• surrogatbarn

Surrogatbarn=Kärleksbarn!

Hej. Ville bara starta en tråd om oss som valt den lite kontroversiella vägen att få barn. Genom att åka till ett annat land och använda oss av en Surrogatmoder. Hör av er. Skriv till mig.Hur gick det för er när ni kom hem med erat barn? Gå in på min hemsida surrogatbarn.dinstudio.se och följ min och min makes väg genom snåriga, byråkratiska, hycklade, fördomsfulla Sverige efter att ha varit fast i Ryssland i 1 månad, och ej fått komma hem med vår son. för Svenska Ambassaden i Moskva. Vi kom hen 22 maj-09. Vi måste skapa debatt om detta då Sverige ej för närvarande inte har några regler eller Lagar gällande surrogat. Bryter mot alla konventioner som finns. Detta är INTE olagligt att göra. Ändå väljer Sverige att göra så att vår son just nu står utan Lagliga föräldrar. Det kränker oss som förälder och vårat barn har inga rättigheter just nu. De bryter mot Barnens rättigheter. Mänskliga rättigheter. Tidningen där vi bor var idag och intervjuade oss. Nu måste det skapas debatt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 16:32
    Vill ni nå mig anonymt om ni har funderingar kring vårat program eller något annat, så skriv till min e-mail. nurseewaleena@hotmail.com Kommentarerna angående surrogat lämmnas till min tråd. MVH Ewa-Leena

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-01 21:44
    Nu börjar det att röra på sig hos myndigheterna efter liiite press från Tidningen "Arbetarbladet" vi varit med i 3 ggr nu på kort tid. Har via journalisten och en kille från stockholm hittat lösningen, som jag kommer att skriva om på min hemsida under KRYPHÅL att använda om myndigheterna bråkar. Du som pappa har rätt till din son. Du som mamma också!

• Svar på tråden Surrogatbarn=Kärleksbarn!
  • Topdog
    Dr Mupp skrev 2009-07-26 06:22:03 följande:
    Jag tycker det är bra att det blir snårigt och svårt att få hem surugatbarn. Jag hoppas på inga sätt att reglerna ändras. Jag vill inte se en utveckling där fattiga kvinnor får betalt för att vara surugatmamma till rika västerlänningar. Det är osmakligt och ett grymt utnyttjande av en annans kropp. På inga sätt bättre än trafficking och prositutuion.
    Om surrogat var tillåtet i Sverige så skulle inte fattiga kvinnor behöva bära rika västerländska kvinnors bebisar.
  • Heureka

Detta stod i vår lokaltidning imorse. Jag blev så j-a upprörd. Har själv läst på lite, som ett alternativ för oss. Men till vår stora lycka lyckades IVF. Blir det någon lista el dyl skriver jag garanterat under. Vad är problemet??? Grrrrrrr {#lang_emotions_yell}

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1223397

Den 10/8 får vi äntligen se älskade lilla Kotten igen, dax för RUL
  • Jasusu

Hade det varit tillåtet med surrogat i Sverige så hade de flesta svenska paren nog inte åkt utomlands!
    Man hade nog hellre valt en släkting eller god vän som velat ställa upp utan ersättning.
    Det är ju svindyrt utomlands och hela processen måste ta fruktansvärt på psyket på alla inblandade..ovissheten om hur det blir när barnet ska hem till Sverige.

• PaulineS

Jag skulle kunna tänka mig att bli surrogatmamma! Är helt för att det skall vara lagligt!

