• surrogatbarn

Surrogatbarn=Kärleksbarn!

Hej. Ville bara starta en tråd om oss som valt den lite kontroversiella vägen att få barn. Genom att åka till ett annat land och använda oss av en Surrogatmoder. Hör av er. Skriv till mig.Hur gick det för er när ni kom hem med erat barn? Gå in på min hemsida surrogatbarn.dinstudio.se och följ min och min makes väg genom snåriga, byråkratiska, hycklade, fördomsfulla Sverige efter att ha varit fast i Ryssland i 1 månad, och ej fått komma hem med vår son. för Svenska Ambassaden i Moskva. Vi kom hen 22 maj-09. Vi måste skapa debatt om detta då Sverige ej för närvarande inte har några regler eller Lagar gällande surrogat. Bryter mot alla konventioner som finns. Detta är INTE olagligt att göra. Ändå väljer Sverige att göra så att vår son just nu står utan Lagliga föräldrar. Det kränker oss som förälder och vårat barn har inga rättigheter just nu. De bryter mot Barnens rättigheter. Mänskliga rättigheter. Tidningen där vi bor var idag och intervjuade oss. Nu måste det skapas debatt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 16:32
    Vill ni nå mig anonymt om ni har funderingar kring vårat program eller något annat, så skriv till min e-mail. nurseewaleena@hotmail.com Kommentarerna angående surrogat lämmnas till min tråd. MVH Ewa-Leena

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-01 21:44
    Nu börjar det att röra på sig hos myndigheterna efter liiite press från Tidningen "Arbetarbladet" vi varit med i 3 ggr nu på kort tid. Har via journalisten och en kille från stockholm hittat lösningen, som jag kommer att skriva om på min hemsida under KRYPHÅL att använda om myndigheterna bråkar. Du som pappa har rätt till din son. Du som mamma också!

• Svar på tråden Surrogatbarn=Kärleksbarn!
  • näradig
    Topdog skrev 2009-07-27 12:04:57 följande:
    För att åldersgränsen är 42 år gäller i HELA SVERIGE.
    ok. ja ska man börja utredas som 42 år så dröjer det kanske tills man är ca 45 innan man blir förälder. och det kanske inte är det bästa för barnen.
    det finns ju en orsak till åldersgränsen.

men kan man alltså inte ens adoptera ett äldre barn?
  • Topdog

Det är flera länder som tillåter adoption upp till 50 år. I Sverige får du inte medgivande om du är över 42 år, annat än vid väldigt speciella fall. Du kan alltså inte som 43 åring adoptera en 5 åring. Inte heller kan en 30 åring adoptera ifall dennes partner är 45 år. Så är regelrna i Sverige.

• SaramedM
    FamiljenPeura skrev 2009-07-27 11:32:57 följande:
    Jo det var den lättaste lösningen Byta Kommun.... Enligt min åsikt är det absurt!
    Varför? de flesta har svårare att bli gravida i den åldern också

Vi har en biologisk ålder för hur länge vi ska kunna bli föräldrar och det är ju efter den som adoptionsreglerna är satta

Gäller 42 år även äldre barn?
  • Topdog
    näradig skrev 2009-07-27 12:06:39 följande:
    ok. ja ska man börja utredas som 42 år så dröjer det kanske tills man är ca 45 innan man blir förälder. och det kanske inte är det bästa för barnen. det finns ju en orsak till åldersgränsen. men kan man alltså inte ens adoptera ett äldre barn?
    Jag är 40 och för mig är det knappast någon vits att göra en utredning. Köerna är såpass långa att jag knappast hinner adoptera innan jag är 43 och förnyat medgivande lär jag inte få (medgivande ska förnyas efter 2 år).
  • näradig
    Topdog skrev 2009-07-27 12:07:31 följande:
    Det är flera länder som tillåter adoption upp till 50 år. I Sverige får du inte medgivande om du är över 42 år, annat än vid väldigt speciella fall. Du kan alltså inte som 43 åring adoptera en 5 åring. Inte heller kan en 30 åring adoptera ifall dennes partner är 45 år. Så är regelrna i Sverige.
    jag googlade lite nu 42 är en riktlinje det finns ingen lag om ålder i sverige och självklart finns denna riktlinje för barnens bästa
  • Topdog
    SaramedM skrev 2009-07-27 12:08:34 följande:
    Gäller 42 år även äldre barn?
    Ja. Det gäller medgivande vilket är förutsättningen för att kunna adoptera; spädbarn eller en 10 åring, eller en funktionshindrad 3 åring.
  • näradig
    Topdog skrev 2009-07-27 12:09:21 följande:
    Jag är 40 och för mig är det knappast någon vits att göra en utredning. Köerna är såpass långa att jag knappast hinner adoptera innan jag är 43 och förnyat medgivande lär jag inte få (medgivande ska förnyas efter 2 år).
    fast jag hittar bara att riktlinjen om 42 år ska gälla ANSÖKAN inte medgivande.

ser du ingen vitts så är det bara att låta bli.
    om det var mest betydelsefullt för dig så skulle du ju chansa,
  • SaramedM
    Topdog skrev 2009-07-27 12:11:04 följande:
    Ja. Det gäller medgivande vilket är förutsättningen för att kunna adoptera; spädbarn eller en 10 åring, eller en funktionshindrad 3 åring.
    Ok, tack då vet jag

Jag kan se poängen med det faktiskt
  • Plutteli
    Topdog skrev 2009-07-27 12:07:31 följande:
    När kom de reglerna?
    Mina föräldrar var 41 och 42 när jag föddes, men jag blev inte adopterad förens två år senare, dvs. när de var 43 och 44, och vad jag så började deras utredning när de var 40 eftersom de inte ville ha barn tidigare och de fick medgivande året innan de fick klartecken om att jag skulle bli deras.
  • näradig
    Plutteli skrev 2009-07-27 12:18:09 följande:
    När kom de reglerna? Mina föräldrar var 41 och 42 när jag föddes, men jag blev inte adopterad förens två år senare, dvs. när de var 43 och 44, och vad jag så började deras utredning när de var 40 eftersom de inte ville ha barn tidigare och de fick medgivande året innan de fick klartecken om att jag skulle bli deras.
    2005 kom de RIKTLINJERNA inte regler eller lagar. Och det görs undantag.
Svar på tråden Surrogatbarn=Kärleksbarn!