• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • Malinca
    Black roses skrev 2009-08-09 12:35:58 följande:
    En sund inställning tycker jag..
    Absolut.
  • Malinca
    Leontine skrev 2009-08-09 12:34:05 följande:
    Ja jag använder sele. Inte för att jag är lat men för att jag inte har fler armar än två. Har det i barnstolen och i barnvagnen.  Och i vagnen så sitter den på från det vi sätter i henne där tills vi tar ur henne. Bättre att hon sitter fast och inte skadas än att hon ramlar ur. Jag skulle inte förlåta mig själv. Har en 3½ åring som går bredvid eller sitter i kärra oselad. Hon hoppar ur o i kärran eller far iväg ibland och då e det tryggt  o veta att den lilla sitter kvar. Jag får lägga min energi till att lära den stora trafikvett och vattenvett o annat vett. Det är en utopi att barnen bara gör som man säger. Visst vore det härligt men så e det inte. O det är väldigt lätt med första barnet att vara med hela tiden och se till att det inte utsätts för fara. Men har man fler så kan man inte dela på sig.  Baserar min åsikt på 4 barn mellan 9 månader och 24 år plus barnbarn. De stora har oxå haft sele på sig och har vuxit upp till förnuftiga individer som har starkt självförtroende. Tror inte selen påverkar barnet alls. Klart barnet blir grinig när det inte får göra som det vill. Men jag blir grinig när chefen inte ger mig ledigt när jag vill. Så e livet.
    Ha ha .......... Jag har med haft sele på sonen i barnstolen, tänkte inte på det.
  • Malinca
    Glamrockare skrev 2009-08-09 12:01:31 följande:
    stackars dina barn som blir slängda i vattnet, får handen lagd på heta föremål....kasta för guds skull inte sten när du sitter i glashus.o igen hur kommer det sig att ditt sätt är det ända rätta?
    HAHA en 10 poängare
  • Malinca
    annbom skrev 2009-08-09 14:20:29 följande:
    I trafik och vid stora folksamlingar är det största användningsområdet för en sele. Sedan undrar jag hur många du ens sett som använt sele?Du har endast ett endaste litet barn på 1,5år och troligtvis en ganska vanlig 1,5 åring som inte rör sig så mycket och definitivt inte så snabbt. Jag har haft 4 sådana flickor för att sedan få en son som började springa vid 10 månader. Han kunde inte gå utan sprang. Du har definitivt inte någon erfarenhet av barn som är överaktiva som min son och bör faktiskt vara lite mer ödmjuk i det du säger. Det är ytterst få föräldrar som har sele på sina barn, även om det skulle behövas, och det är oftast befogat.Jag tycker nog att du är ganska naiv i det du skriver. Du tror att alla barn är som din dotter och det är helt fel, även om väldigt många är det.
    Skulle citera vad emajk skrev 2009-08-09
    Det är en hel del andra ställen som folk vill använda den om du bara läser i forumet.
    Hittar inte inlägget för sig själv bara .

SÅ EMAJK: Vad du har hängt upp dig på en sak som sagts här på forumet, och trots personen som skrev det förklarat att du missuppfattade henne tjatar du om det hela tiden.
  • Kyanita
    emajk skrev 2009-08-09 08:38:35 följande:
    Varför ger du en massa exempel du sedan reviderar när man tittar närmare på dem. Det är väl bättre du skriver som det är så man slipper ödsla med massa inlägg för att få fram hur det ligger till. Har man ett barn som inte fattar något at konsekvenser så är det klart att man behöver hjälpmedel. Jag menar och har gjort hela tiden att när man försökt vara kreativ inkl, fråga andra om tips och inte kommer något vart, då är det läge att fundera på sele. Inte innan för att det är bekvämt.
    Jag tror att när jag ser en förälder med sele så ser jag inte en lat oengagerad förälder. Jag ser en förälder som (förhoppningsvis) har konstaterat att barnet är som mitt! Nyfiken, impulsiv och totalt orädd! Det finns säkert föräldrar som är "lata" och använder selen men jag tror de är få. Sedan finns det de föräldrar som borde använda sele på sina barn men inte gör det för att det ser "fult" ut.

Tips och trix tackar jag aldrig nej till. Tyvärr har jag redan provat det mesta. I och med mellankillens funktionshinder så har man lärt sig att prova allt och lite till.
