• Eisa

Varför har era barn pyjamas?

Pyjamas äro ett öfverflödigt plagg tycker jag.

Varför kränger ni på era barn detta och varför lägger ni pengar på att köpa detta icke livsnödvändiga plagg?

OBS! Jag är ironisk i 50% av alla inlägg.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 11:24
    Har nu förstått att folk verkligen har kallt inomhus i detta i-land. Är chockad.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför har era barn pyjamas?
  • Lalalong
    fillie skrev 2009-07-28 11:21:21 följande:
    mina barn sover oftast i pyjamas eller ett linne när det är varmare, de slänger av sig täcket och är ff för små att ta på sig det själv.. dom vaknar oftare framåt småtimmarna om de är avklädda för att de är kalla... att sova i kläderna man haft på sig under dagen är ingte dom gör...dels blir kläderna slitna och sen tycker jag det är lite snuskigt att lägga all "smuts" de samlat på sig under dagen i sängen.......mina barns kläder är då rakt inte rena efter 12 timmars lek
    Om Klaras kläder är så smutsiga så att det ramlar smuts av dem, läggs de så klart i tvättkorgen. Det har nog aldrig hänt dock. Hon har på sin höjd lite ketchuprester på tröjan.
    Den smuts som annars finns på hennes kläder är ju hennes kroppsmuts. Typ svett och sånt. Och inte byter ni väl pyjamas på barnen varje dag? Väldans slöseri med vatten och tvättmedel i så fall skulle jag vilja säga.
  • Lalalong

Jag undrar om det inte fanns en omröstning om det där med att barnen sov i de kläderna de haft under dagen...
    Jag har för mig att det var väldigt vanligt att barnen faktiskt gjorde det. Så jag vet att vi inte är unika i den här familjen
    Fast det hade kanske varit lite kul att vara unik för en gångs skull

• fillie
    Lalalong skrev 2009-07-28 11:29:12 följande:
    Om Klaras kläder är så smutsiga så att det ramlar smuts av dem, läggs de så klart i tvättkorgen. Det har nog aldrig hänt dock. Hon har på sin höjd lite ketchuprester på tröjan. Den smuts som annars finns på hennes kläder är ju hennes kroppsmuts. Typ svett och sånt. Och inte byter ni väl pyjamas på barnen varje dag? Väldans slöseri med vatten och tvättmedel i så fall skulle jag vilja säga.
    även fast inte smuts syns så finns den ju där....barn kladdar ganska skapligt med händer osv..petar snor..torkar sig på tröjan...
    att ha ett klädesplagg i sängen varje natt är ju inte lika smutsigt som att ha den ute/inne/vid maten/sandlådan....man byter ju inte sängkläder varje dag!

alla gör ju som dom vill så klart men jag tycker det är snuskigt att sova i kläder man haft på sig en hel dag...
    Neo 070928 & William 080901
  • Lalalong
    fillie skrev 2009-07-28 11:35:14 följande:
    även fast inte smuts syns så finns den ju där....barn kladdar ganska skapligt med händer osv..petar snor..torkar sig på tröjan... att ha ett klädesplagg i sängen varje natt är ju inte lika smutsigt som att ha den ute/inne/vid maten/sandlådan....man byter ju inte sängkläder varje dag! alla gör ju som dom vill så klart men jag tycker det är snuskigt att sova i kläder man haft på sig en hel dag...
    Känner inte igen det du säger, men jag har kanske ett onormalt barn i det avseendet. Som sagt, den smuts Klara har på sina kläder är hennes kroppsmuts som t.ex. svett och det får man ju i en pyjamas också. Ska man bytta en tröja man haft en hel dag och blivit svettig, så får man ju byta pyjamas som barnet legat och svettats i hela natten och det tycker jag låter väldigt onödigt.
  • IsaW

Beror på årstid, om de har eller inte. Storkillen vill ofta sova naken, svettas som en galning på nätterna. Lilltösen sover ofta i dagens body (3 1/2 månad).