• Nati

Hamnade av en slump på TS hemsida i helgen och jag och min man har varit upprörda hela helgen efter att läst er story. Hoppas verkligen debatten går i gång ordentligt nu och ni är starka som går i täten. Jag irriterar mig på denna vanliga ofta felaktiga inställning att "fattiga kvinnor får betalt för att föda barn åt rika västerlänningar". Ska inte alla få välja hur man vill "bli rik" om det nu är det det handlar om. Jag har stor erfarenhet av surrogatarrangemang och kan bekräfta att de flesta kvinnor som gör detta vet vad de ger sig in på och gör det ofta i något bestämt syfte tex att finansiera sina barns studier, köpa en lägenhet åt familjen etc för mig är det att hyra ut sin livmoder mot ersättning inget annat. Kvinnan är ofta stolt över att kunna hjälpa sin familj. En överenskommelse som gagnar två parter alltså inget utnyttjande. Vore det lagligt i sverige skulle ju många vänner och släktingar som vill kunna hjälpa till.

• Häxan surkart

Fy vad fruktansvärt, hur kan man göra så här mot en familj? Många kvinnor donerar ägg som är en jobbig, smärtsam och påfrestande process men fortfarande gör folk det utan att få betalt för att hjälpa andra människor, varför skulle inte vissa människor kunna vara surrogatmammor för andras skull. Jag är 27 år och trodde inte att jag kunde få barn, flera provrörsbefruktningar med toppägg men inget som fäste. Om våra problem fortsatt skulle jag mer än gärna använda mig av surrogatmetoden. Tack och lov så funkade det tillslut men tänk på de stackars människor det inte fungerar för. Vad ska dom ta sig till?

TS, varför går du inte till någon större tidning? Gör en undersökning hur många som skulle vilja ha en lagförändring.

Lycka till!

• näradig
    FamiljenPeura skrev 2009-07-27 08:49:20 följande:
    Jag hoppas och ber för att den svenska lagen snart kommer att ändras!! Jag önskar INGET mer i världen än att kunna ge min svägarska ett barn!! Att se hennes längtan och veta hur ONT det gör i henne att vara utan. Alla andra vägar har hon tagit... Han är för gammal för att adoptera. Hennes kropp stöter ifrån sig barnen. Stödfamilj javisst men dem barnen försvinner efter ett tag. Jag kan tänka mig att "ge" dem ett barn. Pengar är inget jag är intresserad av jag vill att deras högsta önskan ska bli sann. Att få bli föräldrar!!! TS! Jag hoppas du ska nå ut med ditt budskap. Jag hoppas du kan få igång en debatt, det behövs!! LYCKA TILL!
    om hon är för gammal för att adopter så borde hon vara "för gammal" för att kunna ge ett annat barn det samma.

hur gammal är hon?
  • FamiljenPeura
    näradig skrev 2009-07-27 11:16:01 följande:
    om hon är för gammal för att adopter så borde hon vara "för gammal" för att kunna ge ett annat barn det samma.hur gammal är hon?
    HAN är för gammal!!!

Och nej jag tycker inte att åldern spelar jättestor roll så hennes ålder går jag inte in på närmare. Någonstans mellan 30 och 40.... Jag vet flera som fått barn när dem varit över 40 och dem klarar sig jättefint...
  • näradig
    FamiljenPeura skrev 2009-07-27 11:19:09 följande:
    HAN är för gammal!!! Och nej jag tycker inte att åldern spelar jättestor roll så hennes ålder går jag inte in på närmare. Någonstans mellan 30 och 40.... Jag vet flera som fått barn när dem varit över 40 och dem klarar sig jättefint...
    ok, men om han är för gammal för att adoptera så borde han "vara för gammal" för att ge vilket annat nyfött barn som helst det den har rätt till, eller?

hur gammal är han?
  • FamiljenPeura
    näradig skrev 2009-07-27 11:20:32 följande:
    ok, men om han är för gammal för att adoptera så borde han "vara för gammal" för att ge vilket annat nyfött barn som helst det den har rätt till, eller?hur gammal är han?
    Max åldern i deras kommun är 42 år, Och nej jag tycker INTE att man är för gammal då.... Att sätta en åldersgräns för när man inte längre får bli förälder är absurt.
Svar på tråden Surrogatbarn=Kärleksbarn!