• Mamma 2b

Snippa..

Tydligen måste man vänja sig vid ordet snippa om man tänkt skaffa barn.

Jag är inte emot att nya ord bildas och blir vedertagna men jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön när ord som snopp funkar för både smågrabbar och vuxna män.

Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk, så jag har inga planer på att vänja mig vid det.

Om det nu är nån som bryr sig {#lang_emotions_dreamer}

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 13:44
    Ja ni kan irritera er bäst ni vill över mig, jag har iallafall sagt vad jag anser om att bli påtvingad ord som snippa.

Jag anser att det finns fullt användbara ord redan och att just småtjejers kön inte är så himla märkvärdiga att vi måste hitta på särskilda ord för att försköna dem.

Språk utvecklas absolut, och inte det minsta fel med det.
    Dock ser inte jag något skäl att använda detta ord, och de supermammor på FL som sitter och säger att man MÅSTE vänja sig och använda just detta ord om nu tänkt skaffa barn har jag lust att ge en verbal smocka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 13:52
    Ja ni får alla säga vad ni vill, jag blev irriterad när jag fick veta av de självutnämnda experterna på FL att jag MÅSTE säga snippa om jag ska (få) ha barn.
    Alla säger vad de vill.
    Jag anser att snippa är ett löjligt ord, det krävs inga speciella "barn-ord" för just småtjejerna.
    Vidare tror jag verkligen inte att det är relevant någonsin att behöva specificera med en liten tjej vad som är blygdläpp, slidöppning, klitoris och hela faddrullan!
  • Svar på tråden Snippa..
  • siggy

High Heel Bitch skrev 2009-07-23 10:29:23 följande:

Vilket fruktansvärt fult ord..
    tycker du näe jag tycker det är gulligt jag!!
  • Spartacus

tycker snippa låter konstigt och är ovant men försöker på alla sätt ändå träna in ordet, det är ju en vanesak med nya ord och jag tycker ändå det är för en god sak som vi låter våra flickebarn ha ett osexualiserat kön dom med! dom har faktiskt ett mycket mer utvecklat könsorgan än underliv eller "framstjärt", lika mycket kön som pojkarna och borde ha ord därefter...

sen så har dom ju ännu ingen mutta,fitta osv. och slida och penis använder man ju knappast till vardags.

därför, ja till snippa! efter mycket träning och tvekan...

den lilla tjejen har äntligen fått sig ett könsorgan,
    nu gäller det bara att hon själv ska få erkänna det också, och upptäcka det,
    men det är ju fortfarande mycket svårare för en tjej.

• adrenalin

min treåring vet vad blygdläppar, klitta och slida är. hon vet även att fitta är samma som snippa fast nåt vuxna säger mest.

varför inte liksom. dör barnen av lite bildning?
    Jag var också skitskeptisk till snippa först men vad fan ska man kalla det då? mutta, mus, nippertippa eller nåt annat fiffigt hitte-på?
    dont think so.
    burriburr.se - viktigpetter som snart är hemlös
  • Sweedie

jag var också skeptiskt inställd till ordet innan jag fick barn. nu tycker jag att det är ett alldeles utmärkt ord!vet själv att jag hade svårt att namnge mitt eget kön som liten. mamma sa "tvätta framstjärten". hur obehagligt ord som helst.  sedan blev det "där nere", som om det vore ngt diffust och onämnbart. sonen är snart 3 och har kommit hem från dagsi och deklarerat att han har snopp och flickor har snippa!känns hur naturligt som helst! skulle kännas skumt om han sa "mus", "Mutta" eller "underliv"????

• Sennaboo
    adrenalin skrev 2009-07-23 18:31:10 följande:
    min treåring vet vad blygdläppar, klitta och slida är. hon vet även att fitta är samma som snippa fast nåt vuxna säger mest.

varför inte liksom. dör barnen av lite bildning?

Jag var också skitskeptisk till snippa först men vad fan ska man kalla det då? mutta, mus, nippertippa eller nåt annat fiffigt hitte-på?

dont think so.
    Har hon själv frågat om alla dessa delar eller är det något du valt att utbilda henne i? Är du lika noga vad gäller utbildning inom andra områden? Dvs alla delarna i öronen, ögonen...

Känner inget behov av att lära min 3-åring f-ordet. Är det för att ni använder detta ordet hemma och hon hör det eller vad har hon för användning av det?
  • Alisa

Jag tycker snippa är ett bra ord.
    Och inte som allenarådande benämning för flickors/kvinnors kön men ett superbra alternativ i kommunikationen med barn. Tids nog kommer de andra alternativen, fitta osv om inte innan så i tonåren 

• MammaTillNeoh

Jag håller med,, jag säger underlivet,, kommer säkerligen göra det om jag skulle gå en dotter i framtiden också.

• adrenalin
    Sennaboo skrev 2009-07-23 20:35:46 följande:
    Har hon själv frågat om alla dessa delar eller är det något du valt att utbilda henne i? Är du lika noga vad gäller utbildning inom andra områden? Dvs alla delarna i öronen, ögonen... Känner inget behov av att lära min 3-åring f-ordet. Är det för att ni använder detta ordet hemma och hon hör det eller vad har hon för användning av det?
    det har kommit allt eftersom. hon hade en period när hon var och petade ganska mycket. 
    och jag vet inte lika mycket om delar i öron och ögon plus att hon aldrig pillat särskilt mycket där.
    och om du tänker efter är blygdläppar, klitta och slida inte direkt många delar. Det är tre delar.
    har inte heller behov av att hon vet var en fitta sitter men varför inte. det skadar henne inte. 
    burriburr.se - viktigpetter som snart är hemlös
  • Themis

Framstjärt låter helt sinnessjukt fult och logiskt felaktigt tycker jag. Ska våra flickor tro att det kan komma bajs ur deras finaste och skönaste organ eller?

Nej, upprörande är vad det är, totalt mjölkchoklad.*

(med tanke på hur traumaskapande det här med bajsande tydligen är redan idag för många lättpåverkade kvinnor så verkar det inte som någon bra idé heller...)

*Pucko.

• SnuffTM

Muppa/Mutta/Muff eller Fjasen

Eller som jag säger:

Fittan!

Snippa och framskärt är otroligt fult och varför förfula våran underbara muff med ett sådant ord

*bläh*

Varför inte baconrosen eller såret?

*Asg*

Svar på tråden Snippa..