• Lalalong
    Lalalong skrev 2009-07-28 11:37:13 följande:
    Känner inte igen det du säger, men jag har kanske ett onormalt barn i det avseendet. Som sagt, den smuts Klara har på sina kläder är hennes kroppsmuts som t.ex. svett och det får man ju i en pyjamas också. Ska man bytta en tröja man haft en hel dag och blivit svettig, så får man ju byta pyjamas som barnet legat och svettats i hela natten och det tycker jag låter väldigt onödigt.
    Skulle också säga att hennes byxor brukar vara ett helt annat kapitel. De är grusiga, gräsiga och allt möjligt. Men byxor skulle hon ju inte sova i vilket fall... känns lite obekvämt
    Men ja, där kan vi prata smuts som inte verkar så roligt att dra in i sängen. Precis som tjocktröjan om hon inte haft jacka på sig, den skulle nog inte heller vara så rolig att ha i sängen, men skulle ju aldrig bli aktuellt eftersom det känns väldigt bökigt och obekvämt...
  • Blå Flygare

Anna i Skåne skrev 2009-07-28 11:06:35 följande:

Menar du att de har samma kläder de haft hela dagen när de går och lägger sig? Som är smutsiga? Mina barn har pyamasar när det är kallt. De stora väljer ofta att sova i bara trosor eller kalsonger nu på sommaren. Sen har vi en del t-shirts som fungerar att sova i ibland och på dagen ibland. Dock tvättas de emellan.
    Vet att du inte menar mig för jag har inte skrivit innan, men njae. När kläderna blir smutsiga byter jag. Detta sker oftast kring kvällsmålet, så får hon nya kläder då. Och då slipper hon byta nästa morgon Nu är det dock för varmt för att sova med kläder (hon sparkar inte av lakanet)

Innan hade hon pyjamas som del i nattningsrutinen, men för att minska antalet konflikter med trött tjej har vi minskat ner på rutinen till det minimala o då rök pyjamasen.
  • fillie
    Lalalong skrev 2009-07-28 11:37:13 följande:
    det kanske är jag som har onormala barn i det avseendet..de blir då så smutsiga så här tvättas det 5-6 maskiner i veckan..de krälar runt i sandlådan och gräset och äter med fingrar och kladdar hej vilt här kan det gå 2-4 t-tröjor och 2 par brallor/ dag men vi är iof ute nästan hela dagarna oxå....

vad jag menar är oxå att man inte ser all smuts som de drar på sig..är man i affärer och de tar i saker och det hamnar på kläderna osv osv..bakterier..haha men jag kanske är yrkesskadad...natt svett är inget jag jämför med det, då skulle man ju som sagt få byta sängkläder varje dag oxå....
    Neo 070928 & William 080901
  • Twilight

Annat: De har inte pyjamas (Då skulle jag säkert inte ha röstat alls, men det ville jag )
    Tycker också det är ett onödigt plagg!

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Lalalong
    fillie skrev 2009-07-28 11:51:52 följande:
    det kanske är jag som har onormala barn i det avseendet..de blir då så smutsiga så här tvättas det 5-6 maskiner i veckan..de krälar runt i sandlådan och gräset och äter med fingrar och kladdar hej vilt här kan det gå 2-4 t-tröjor och 2 par brallor/ dag men vi är iof ute nästan hela dagarna oxå.... vad jag menar är oxå att man inte ser all smuts som de drar på sig..är man i affärer och de tar i saker och det hamnar på kläderna osv osv..bakterier..haha men jag kanske är yrkesskadad...natt svett är inget jag jämför med det, då skulle man ju som sagt få byta sängkläder varje dag oxå....
    Klara är också ute hela dagarna på förskolan (de är ute från 8.30-16.30). Men hon har ju nästan alltid en tunn jacka på sig (eller tjockare, beror ju klart på årstiden )... så hur smutsen skulle komma på t-shirten vet jag inte
    Nu på sommaren har hon ju gått i bara t-shirt förståss, men på sommaren badar hon varje kväll och sover naken som jag skrev innan.
    Det där med bakterier bryr jag mig inte mycket om, då skulle man ju inte kunna göra någonting... och det är väl inte bara på kläderna som bakterierna hamnar utan även på kroppen? Då måste man ju känna behovet att bada duscha barnen varje kväll innan de går och lägger sig, och gör man det. Ja DÅ förstår jag att man inte drar på dagens tröja igen. Det verkar ju lite bakvänt
Svar på tråden Varför har era barn pyjamas?