• surrogatbarn

Surrogatbarn=Kärleksbarn!

Hej. Ville bara starta en tråd om oss som valt den lite kontroversiella vägen att få barn. Genom att åka till ett annat land och använda oss av en Surrogatmoder. Hör av er. Skriv till mig.Hur gick det för er när ni kom hem med erat barn? Gå in på min hemsida surrogatbarn.dinstudio.se och följ min och min makes väg genom snåriga, byråkratiska, hycklade, fördomsfulla Sverige efter att ha varit fast i Ryssland i 1 månad, och ej fått komma hem med vår son. för Svenska Ambassaden i Moskva. Vi kom hen 22 maj-09. Vi måste skapa debatt om detta då Sverige ej för närvarande inte har några regler eller Lagar gällande surrogat. Bryter mot alla konventioner som finns. Detta är INTE olagligt att göra. Ändå väljer Sverige att göra så att vår son just nu står utan Lagliga föräldrar. Det kränker oss som förälder och vårat barn har inga rättigheter just nu. De bryter mot Barnens rättigheter. Mänskliga rättigheter. Tidningen där vi bor var idag och intervjuade oss. Nu måste det skapas debatt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 16:32
    Vill ni nå mig anonymt om ni har funderingar kring vårat program eller något annat, så skriv till min e-mail. nurseewaleena@hotmail.com Kommentarerna angående surrogat lämmnas till min tråd. MVH Ewa-Leena

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-01 21:44
    Nu börjar det att röra på sig hos myndigheterna efter liiite press från Tidningen "Arbetarbladet" vi varit med i 3 ggr nu på kort tid. Har via journalisten och en kille från stockholm hittat lösningen, som jag kommer att skriva om på min hemsida under KRYPHÅL att använda om myndigheterna bråkar. Du som pappa har rätt till din son. Du som mamma också!

• Svar på tråden Surrogatbarn=Kärleksbarn!
  • surrogatbarn

Noas mamma skrev 2009-07-27 22:38:51 följande:

