• surrogatbarn

Surrogatbarn=Kärleksbarn!

Hej. Ville bara starta en tråd om oss som valt den lite kontroversiella vägen att få barn. Genom att åka till ett annat land och använda oss av en Surrogatmoder. Hör av er. Skriv till mig.Hur gick det för er när ni kom hem med erat barn? Gå in på min hemsida surrogatbarn.dinstudio.se och följ min och min makes väg genom snåriga, byråkratiska, hycklade, fördomsfulla Sverige efter att ha varit fast i Ryssland i 1 månad, och ej fått komma hem med vår son. för Svenska Ambassaden i Moskva. Vi kom hen 22 maj-09. Vi måste skapa debatt om detta då Sverige ej för närvarande inte har några regler eller Lagar gällande surrogat. Bryter mot alla konventioner som finns. Detta är INTE olagligt att göra. Ändå väljer Sverige att göra så att vår son just nu står utan Lagliga föräldrar. Det kränker oss som förälder och vårat barn har inga rättigheter just nu. De bryter mot Barnens rättigheter. Mänskliga rättigheter. Tidningen där vi bor var idag och intervjuade oss. Nu måste det skapas debatt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 16:32
    Vill ni nå mig anonymt om ni har funderingar kring vårat program eller något annat, så skriv till min e-mail. nurseewaleena@hotmail.com Kommentarerna angående surrogat lämmnas till min tråd. MVH Ewa-Leena

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-01 21:44
    Nu börjar det att röra på sig hos myndigheterna efter liiite press från Tidningen "Arbetarbladet" vi varit med i 3 ggr nu på kort tid. Har via journalisten och en kille från stockholm hittat lösningen, som jag kommer att skriva om på min hemsida under KRYPHÅL att använda om myndigheterna bråkar. Du som pappa har rätt till din son. Du som mamma också!

• Svar på tråden Surrogatbarn=Kärleksbarn!
  • evaoregon

Noas mamma skrev 2009-07-27 22:38:51 följande:

alltså de här med ålder och att inte få/kunna skaffa barn efter en viss ålder känns ganska absurd. hör ofta unga mammor som säger att åldern inte avgör om man är en bra mamma eller ej, borde inte de gälla åt båda hållen? en gammal klasskompis till mig, hennes mamma var 50 när hon fick henne. det enda som kompisen gnällde på var att många av hennes vänner speciellt vännernas föräldrar ofta ifrågasatte om hennes mamma verkligen orkade med allt speciellt med ett tonårs barn. hennes svar: "min mamma är som vilken annan mamma som helst, skillnaden är dock att min mamma ägnade sin första tid åt att först och främst försöka bli gravid, sen så jobbade hon nästan ihjälsig just för att kunna ha råd att inte jobba speciellt mycket när hon väl fick mig. min mamma är bästa shopping vännen, alla dom trenderna som är tillbaka nu var även inne när hon var ung" mitt ex syster fick nydligen 2 barn, det första av dom då var hon 48 år och den andra 49. har flertalet gånger varit med henne och barnen i lekparken, skillnaden mellan henne och mig? hon har ett hus som hon knappt har lån kvar att betala på. utöver det kan jag inte se nån skillnad. och hon är knappast en dålig mamma! och för att dra en gammal klycha "ålder är bara en siffra!"
    Jag tycker att 42 är en låg gräns när det gäller adoptioner, men problemet är väl att komma överens om en gräns. Kanske låta adoptionslandet bestämma? För jag tror att de flesta är överens om att man inte bör få adoptera efter t ex 70.
  • Noiis
    evaoregon skrev 2009-07-27 22:44:33 följande:
    Jag tycker att 42 är en låg gräns när det gäller adoptioner, men problemet är väl att komma överens om en gräns. Kanske låta adoptionslandet bestämma? För jag tror att de flesta är överens om att man inte bör få adoptera efter t ex 70.
    ja de vore kanske ett bra alternativ att länderna själva får betstämma. som jag har förstått så har väl dom flesta länderna redan olika regler om andra saker?!
  • evaoregon

Noas mamma skrev 2009-07-27 22:52:32 följande:

ja de vore kanske ett bra alternativ att länderna själva får betstämma. som jag har förstått så har väl dom flesta länderna redan olika regler om andra saker?!
    Vad jag hört så har de flesta länderna regler om bl a hur gamla adoptionsföräldrarna får vara.
  • surrogatbarn
    evaoregon skrev 2009-07-27 22:20:02 följande:
    Ok. Men var kom äggen ifrån? Dina eller donerade?
    Det står ju i mitt svar? Biologiskt betyder dina/ditt:)
  • Radha

Man bör väl sätta barnets intressen i första rummet. Att tidigt skiljas från sin mamma innebär ett trauma för det nyfödda barnet. När det gäller adoptioner har detta trauma redan inträffat; mamman och pappan kan/vill ej ta hand om sitt barn och adoption är att försöka ge barnet ett bättre liv än vad det kan få på barnhem eller som gatubarn. När det gäller surrogatmammor så skapar vuxna medvetet detta separationstrauma för ett litet barn för att de själva till varje pris vill bli föräldrar. Speciellt illa är det att utnyttja fattiga kvinnor som behöver inkomsterna. Det är faktiskt värre än prostitution eftersom det involverar den hälsorisk som en graviditet innebär för modern. Sen är det väl ingen lysande situation för barnet att veta att dess mamma inte ville ha det, bara gjorde det för pengar eller för att vara snäll mot någon annan.
    Adoption är väl ett bättre alternativ för de par som ej kan få barn. Bögpar kan väl slå sig samman med ett lesbiskt par och skaffa barn på det sättet.

Det är ingen rättighet att få barn, det är en ynnest!

• Hygea

Vill bara säga att det borde verkligen finnas i sverige, det är ju ett jätte bra sätt om det finns kvinnor som vill ställa upp på att vara surrogatmammor. Ser inget i fel i det.

Vill också säga grattis till alla som lyckats få barn denna väg.

ღ Linnéa -041010 ღ Isaac -070812 ღ
  • Martina1
    evaoregon skrev 2009-07-27 22:44:33 följande:
    42 år är bara en rekommendation. Kommunerna sätter själva sina åldersgränser för adoption.
  • evaoregon
    surrogatbarn skrev 2009-07-27 22:54:51 följande:
    Det står ju i mitt svar? Biologiskt betyder dina/ditt:)
    Anledningen till att jag undrar är att det i artikeln står "Inte ens faderskapstestet som bevisar att Anders är biologisk pappa till sin son räcker för att han ska få bli förälder." och då verkar det onekligen som om äggen är donerade.
Svar på tråden Surrogatbarn=Kärleksbarn!