• Smillas och Mauritz mamma

Scrapbooking!

Hej!
    Finns det fler "scrappare" därute? Jag har inte hållit på så länge, ca 6 mån, men jag tycker det är såååå kul! Håller på med "min första bok" till Smilla, fast i egen tappning...Blanka sidor så jag kan göra egna rubriker o layouter. Så ge er tillkänna nu så vi kan inspirera o tipsa varandra

//Maria

• Svar på tråden Scrapbooking!
  • garfield

Hejsan!
    Jag har hållt på med scrapbboking i ett par år nu (har även haft en del kurser) och tänkte svrar på några av era frågor. Bidde kanse lite långt

Susie:
    Jag brukar använda mig a plastfickor när jag gör mina sidor. Oftast använder jag mig dock inte av samma papper på baksidan eftersom jag oftast brukar göra dubbla sidor (dvs två sidor som hör ihop) och vill inte fortsätta med samma färger i en evighet. Sedan kan man också köpa (vad heter det tro) 3L:s remsor som har "pärmhål" i sig... Förstår du vad jag menar )... En tredje variant som jag har sett är att man gjort hål med en hålslag innan man sätter in det i albumet.

Angående hur man ska sätt in sina sidor så har jag (efter flera år) inte kommit på det ultimata systemet. Jag har fortfarande mina sidor i tråkiga pärmar. Men jag ska försöka piffa upp dem snart....

LindaHelen:
    Man ska bara använda syrafria produkter i sitt album för att fotona skall hålla längre. Är man som jag född på 70-talet eller tidigare så har Ni säkert erfarenhet av kort som tappar färgen. använder man syrafria produkter dröjer det längre innan korten blir försörda. Det förlänger alltså kortets liv. Det finns en hel del syrafria produkter att köpa i specialaffärer. I vanliga bokhandlar finns ofta Canson, Canford eller Maildor som alla tre är exempel på syrafria papper.

Fråga gärna mer om det är något!

• Jennie Brunflo

Min kompis gör detta och hon lämnar in sina sidor och får en ringrygg på de.
    Alltså binder ihop sidorna med sån där bred snygg stålspiral i önskad färg.

Snyggt!!!

• Aiwendil

En fråga...
    dessa syrapapper...
    Exakt VAD är det bra för?
    Måste man ha såna?
    Räcker det inte med vanliga, hårdare papper.
    Jag brukar köpa såna där album som finns på ex. Lagerhouse
    Typ som fotoalbum...
    (har bara gjort ett än så länge)

• Aiwendil

Oj... såg svaret ovan *rodnar*
    Sorry!

• Solaris

Hejsan alla glada "scrappare"!

Här är en till som tycker det är jätteskoj att scrappa, håller på att göra ett album om vår katt från det att hon kom till oss och nu, håller även på med ett semesteralbum där bilder och annat skoj från våra semestrar finns sparade.
    Har legat lågt med det ett tag pga. en del att göra i skolan, men nu i sommar skall jag ge mig hän denna supermysiga och rogivande hobby!

• Aiwendil

www.papprika.se
    var ju en jättekulig sida...
    Men OJ vad mkt det fanns att välja på...
    Önskar det skulle finnas nått "startpaket"....hm..

Jag tycker jag iof har lyckats rätt bra ändå med det jag gjort hittils..
    Ja, förutom det syafria pappret då såklart...!

Tips från mig (som säkert alla vet om) är att jag har klippt ut små hjärtan från presentpapper.
    Kanske inget bra idé eftersom det inte är syrafritt men...
    Det blev fint i allafall *S*

• millface

Har precis gjort en stooor beställning på 800kr...

Har inte scrappat innan men det verkar jättekul!

Ska göra ett album till min lille bebis.

Vilken storlek på album är bäst? Jag har inte beställt albumet än. Kan jag göra sidor stora som A4 eller viken storlek är det i albumet? Vill ha ett ganska stort...

• millface

Tänkte också fråga...

Vad är skillnaden på mönstrat papper och Vellum-papper?

Om jag t ex ska skriva en text ock klistra in vad blir snyggast? Finns det något genomskinligt papper som´man klistrar över texten?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

• garfield

Millface:
    Det finns tre olika storlekar på album. 32*32 cm(amerikansk 12*12) Letter (amerikanskt "A4") som är lite bredare men lägre än svenskt A4 samt A4. Det finns mest mönstrat papper i de amerikanska storlekarna. Men man kan ju ta 12*12 papper och skära till dem till A4 om man vill. Gillar du stora album skall du alltså välja 12*12 då får du plats med mycket kort på en sida. Då kan du köpa vanliga svarta albumblad modell större och använda en vanlig fotopärm eller ett färdigt större album med fasta blad och klistra in dina alster med mönstrat papper på.

Mönstrat papper är mönstrat och inte genomskinligt. Vellum genomskinligt och man ser bakgrunden igenom (så har man ett mönstrat papper bakom ser man mönstret igenom). Jag brukar skriva ut på vellum eller på enfärgat papper då det är lättast att läsa!

Fråga gärna igen om du inte hängde med eller om du har fler frågor
    Jag älskar scrapbooking

• millface

Tack för svaret!

En liten fråga till...
    Vet inte om jag har fattat det rätt.

När jag tittat på andras alster ser det inte ut som att de har svarta bakgrundspapper alls.

Ska man köpa svarta papper och täcka hela pappret med andra färger t ex mönster eller ska man köpa ett färgat papper och klistra olika mönster på det???

Svar på tråden Scrapbooking!