barn i "koppel", sele med lina
vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?
vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?
Ja jag använder sele. Inte för att jag är lat men för att jag inte har fler armar än två. Har det i barnstolen och i barnvagnen. Och i vagnen så sitter den på från det vi sätter i henne där tills vi tar ur henne. Bättre att hon sitter fast och inte skadas än att hon ramlar ur. Jag skulle inte förlåta mig själv. Har en 3½ åring som går bredvid eller sitter i kärra oselad. Hon hoppar ur o i kärran eller far iväg ibland och då e det tryggt o veta att den lilla sitter kvar. Jag får lägga min energi till att lära den stora trafikvett och vattenvett o annat vett.
Det är en utopi att barnen bara gör som man säger. Visst vore det härligt men så e det inte. O det är väldigt lätt med första barnet att vara med hela tiden och se till att det inte utsätts för fara. Men har man fler så kan man inte dela på sig.
Baserar min åsikt på 4 barn mellan 9 månader och 24 år plus barnbarn. De stora har oxå haft sele på sig och har vuxit upp till förnuftiga individer som har starkt självförtroende. Tror inte selen påverkar barnet alls. Klart barnet blir grinig när det inte får göra som det vill. Men jag blir grinig när chefen inte ger mig ledigt när jag vill. Så e livet.
I trafik och vid stora folksamlingar är det största användningsområdet för en sele. Sedan undrar jag hur många du ens sett som använt sele?
Du har endast ett endaste litet barn på 1,5år och troligtvis en ganska vanlig 1,5 åring som inte rör sig så mycket och definitivt inte så snabbt. Jag har haft 4 sådana flickor för att sedan få en son som började springa vid 10 månader. Han kunde inte gå utan sprang. Du har definitivt inte någon erfarenhet av barn som är överaktiva som min son och bör faktiskt vara lite mer ödmjuk i det du säger. Det är ytterst få föräldrar som har sele på sina barn, även om det skulle behövas, och det är oftast befogat.
Jag tycker nog att du är ganska naiv i det du skriver. Du tror att alla barn är som din dotter och det är helt fel, även om väldigt många är det.
Du visar inte alls på några alternativ och möjligheter enligt mig. Du vet inte vad du talar om när du tror att alla barn är försiktiga av sig. Hoppas nästan att du kommer att få en vilde som min son nästa gång.
Vår son är 4,5 år och nu har lyssnar han ganska bra, men det gjorde han inte bara för et halvt år sedan. Nu är vår sån överaktiv (troligtvis ADHD) och det spelar in. Vi är inte heller slappa och han är det ända barn som har rymt från dagis på de dryga 10 år som dagis har varit igång.