• surrogatbarn

Surrogatbarn=Kärleksbarn!

Hej. Ville bara starta en tråd om oss som valt den lite kontroversiella vägen att få barn. Genom att åka till ett annat land och använda oss av en Surrogatmoder. Hör av er. Skriv till mig.Hur gick det för er när ni kom hem med erat barn? Gå in på min hemsida surrogatbarn.dinstudio.se och följ min och min makes väg genom snåriga, byråkratiska, hycklade, fördomsfulla Sverige efter att ha varit fast i Ryssland i 1 månad, och ej fått komma hem med vår son. för Svenska Ambassaden i Moskva. Vi kom hen 22 maj-09. Vi måste skapa debatt om detta då Sverige ej för närvarande inte har några regler eller Lagar gällande surrogat. Bryter mot alla konventioner som finns. Detta är INTE olagligt att göra. Ändå väljer Sverige att göra så att vår son just nu står utan Lagliga föräldrar. Det kränker oss som förälder och vårat barn har inga rättigheter just nu. De bryter mot Barnens rättigheter. Mänskliga rättigheter. Tidningen där vi bor var idag och intervjuade oss. Nu måste det skapas debatt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 16:32
    Vill ni nå mig anonymt om ni har funderingar kring vårat program eller något annat, så skriv till min e-mail. nurseewaleena@hotmail.com Kommentarerna angående surrogat lämmnas till min tråd. MVH Ewa-Leena

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-01 21:44
    Nu börjar det att röra på sig hos myndigheterna efter liiite press från Tidningen "Arbetarbladet" vi varit med i 3 ggr nu på kort tid. Har via journalisten och en kille från stockholm hittat lösningen, som jag kommer att skriva om på min hemsida under KRYPHÅL att använda om myndigheterna bråkar. Du som pappa har rätt till din son. Du som mamma också!

• Svar på tråden Surrogatbarn=Kärleksbarn!
  • näradig
    FamiljenPeura skrev 2009-07-27 11:28:30 följande:
    Max åldern i deras kommun är 42 år, Och nej jag tycker INTE att man är för gammal då.... Att sätta en åldersgräns för när man inte längre får bli förälder är absurt.
    är det kommunen som avgör det? jag trodde det var adoptionslandet som hade maxgräns. De kan ju byta kommun.

det är självklart inte absurt utan något man gör för barnens bästa.
  • FamiljenPeura

Jo det var den lättaste lösningen Byta Kommun....

Enligt min åsikt är det absurt!

• näradig
    FamiljenPeura skrev 2009-07-27 11:32:57 följande:
    Jo det var den lättaste lösningen Byta Kommun.... Enligt min åsikt är det absurt!
    varför är det absurt?

varför byter de inte kommun?

är dte inte adoptionslandet som har maxålder?
  • Plutteli

Tycker det är en svår fråga...

Jag tycker det borde vara ok med surogatmamma, MEN då måste det till en massa regler och kontroller för att förhindra att surogatmamman får minsta ekonomiska vinning av det. Ska det göras ska det göras av kärlek och vänlighet, inte av ekonomiska skäl.

Sen måste det ju till annat också, så att det inte blir så att bara de som har en jävla massa pengar har råd med allt som krävs för att genomföra det hela (hormoner, insemineringen osv.)

• Mamsis

Jag tycker surrogatmödrar bör tillåtas men att det då måste upprättas rigorösa handlingar kring detta för att det aldrig ska uppstå någon tvist om vilka som är barnets rätta föräldrar. Dvs de som "beställt" barnet. Usch, det låter illa, men jag vet inte annars vilket ord jag ska använda.

Jag tycker nog inte heller att surrogatmodern ska få se eller hålla barnet utan barnet ska direkt ges till sin rätta mamma och pappa. Kanske gå tom så långt att surrogatmamman ges kejsarsnitt och sövs under ingreppet.

Dessutom tycker jag det ska göras med statligt stöd så att säga, att man inte ska kunna "sälja sin kropp för barnafödande till högstbjudande" utan att det helt enkelt finns regleringar, ett register dit blivande surrogatmammor och de som vill bli föräldrar till ett surrogatbarn kan vända sig.
    Det bör också vara såa tt surrogatmammorna genomgår en psykundersökning innan och att de fåt tillgång till psykolog under graviditeten.

Men att jag tycker allt detta kan ju bero på att jag själv aldrig skulle kunna bära ett barn i min mage, föda det, hålla det och sen ge bort det.

Innan det tillåts i Sverige bör åtminstone de som väljer att göra detta på egen hand få kallas barnets rätta föräldrar så länge de kan visa papper på att allt gått rätt till.

• Mamsis

Ser att det tillkommit en debatt huruvida det ska finnas åldersgräns för när man inte längre får bli förälder. Självklart måste det finnas det! 42 lät dock en smula lågt...

Tänk bara på den där italienska (var hon väl?) kvinnan som nu är död. Barnen har ju rätt till att ha åtminstone en möjlighet att få ha sina föräldrar kvar så länge de är små.
    Visst kan man dö ändå, men det är större risk att dö efter 60 än efter 40.

Sen att IVF har en övre gräns är ju dels pga att möjligheterna minskar med åldern och att komplikationsrisken ökar.

• Tinzi

Jag visste inte ens att det var förbjudet. Trodde att det var självklart att man fick göra så.

Har verkligen ingen förståelse för att man inte vill möjligöra för fler barnlösa att kunna få barn. Det borde vara en rättighet för alla.

• Fröken Rosenknopp

Jag vill rösta FÖR!

Jag har själv funderat på att jag skulle vilja ställa upp som surrogatmamma om möjligheten fanns, eftersom jag fått tre egna och fullkomligen ÄLSKAR att vara gravid.

Tycker det är väldigt konstigt att Sverige har valt att ställa sig så här inför den här frågan.

• näradig
    Tinzi skrev 2009-07-27 12:02:42 följande:
    Jag visste inte ens att det var förbjudet. Trodde att det var självklart att man fick göra så. Har verkligen ingen förståelse för att man inte vill möjligöra för fler barnlösa att kunna få barn. Det borde vara en rättighet för alla.
    men om du läser lite så ser du att det är inte det någon vänder sig mot utan vi ser det lite större än så, det påverkar flera människor.
  • Topdog
    näradig skrev 2009-07-27 11:31:06 följande:
    är det kommunen som avgör det? jag trodde det var adoptionslandet som hade maxgräns. De kan ju byta kommun. det är självklart inte absurt utan något man gör för barnens bästa.
    För att åldersgränsen är 42 år gäller i HELA SVERIGE.
Svar på tråden Surrogatbarn=Kärleksbarn!