  • Kyanita
    Min dotter är 1,5 och har respekt för bilar som kommer in i området när de öppnat bommen och ska frakta något till sin port. Platsen här på området är lämplig att lära sådant för bilarna susar inte omkring i massor och i 30-50 km/hKlart kan det bli sedan att hon framöver blir intresserad av annat, någon kompis på andra sidan gatan och kliver ut men hittils har jag redan uppnått respekten för bilar utan sele och liknande. Hon litar på vad jag säger för jag har låtit henne testa att vidröra (jag kände innan för att se hur varmt det var) glaset på en kamin som hon var fascinerad av. Hon kände att det var obehagligt och rörde sen inte kaminen igen utan tittade på elden. Då var hon drygt ett år. För ett antal veckor sen var vi vid en brygga med en kant att sitta på och hon fick för sig att luta sig bakåt så jag sa att det är farligt att ramla i på det sättet och envis som de flesta barn är ville hon i alla fall och jag höll hennes hand och lätt henne falla och känna att det var olustigt och sen gjorde hon inte det igen. Klart finns det barn som fortfarande kommer strunta i vad man säger och testar, särskilt om man testar för sent och vaggat in dem i en allomfattande säkerhet att hindra dem för allt när föräldern är med men risken minskar när man har en ärlig dialog med barnet och låter det få känna på sina tricks under kontrollerande former.
    Var beställer man ett sådant snällt barn? *Avundsjuk*
  • Kyanita
    Black roses skrev 2009-08-09 12:14:15 följande:
    min lillplutt fastnade för grodan, kanske för att den påminde honom om kermit??
    Vi har grodan! Lilleman älskar sin "goda". Då vet han att han slipper bli jagad eller tvungen att sitta i vagnen! När vi kommit fram så får han plocka fram en godsak ur "godan" tex en banan! Mycket uppskattat!
  • Black roses
    Kyanita skrev 2009-08-09 19:33:27 följande:
    Black roses skrev 2009-08-09 12:14:15 följande: Vi har grodan! Lilleman älskar sin "goda". Då vet han att han slipper bli jagad eller tvungen att sitta i vagnen! När vi kommit fram så får han plocka fram en godsak ur "godan" tex en banan! Mycket uppskattat!
    Ja jag funderar på att beställa en åt honom, för smidigare än min andra sele blir det ju..
  • Kyanita
    Black roses skrev 2009-08-09 19:53:36 följande:
    Ja jag funderar på att beställa en åt honom, för smidigare än min andra sele blir det ju..
    Har faktiskt inte fått negativa kommentarer IRL om den. Bara här på FL från vissa föräldrar som tror att alla barn är som deras!
  • Timba
    Min dotter är 1,5 och har respekt för bilar som kommer in i området när de öppnat bommen och ska frakta något till sin port. Platsen här på området är lämplig att lära sådant för bilarna susar inte omkring i massor och i 30-50 km/hKlart kan det bli sedan att hon framöver blir intresserad av annat, någon kompis på andra sidan gatan och kliver ut men hittils har jag redan uppnått respekten för bilar utan sele och liknande. Hon litar på vad jag säger för jag har låtit henne testa att vidröra (jag kände innan för att se hur varmt det var) glaset på en kamin som hon var fascinerad av. Hon kände att det var obehagligt och rörde sen inte kaminen igen utan tittade på elden. Då var hon drygt ett år. För ett antal veckor sen var vi vid en brygga med en kant att sitta på och hon fick för sig att luta sig bakåt så jag sa att det är farligt att ramla i på det sättet och envis som de flesta barn är ville hon i alla fall och jag höll hennes hand och lätt henne falla och känna att det var olustigt och sen gjorde hon inte det igen. Klart finns det barn som fortfarande kommer strunta i vad man säger och testar, särskilt om man testar för sent och vaggat in dem i en allomfattande säkerhet att hindra dem för allt när föräldern är med men risken minskar när man har en ärlig dialog med barnet och låter det få känna på sina tricks under kontrollerande former.
    Du har ett extremt fogligt barn inse det. Min son har bränt sig på grillen såpass att det blev en brännskada och han förstår fortfarande inte att man inte ska gå till grillen och röra när den är på, hanvill ändå dit och peta.
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina