Mamsis skrev 2009-07-27 11:43:09 följande:
Jag tycker surrogatmödrar bör tillåtas men att det då måste upprättas rigorösa handlingar kring detta för att det aldrig ska uppstå någon tvist om vilka som är barnets rätta föräldrar. Dvs de som "beställt" barnet. Usch, det låter illa, men jag vet inte annars vilket ord jag ska använda.Jag tycker nog inte heller att surrogatmodern ska få se eller hålla barnet utan barnet ska direkt ges till sin rätta mamma och pappa. Kanske gå tom så långt att surrogatmamman ges kejsarsnitt och sövs under ingreppet.Dessutom tycker jag det ska göras med statligt stöd så att säga, att man inte ska kunna "sälja sin kropp för barnafödande till högstbjudande" utan att det helt enkelt finns regleringar, ett register dit blivande surrogatmammor och de som vill bli föräldrar till ett surrogatbarn kan vända sig.Det bör också vara såa tt surrogatmammorna genomgår en psykundersökning innan och att de fåt tillgång till psykolog under graviditeten. Men att jag tycker allt detta kan ju bero på att jag själv aldrig skulle kunna bära ett barn i min mage, föda det, hålla det och sen ge bort det.Innan det tillåts i Sverige bör åtminstone de som väljer att göra detta på egen hand få kallas barnets rätta föräldrar så länge de kan visa papper på att allt gått rätt till.
Hej Mamsis. Det är precis så här det går till i Ryssland och den förmedling/advokatbyrå vi använde oss av. En stor sreiös advokatbyrå med en chef som sitter i DUMAN Rysslands svar på Riksdagen. Vid runda bordet. I en avd för mänskliga rättigheter och rätt att bilda familj. Kvinnorna tar själva kontakt med förmedlingen. De genomgår rigorösa utredningar gällande psykiskt/fyskiskt tillstånd.Det görs brottsregister. Genetiska kontroller två generationen bakåt. De måste vara gifta, ha barn sedan förut. Stabilt familjeliv. Båda surrogatföräldrarna kvinnan och ev make får stöd av en Psykolog genom hela processen/graviditeten. Ha ett boende. De får stöd av förmedlingen. Kejsarsnitt om de önskar. Barnet tas direkt omhand av sjuksystrar tills vi hämtade våran son på sjukhuset. Vill man träffa Surrogatmodern så gåt detta bra. Vill man ej så är det OK också. Men jag rekomenderar att träffa hene. Våran Surrogatmoder var en underbar go tjej/kvinna. En stolt ryska. Gift. Två barn. Fast anställning. Tjänade en normal rysk inkomst. När vi träffade henne på sjukhuset efter förlossningen så frågade vi hur hon kännde sig. Att lämmna över honom. Hon log ocg sa att det är eran son. Detta har jaf varit förberedd på i 9månader. Hon kom tillochmed till Flygplatsen och vinkade av oss när vi skulle hem. Jag har hennes e-Mail, och kommer att tala om för vår son att Mammas mage var sjuk, därför fick vi låna Zvetlanas(OBS! Fignerat namn) när du skulle komma hit till jorden. Vi kommer att skicka kort till henne. Och på något sätt hålla kontakt. Hon ville det och även vi. För vi är så oerhört tacksam för denna kvinna. OCH! Det är en OERHÖRD! förolämpning om henne att kalla henne fattig, stackars kvinna vi utnyttjar. Hon är en stolt rysk kvinna som enligt henne gjorde detta under noga betänkande för att kunna unna sig och sin Familj det lilla extra. De skulle köpa en ny Lägenhet. Unna sina barn det lilla extra. Spara till deras Framtid. Såg att någon skrev om att det måste väl ändå vara upp till varoch en att få bestämma HUR! man vill bli lite rikare. Det lustiga är att alla tycks ha den fördommen att vi bara är rika västerlänningar som gör detta:) Skrattretande. Vi själva har tagit lån till detta.Fått hjälp av snälla föräldrar. Belånat huset vårat till max. Huset ja ett slitet liten koja vi håller på att renoverat i 3 år. Min man är busschafför just nu. Jag halvtidspesionär pga Fibromyalgi. Halvtid som sköterska, så några rika västerlänningar är vi ej. Kram till er alla därute som behöver en. Kom in till min sida och läs om oss så förstår ni att vi bara är vanliga medelsvenssons, och knappt det.
surrogatbarn.dinstudio.se