/muppen"
  • cookie dough

Snippa är ett jättebra ord!

TS, förstår du verkligen inte behovet av ett bra, icke-laddat ord för tjejers kön - helt ärligt? Det finner jag smått otroligt.

• Em00

High Heel Bitch skrev 2009-07-23 10:29:23 följande:

Vilket fruktansvärt fult ord..
    för att inte tala om vad snippa är!
  • Gräddis

Fast vad ar det egentligen for fel pa 'underliv'? Det skulle jag kunna saga till ett barn - "tvatta underlivet". Pojkar har snopp och flickor har underliv. Finare an snippa faktiskt Dock ar samhallet nog pavag att anvanda snippa - sa lange inte en stor del av befolkningen borjar anvanda ett (las ETT) annat ord.

Kanske vi kan gora 'underlivs'-revolution!?

• cloudberry79

Fast, både män och kvinnor har ju underliv och det omfattar (enligt mig) både fram och bak.

- Vidar 071018 -
  • Gräddis
    cloudberry79 skrev 2009-07-23 15:32:52 följande:
    Fast, både män och kvinnor har ju underliv och det omfattar (enligt mig) både fram och bak.
    Sager man verkligen 'tvätta underlivet' till män/pojkar?
  • ZeeDeveel

Ja jag säger då inte "tvätta snoppen" till en 85-årig skogshuggare med fru och fyra barn när jag hjälper honom att tvätta sig (jobbar inom vården). Haha. Det kanske andra gör iofs, men för mig skulle det kännas konstigt.. Skulle jag då behöva uttala mig direkt om just snoppen (typ, "du har utslag" eller liknande) så säger jag nog penis. Tror jag. Haha, det är inte lätt alla gånger!

• Gräddis
    ZeeDeveel skrev 2009-07-23 16:09:04 följande:
    Ja jag säger då inte "tvätta snoppen" till en 85-årig skogshuggare med fru och fyra barn när jag hjälper honom att tvätta sig (jobbar inom vården). Haha. Det kanske andra gör iofs, men för mig skulle det kännas konstigt.. Skulle jag då behöva uttala mig direkt om just snoppen (typ, "du har utslag" eller liknande) så säger jag nog penis. Tror jag. Haha, det är inte lätt alla gånger!
    hahahaha, varfor skulle du namna snoppen ens? Kan du inte saga tvatta "dar nere" eller "mellan benen"? Tvatta penis later ju lite markligt ocksa i det sammanhanget
Svar på tråden Snippa..