• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • Leontine

Ja jag använder sele. Inte för att jag är lat men för att jag inte har fler armar än två. Har det i barnstolen och i barnvagnen.  Och i vagnen så sitter den på från det vi sätter i henne där tills vi tar ur henne. Bättre att hon sitter fast och inte skadas än att hon ramlar ur. Jag skulle inte förlåta mig själv. Har en 3½ åring som går bredvid eller sitter i kärra oselad. Hon hoppar ur o i kärran eller far iväg ibland och då e det tryggt  o veta att den lilla sitter kvar. Jag får lägga min energi till att lära den stora trafikvett och vattenvett o annat vett.
    Det är en utopi att barnen bara gör som man säger. Visst vore det härligt men så e det inte. O det är väldigt lätt med första barnet att vara med hela tiden och se till att det inte utsätts för fara. Men har man fler så kan man inte dela på sig. 

Baserar min åsikt på 4 barn mellan 9 månader och 24 år plus barnbarn. De stora har oxå haft sele på sig och har vuxit upp till förnuftiga individer som har starkt självförtroende. Tror inte selen påverkar barnet alls. Klart barnet blir grinig när det inte får göra som det vill. Men jag blir grinig när chefen inte ger mig ledigt när jag vill. Så e livet.

Om du ser ut som på ditt passfoto, då behöver du ut och resa.
  • hannaliza
    emajk skrev 2009-08-09 12:18:19 följande:
    att raljera med någon eller något är att driva med något, eller att göra narr av någon, att få någon eller något att framstå som dum/t. Ovanstående har jag inte gjort. Jag tyckte det inte var nödvändigt med sele vid midsommarfirande. Sådana saker kan hända, att ens barn lyckas ta sig iväg, även selen kan paja precis när barnet står och drar vid kajen med men jag upplever inte att det ska ge motiv för att ha sele. Andra situationer ja men inte det.
    Nej - som jag skrev i mitt första inlägg - anser inte heller jag att selen är nödvändig vid midsommarfirande, trots att detta hände. Det kan som du säger hända överallt och det var det som var poängen. Därför använder jag sele vid andra tillfällen där det är folksamlingar. Tex i shoppingcentra, då vi varit och rest i stora städer tex på stationer och flygplatser och då vi gått igenom stora stökiga tillställningar som tivolin och marknader (dock bara då vi gått igenom och det varit mycket människor).

Jag upplever att du har en raljant ton.
  • Black roses
    Leontine skrev 2009-08-09 12:34:05 följande:
    Ja jag använder sele. Inte för att jag är lat men för att jag inte har fler armar än två. Har det i barnstolen och i barnvagnen.  Och i vagnen så sitter den på från det vi sätter i henne där tills vi tar ur henne. Bättre att hon sitter fast och inte skadas än att hon ramlar ur. Jag skulle inte förlåta mig själv. Har en 3½ åring som går bredvid eller sitter i kärra oselad. Hon hoppar ur o i kärran eller far iväg ibland och då e det tryggt  o veta att den lilla sitter kvar. Jag får lägga min energi till att lära den stora trafikvett och vattenvett o annat vett. Det är en utopi att barnen bara gör som man säger. Visst vore det härligt men så e det inte. O det är väldigt lätt med första barnet att vara med hela tiden och se till att det inte utsätts för fara. Men har man fler så kan man inte dela på sig.  Baserar min åsikt på 4 barn mellan 9 månader och 24 år plus barnbarn. De stora har oxå haft sele på sig och har vuxit upp till förnuftiga individer som har starkt självförtroende. Tror inte selen påverkar barnet alls. Klart barnet blir grinig när det inte får göra som det vill. Men jag blir grinig när chefen inte ger mig ledigt när jag vill. Så e livet.
    En sund inställning tycker jag..
  • Timba
    emajk skrev 2009-08-09 12:29:00 följande:
    Så, nu tror jag vi tömt ur detta ämne så mycket man kan. Nu ska jag ut med jycken i vårt tätbebyggda område, utan koppel.
    Där tappade du all respekt att inte koppla jycken.
  • Black roses
    Timba skrev 2009-08-09 12:38:26 följande:
    Där tappade du all respekt att inte koppla jycken.
    Ja jag får nog hålla med, för är jag där det finns andra människor, djur mm, då har jag koppel även om jag vet att mina hundar lyder mig, det handlar då om att respektera andra..
  • UpsyDaisy
    emajk skrev 2009-08-09 12:05:18 följande:
    Jag anser inte att det är bättre att spänna fast ett ovilligt barn i barnvagnen. Jag är för att man försöker låta barn ha sin frihet så mycket som möjligt utan sele där det är möjligt. Som sagt, har man ett sjövilt barn som inte lyssnar på något så blir lösningen i farliga situationer som trafik en sele lösningen. Men inte vid midsommarfirande för att barnet kan gå in i dansen eller för att man ska slippa gå efter barnet. Menar samtidigt att om man först tänker lite annorlunda och ger barnet en chans att uppleva vissa problemmoment under säkra former utan sele finns chans för barnet att uppnå förståelse för de kommande situationerna.
    Jo men det är ju självklart. Visst är det bästa att barnet lär sig att inte springa ut i trafiken etc. Och visst bör barnet få möjlighet att lära sig. Men barn är olika, vissa har lugna barn...andra vilda...dessa små underbara varelser har alla sina olika personligheter. Vissa barn lär sig snabbt att hålla mamma eller pappa i handen, för andra barn tar det lite längre tid, och då kan selen i vissa situationer vara ett bra alternativ.