alltså de här med ålder och att inte få/kunna skaffa barn efter en viss ålder känns ganska absurd. hör ofta unga mammor som säger att åldern inte avgör om man är en bra mamma eller ej, borde inte de gälla åt båda hållen?en gammal klasskompis till mig, hennes mamma var 50 när hon fick henne. det enda som kompisen gnällde på var att många av hennes vänner speciellt vännernas föräldrar ofta ifrågasatte om hennes mamma verkligen orkade med allt speciellt med ett tonårs barn. hennes svar: "min mamma är som vilken annan mamma som helst, skillnaden är dock att min mamma ägnade sin första tid åt att först och främst försöka bli gravid, sen så jobbade hon nästan ihjälsig just för att kunna ha råd att inte jobba speciellt mycket när hon väl fick mig. min mamma är bästa shopping vännen, alla dom trenderna som är tillbaka nu var även inne när hon var ung"mitt ex syster fick nydligen 2 barn, det första av dom då var hon 48 år och den andra 49.har flertalet gånger varit med henne och barnen i lekparken, skillnaden mellan henne och mig? hon har ett hus som hon knappt har lån kvar att betala på. utöver det kan jag inte se nån skillnad. och hon är knappast en dålig mamma!och för att dra en gammal klycha "ålder är bara en siffra!"
    Vad härligt med fördomsfria människor:) Åldern är bara en siffra. Skillnaden nu och mot för när jag fick min första son vid 26, är att jag nu kan unna mig att vara hemma med honom i 3 år. Son nr 1 var jag tvungen att lämmna på dagis vid 6 månaders ålder? Jo det är sant. Jag fick ett dagis nära sjukhuset jag jobbade på. Sprang ned och ammade när de ringde därifrån. Var konstant stressad, orolig pga av detta. Blev också utbränd. Var ensamstående mor då. Bodde i en liten etta. Jobbade som vårdbiträde då. Pluggade till Sjuksköterska under tiden han växte upp. Nu har jag hus, bil, bakom huset en stor sjö. Är på gång att bygga ett BED and BREAKFAST för tomten är så stor och läget ypperligt. Vill bli livegen. Är mogen, stabil, lugn, trygg i mig själv. Tar inte livet på för stort allvar. Skrattar mer. Har mer humor. Distans osv osv. Listan kan göras lång jämfört mot en väldigt ung mamma! Ewa-Leena
  • evaoregon
    Martina1 skrev 2009-07-27 23:01:00 följande:
    42 år är bara en rekommendation. Kommunerna sätter själva sina åldersgränser för adoption.
    Men eftersom de flesta kommuner följer den rekommendationen så är det ju ett problem för de som fyllt 42.
  • surrogatbarn
    Radha skrev 2009-07-27 22:55:13 följande:
    Man bör väl sätta barnets intressen i första rummet. Att tidigt skiljas från sin mamma innebär ett trauma för det nyfödda barnet. När det gäller adoptioner har detta trauma redan inträffat; mamman och pappan kan/vill ej ta hand om sitt barn och adoption är att försöka ge barnet ett bättre liv än vad det kan få på barnhem eller som gatubarn. När det gäller surrogatmammor så skapar vuxna medvetet detta separationstrauma för ett litet barn för att de själva till varje pris vill bli föräldrar. Speciellt illa är det att utnyttja fattiga kvinnor som behöver inkomsterna. Det är faktiskt värre än prostitution eftersom det involverar den hälsorisk som en graviditet innebär för modern. Sen är det väl ingen lysande situation för barnet att veta att dess mamma inte ville ha det, bara gjorde det för pengar eller för att vara snäll mot någon annan. Adoption är väl ett bättre alternativ för de par som ej kan få barn. Bögpar kan väl slå sig samman med ett lesbiskt par och skaffa barn på det sättet. Det är ingen rättighet att få barn, det är en ynnest!
    Mamma och Pappa dvs förälder blir man bara inte! Denna TITEL skall förtjänas. Och de enda som kan bestämma det är barnen själva. Ett nyfött barn som kommee direkt till föräldrarna efter surrogatmamman förlösts, och i famnen på sin mamma och pappa. Den doft de känner då är föräldrarnas. Inte surrogatmammans.
  • Matteus
    SaramedM skrev 2009-07-27 20:41:59 följande:
    Nej du tror bara att de är sämre föräldrar vilket är ungefär samma sak
    Jag tror verkligen inte att homosexuella är sämre föräldrar ! Varför skulle dom vara det. Det ända jag tänker är att jag tror att barn behöver en mamma/ = kvinnlig förebild och en pappa / Manlig förebild . det har inget med hur dom uppfostrar sina barn att göra Men det förstod inte du.
  • surrogatbarn
    evaoregon skrev 2009-07-27 23:05:13 följande:
    Anledningen till att jag undrar är att det i artikeln står "Inte ens faderskapstestet som bevisar att Anders är biologisk pappa till sin son räcker för att han ska få bli förälder." och då verkar det onekligen som om äggen är donerade.
    Jag förstår din undran. Du förstår att oavsett om det är ens egna ägg eller donerade så är det ju enligt svensk Lag den som föder barnet den som är laglige vårdnadshavare, så journalisten och vi tyckte det inte var relevant i denna artikel. Jag blir inte laglig vårdnadshavare även om äggen är mina och DNA bevisar detta. Jag måste i vilket fallsomhelst adpotera min son, men för min mans del så ställder en Lag som Ryssland ej ha skrivit under till det för honom ang hans laglige rätt till sin son. E-L-H
  • evaoregon
    surrogatbarn skrev 2009-07-27 23:16:38 följande:
    Jag förstår din undran. Du förstår att oavsett om det är ens egna ägg eller donerade så är det ju enligt svensk Lag den som föder barnet den som är laglige vårdnadshavare, så journalisten och vi tyckte det inte var relevant i denna artikel. Jag blir inte laglig vårdnadshavare även om äggen är mina och DNA bevisar detta. Jag måste i vilket fallsomhelst adpotera min son, men för min mans del så ställder en Lag som Ryssland ej ha skrivit under till det för honom ang hans laglige rätt till sin son. E-L-H
    Ok.
  • Matteus
    UllaBella skrev 2009-07-27 20:31:55 följande:
    Så då har du adopterat ditt barn då? Eller gäller det bara oss som inte kan bli gravida på egen hand som självklart ska adoptera? Annars borde det ju inte finnas många föräldrarlösa barn om vi alla skulle adoptera dem innan någon fick skaffa barn på annat sätt.
    Jag menar homosexuella ........................ 2 kvinnor eller 2 män kan inte få barn det är inte tanken från början.
    Sen att det finns människor som inte är homosexuella som inte kan få barn det är en annan sak . Det är inte dem jag menar .
  • Martina1
    evaoregon skrev 2009-07-27 23:09:10 följande:
    Men eftersom de flesta kommuner följer den rekommendationen så är det ju ett problem för de som fyllt 42.
    Ja, det är ett problem men man ska inte ge upp adoption bara för att man är 42 år. Många tror att det är kört då, men 42 år är ingen fast åldersgräns. Jag känner äldre som har fått lov att adoptera.
  • kafferast

Inte läst tråden men...

Tycker dt skall vara lagligt. Om man är så storsint att man kan tänka sig att genomgå en hel graviditet med allt vad det innebär fysiskt och psykiskt  - för någon annans skull dessutom - så ska väl inte det vara straffbart? Skulle aldrig kunna tänka mig att bli surrogatmamma själv men tycker det är helt fantastiskt att det finns kvinnor som kan tänka sig det. Förstår att det handlar om ekonomi också, men det måste finnas något mer bakom än bara det. Det övergår all godhet och snällhet att kunna "ge bort" det barn man burit i nio månader bara för att man lovat. Varför skall det straffas?

• Manchester

CloudBerry the 1st skrev 2009-07-27 18:33:14 följande:

Vad är det för fel på barn som sitter ensamma och inte har några föräldrar som tar hand om dem? Varför väljer man bort dem framför att odla ett barn i en kvinnas kropp?
    Gissar att du menar att man väljer bort adoption. Det är förmodligen inte alls så det är för de flesta som väljer surrogatmor. Att adoptera är inte så enkelt som många tycks tro. För att alls komma ifråga ska man först gå igenom en omfattande utredning här i Sverige och sedan leva upp till en mängd krav i de länder som barnen kommer ifrån. Bland det som kollas upp finns sådant som fysisk hälsa (har en av er diabetes? sorry, det lär inte bli något barn till er), psykisk hälsa (så du var utbränd för några år sedan, hoppsan, då är du ju i det närmaste psykiskt sjuk), ålder (aha, den ena av er är 44 år gammal, då var det kört), brottsregistret (nu ångrar du allt den där fortkörningen för tre år sedan, eller hur!), ekonomi och arbete (vadå lågkonjunktur? Är du arbetslös så är du och då blir det inget), äktenskapets längd (ni borde ju ha tänkt på att gifta er direkt och inte vänta tills det var dags för adoption), religiös tro (nog är väl kristendom en förutsättning för ett bra föräldraskap? jaså, du tycker inte det? pilutta dig,då), familjeförhållanden (ensamstående? nja, eller vänta nu, du är alltså gift med någon av samma kön, stick och brinn!).

Många av dem som får ett svenskt medgivande har tyvärr ändå ingen chans att adoptera pga de regler som gäller i barnens ursprungsländer. Alla regler gäller inte i alla länder, men det är få länder idag som anses lätta att adoptera ifrån.De svenska utredarna är skyldiga att berätta vad de vet om paret/personen i utredningstexten och om där finns något som inte accepteras i utlandet så spelar det ingen roll vad vi tycker här i Sverige.

Dessutom är det inte så att det finns en uppsjö av barn som bara väntar på att bli adopterade. I allt fler av de traditionella adoptionsländerna blir barnen på barnhemmen färre. Ekonomin blir bättre i dessa länder och det leder dels till att färre barn hamnar på barnhem, dels till att fler inhemska familjer vill och kan adoptera. De går naturligtvis före utlänningar. Samtidigt är det fler och fler människor i den rika världen som vill adoptera. Vi i Sverige var tidigt ute med internationell adoption. Idag har vi "konkurrens" om barnen från länder som Spanien, Italien och, framför allt, USA. Det är alltså fler och fler som vill adoptera samtidigt som det finns allt färre adopterbara barn. Det har lett till att man numera ofta köar 4-5 år för att få adoptera.

Ett och annat nytt adoptionsland har tillkommit på sista tiden, men de flesta länder där det verkligen sitter en massa barn och väntar på nya föräldrar är tyvärr inte möjliga som adoptionsländer. Deras lagstiftning och folkbokföring har för stora brister. Risken att barn skulle adopteras bort på fel grunder är alldeles för stor. Det går helt enkelt inte att veta att adoptionen verkligen är till barnets bästa. Sedan finns förstås också en del barn med svåra sjukdomar och handikapp och barn som hunnit bli 8-10 år eller mer. Är man beredd att ta emot ett sådant barn behöver man inte köa särskilt länge i något land, men allvarligt talat så förstår jag att man väljer surrogatmor framför att adoptera en HIV-smittad sjuåring eller en tioåring som levt på gatan och försörjt sig på prostitution i flera år. De flesta familjer har nog inte den kunskap eller den psykiska styrka som krävs för att ta emot ett sådant barn.
Svar på tråden Surrogatbarn=Kärleksbarn!