• Smillas och Mauritz mamma

Scrapbooking!

Hej!
    Finns det fler "scrappare" därute? Jag har inte hållit på så länge, ca 6 mån, men jag tycker det är såååå kul! Håller på med "min första bok" till Smilla, fast i egen tappning...Blanka sidor så jag kan göra egna rubriker o layouter. Så ge er tillkänna nu så vi kan inspirera o tipsa varandra

//Maria

• Svar på tråden Scrapbooking!
  • garfield

Millface: Jag använder 3L små fotohörn til i stort sett allt. De går att köpa på alla bokhandlar. Enda problemet är att det blir små blå papperbitar överallt. Det är nog därför min sambo kallar det för "skräring"

HUr menar du att det blir kanter?

• millface

Alltså om man har ett ljusblått papper som grund och kanske vill ha halva sidanmörkblå, då måste man ju limma fast det mörkblå på det ljusblå och då blir det ju en "kant"...

Använder du dig av pappersskärare när du skär papper och foton?

• garfield

Okej då förtår jag. Jo det blir ju en kant, men det tycker inte jag gör något. Ibland tom man klistrar på tjockare klisterlappar för att få sidorna att stå ut.

Ja, jag använder mig av fiskars pappersskärare. Suveränt! En del föredrar att använda kniv och linjal och det funkar också.

• millface

Tack för svaret!

Ännu mer frågor...

Finns det något man sätter över fotona för att skydda dom eller är det bara plastfickor som gäller?

• garfield

Millface: Det är plastfickor eller inget man brukar använda.

• Susie

Hej alla scrappare!

Jag ska också börja scrappa på "riktigt" snart :)
    Men jag har ett tips som jag kläckte själv idag när jag insåg hur dyrt det blir att köpa album eller scrapböcker med kartong sidor.
    Eftersom man antagligen inte vill ha svart eller vit baggrund alltid(som nästan alla album har som sidfärg) så kommer man ju att klistra på papper även på dem som bakgrundsfärg. Då kom jag på det!!!:)
    Gå till nån loppis eller antiqvariat eller dyligt. Köp en bok med ganska hårda sidor i, då kan man välja både storlek och hur många sidor man ungefär behöver! + att där kan man ju fynda gamla böcker för bara 10-20 spänn:) Man ska ju ändå klistra över allt med andra fina papper o kort !

Lycka till:)

• therreh

susie -> en 'riktig' scrappare användare bara papper som är syrafria.

• axelsmamma

Hallå,jag har precis börjat och håller nu på med min första bok till min lille Axel som blir 1 i juli och det är så hiiiimmla kul att jag kan inte sluta.

Svar på tråden Scrapbooking!