Visst, en "perfekt" mamma eller pappa kanske klarar av att hålla koll på sina ungar dygnet runt...men jag är inte perfekt så jag är glad och tacksam över att det finns redskap som kan hjälpa mig i mitt förälderskap :)

Hur som helst så tycker jag det är lite korkat att diskutera saken. Det är inte skadligt med sele, och det är upp till varje förälder att besluta vad som är bäst för deras barn. Jag tycker att vi föräldrar ibland är på tok för kritiska mot varandra. Vi borde sluta peka fingret åt folk. Jag hör alldeles för ofta människor kritisera andra föräldrar och det är så ledsamt. Jag tror att de flesta föräldrar verkligen gör det de anser vara det bästa för deras barn.
  • annbom

I trafik och vid stora folksamlingar är det största användningsområdet för en sele. Sedan undrar jag hur många du ens sett som använt sele?

Du har endast ett endaste litet barn på 1,5år och troligtvis en ganska vanlig 1,5 åring som inte rör sig så mycket och definitivt inte så snabbt. Jag har haft 4 sådana flickor för att sedan få en son som började springa vid 10 månader. Han kunde inte gå utan sprang. Du har definitivt inte någon erfarenhet av barn som är överaktiva som min son och bör faktiskt vara lite mer ödmjuk i det du säger. Det är ytterst få föräldrar som har sele på sina barn, även om det skulle behövas, och det är oftast befogat.

Jag tycker nog att du är ganska naiv i det du skriver. Du tror att alla barn är som din dotter och det är helt fel, även om väldigt många är det.

emajk skrev 2009-08-09 11:52:00 följande:
    Det är en hel del andra ställen som folk vill använda den om du bara läser i forumet.
  • annbom

Du visar inte alls på några alternativ och möjligheter enligt mig. Du vet inte vad du talar om när du tror att alla barn är försiktiga av sig. Hoppas nästan att du kommer att få en vilde som min son nästa gång.

emajk skrev 2009-08-09 12:19:50 följande:
    Jag har inte idiotförklarat någon ang användandet av sele. Jag vill visa på alternativ och möjligheter istället för sele.
  • Glamrockare
    annbom skrev 2009-08-09 14:22:51 följande:
    Du visar inte alls på några alternativ och möjligheter enligt mig. Du vet inte vad du talar om när du tror att alla barn är försiktiga av sig. Hoppas nästan att du kommer att få en vilde som min son nästa gång.
    där håller jag med dig barn är inte försiktiga o "föräldrar trogna" av natur. våran 3 åring är o har ALLTID VARIT mkt självsäker o skiter fullständigt i om  han ser oss eller inte. Eller ja nu är det mkt mkt bättre han är över 3 år o förstå vad man säger nu o lyssnar. Men för ca 3-4 månader sedan pga trots o tidigare pga att han var så ung han sket fullkomligt om han såg oss eller inte om vi var med eller ej han gick  o utforska o gick dit "han ville".

O inte var det så att vi var slappa o inte försökte förklara, skrämma tom när det gällde att springa bort nothing worked.
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • annbom

Vår son är 4,5 år och nu har lyssnar han ganska bra, men det gjorde han inte bara för et halvt år sedan. Nu är vår sån överaktiv (troligtvis ADHD) och det spelar in. Vi är inte heller slappa och han är det ända barn som har rymt från dagis på de dryga 10 år som dagis har varit igång.

Glamrockare skrev 2009-08-09 15:53:51 följande:
    där håller jag med dig barn är inte försiktiga o "föräldrar trogna" av natur. våran 3 åring är o har ALLTID VARIT mkt självsäker o skiter fullständigt i om  han ser oss eller inte. Eller ja nu är det mkt mkt bättre han är över 3 år o förstå vad man säger nu o lyssnar. Men för ca 3-4 månader sedan pga trots o tidigare pga att han var så ung han sket fullkomligt om han såg oss eller inte om vi var med eller ej han gick  o utforska o gick dit "han ville".O inte var det så att vi var slappa o inte försökte förklara, skrämma tom när det gällde att springa bort nothing worked.
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina